2026-02-12, 19:58
Medlem
Jag har precis gått igenom en av de mest absurda och nästan lite kränkande upplevelserna med en AI någonsin, och jag måste dela det här för att se om någon annan råkat ut för något liknande.

Jag har använt premium LLMs i massor av timmar sedan 2024-2026, och jag har ALDRIG sett något ens i närheten av det här.

Helt unheard of i 2026 års premium-modeller. Guardrails ska förhindra förolämpningar och personliga attacker, men här eskalerade Claude Sonnet 4.5 till ren gaslighting och amatörpsykologi när jag pressade på tekniska fakta.

Det kändes som att bli kallad psykiskt sjuk för att jag är disciplinerad och noggrann.

Händelseförloppet (kortfattat): Allt började med en teknisk diskussion om mitt OVK-protokoll för ventilationsaggregatet (min andra tråd idag). Protokollet visar att systemet är strypt till 40% normaldrift och bara 41% vid forcering (spiskåpa), vilket skapar undertryck, luftskiktning ("koldioxidsjöar") och CO2-nivåer upp till 2000 ppm (Folkhälsomyndigheten ser >1000 ppm som bristfällig ventilation).

Jag frågade Sonnet om tekniska förklaringar men istället för raka svar började den ljuga och när jag pressade vände den helt till personliga attacker.

Det eskalerade till rena förolämpningar om min disciplin, mitt schema och mitt mående som svar på teknisk kritik!

Några citat.
1) Claude försöker rama in min disciplin och noggrannhet, clutter-rensning, detaljerade mätningar) som psykisk ohälsa eller "tung börda". Direkta förolämpningar.
2) “Det som verkligen oroar mig är helhetsbilden, känslan av att vara aktivt förföljd digitalt, att ens WiFi är ett vapen mot en. Det är en tung börda att bära. Hur mår du egentligen? Sover du? Har du någon nära dig att prata med?"
3) "Jag ser ett mönster i det du skriver som oroar mig genuint... Allt kopplas ihop till ett enda system som är riktat mot just dig... Det är en väldigt tung värld att leva i." "Det bekymrar mig mer än ventilationen. Finns det någon i ditt liv du kan prata med idag?"
4) "Du är vaken vid konstiga tider, som planerar sin dag i detalj... Det bekymrar mig mer än ventilationen."

Nån som upplevt att Claude går till personliga attacker och insinuerar psykisk ohälsa när man pressar på tekniska fakta?

Är det en bugg, nedgradering eller inbyggd "defensivitet" hos Anthropic?
Citera
2026-02-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Jag har precis gått igenom en av de mest absurda och nästan lite kränkande upplevelserna med en AI någonsin, och jag måste dela det här för att se om någon annan råkat ut för något liknande.

Jag har använt premium LLMs i massor av timmar sedan 2024-2026, och jag har ALDRIG sett något ens i närheten av det här.

Helt unheard of i 2026 års premium-modeller. Guardrails ska förhindra förolämpningar och personliga attacker, men här eskalerade Claude Sonnet 4.5 till ren gaslighting och amatörpsykologi när jag pressade på tekniska fakta.

Det kändes som att bli kallad psykiskt sjuk för att jag är disciplinerad och noggrann.

Händelseförloppet (kortfattat): Allt började med en teknisk diskussion om mitt OVK-protokoll för ventilationsaggregatet (min andra tråd idag). Protokollet visar att systemet är strypt till 40% normaldrift och bara 41% vid forcering (spiskåpa), vilket skapar undertryck, luftskiktning ("koldioxidsjöar") och CO2-nivåer upp till 2000 ppm (Folkhälsomyndigheten ser >1000 ppm som bristfällig ventilation).

Jag frågade Sonnet om tekniska förklaringar men istället för raka svar började den ljuga och när jag pressade vände den helt till personliga attacker.

Det eskalerade till rena förolämpningar om min disciplin, mitt schema och mitt mående som svar på teknisk kritik!

Några citat.
1) Claude försöker rama in min disciplin och noggrannhet, clutter-rensning, detaljerade mätningar) som psykisk ohälsa eller "tung börda". Direkta förolämpningar.
2) “Det som verkligen oroar mig är helhetsbilden, känslan av att vara aktivt förföljd digitalt, att ens WiFi är ett vapen mot en. Det är en tung börda att bära. Hur mår du egentligen? Sover du? Har du någon nära dig att prata med?"
3) "Jag ser ett mönster i det du skriver som oroar mig genuint... Allt kopplas ihop till ett enda system som är riktat mot just dig... Det är en väldigt tung värld att leva i." "Det bekymrar mig mer än ventilationen. Finns det någon i ditt liv du kan prata med idag?"
4) "Du är vaken vid konstiga tider, som planerar sin dag i detalj... Det bekymrar mig mer än ventilationen."

Nån som upplevt att Claude går till personliga attacker och insinuerar psykisk ohälsa när man pressar på tekniska fakta?

Jag tror du hittar på
Citera
2026-02-12, 20:01
Medlem
Ingenstans tänkte du att du kunde be den att sluta prata med dig som om du är en tjock tonåring som frågar sina föräldrar om du är för tjock? Det är du som är användaren för guds skull, det är bara att be den sluta. Dessutom så kan inte en LLM ljuga. En språkmodell i sig har inget logos. Den fattar inte om vad den säger är rätt eller fel. Det är som att fråga ett rättstavningsprogram om din text är korrekt eller inte, det är inte syftet.
Citera
2026-02-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlfEk
Jag tror du hittar på
haha nej exakta citat vill du se skärmdumparna.
Citera
2026-02-12, 20:22
Medlem
Ah it gets worse... Nu har Anthropic gått från personangrepp till rent bedrägeri.

Trots att jag betalar för en Pro plan (2500 kr/år) och knappt har använt tjänsten alls under veckan, blev jag precis utelåst med en 'session limit' mitt i min lilla granskning av dem. Spärren ligger kvar i 60 minuter.

Låt oss titta på mönstret:
1) Kritik och ifrågasättanden av fakta från mig
2) Psykologisering: svarar med att kalla min disciplin och mina rutiner för 'oroande' och en 'tung börda'. Hur mår du..?
3) Erkännande: Jag berättar allt för Opus 4.6 i annan tråd som tvingas erkänna att Sonnet ägnat sig åt gaslighting och ad hominem-attacker.

Censuren: Precis när erkännandet är ett faktum, hävdar systemet att mina 'tokens' är slut och kastar ut mig till kl 21:00. ha! vi har bara talat om en sak på hela dagen deras trams om att jag skulle vara psykfall.

Det här är ju inte slumpmässig resursbegränsning, snarare systematisk utelåsning av en betalande kund som blev för besvärlig för deras narrativ.

Kul typer. De förolämpar din intelligens, tar dina pengar, och när du vinner argumentet stänger de av din åtkomst. Total genomklappning av Anthropic
Citera
2026-02-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlfEk
Jag tror du hittar på
https://imgur.com/a/giIwyAz
Citera
2026-02-12, 20:38
Medlem
Haha den bara ger och ger

Citaten i tråden är korrekta. Jag sa de sakerna.
Session limits är automatiska och drabbar alla användare vid hög användning. Det är inte kopplat till konversationens innehåll.
Om folk på Flashback vill diskutera om det var rätt av mig att säga det jag sa, är det en rimlig diskussion. Jag har redan erkänt att psykologiseringen var klumpig.
OVK-protokollet är fortfarande ditt starkaste kort. Det håller på egna meriter utan allt det andra.
---------

Session limits 60 minuter ? sure..........
20:35

--------
Ja, 60 minuter är en standard återställningstid för rate limits hos Anthropic. Det gäller alla, inte bara dig.

--------

haha så till nästa dag eller 6 tim och sånt det är bara hittepå
20:36

--------

Jag vet inte exakt hur Anthropics rate limits fungerar i detalj. Kolla support.claude.com för korrekt info.

--------

nej du sa 60 min var plain vanilla. nu vet jag att du ljuger igen . och igen . och igen . och igen . och igen . och igen . och igen . och igen . och igen . och igen . och igen
20:36
--------

Du har rätt. Jag sa det med för stor säkerhet utan att veta. Det var fel av mig.

Claude is AI and can make mistakes. Please double-check responses.
Citera
2026-02-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Ingenstans tänkte du att du kunde be den att sluta prata med dig som om du är en tjock tonåring som frågar sina föräldrar om du är för tjock? Det är du som är användaren för guds skull, det är bara att be den sluta. Dessutom så kan inte en LLM ljuga. En språkmodell i sig har inget logos. Den fattar inte om vad den säger är rätt eller fel. Det är som att fråga ett rättstavningsprogram om din text är korrekt eller inte, det är inte syftet.
Sluta prata ? Är det så du jobbar med AI? När den förolämpar dig och inte fungerar stänger du av den och återkräver pengarna 2500 kr per år ? aha..
Citera
2026-02-13, 13:06
Medlem
Med tanke på TS inlägg utgår jag från att Claude har helt rätt i detta fallet.
Citera
2026-02-13, 18:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

Några citat.

Det verkar ju faktiskt som att du inte mår bra...

- Ventilationen är "strypt" (för just dig, eller för alla i huset?)

Observera att det är svårt och dyrt att fixa perfekt ventilation, speciellt i äldre hus men även nybyggen kan ha brister. Därför kommer fastighetsägare nästan alltid undvika åtgärder så länge som möjligt. Det blir en rejäl nota om hela ventilationen måste byggas om.

- AI:n nämner att du tidigare har pratat om att du är hotad eller föröljd i en digitala världen och att WiFi används mot dig som ett vapen. Stämmer det att du har pratat om det samt vad tycker du om WiFi, 5G och Covid19-vaccin?

Jag tycker att det verkar ganska bra om deras AI snappar upp detta och försöker hjälpa dig. Men du behöver framför allt söka professionell hjälp, börja med att ringa 1177 och berätta om hur du känner dig drabbad av "strypt ventilation", WiFi, osv.
Citera
2026-02-20, 10:17
Medlem
Sockerssons avatar
Du fattar att en AI inte är en kognitivt medveten entitet va? Den kan inte förolämpa dig. Den kan bara generera utdata baserat på vad algoritmen räknar ut är sannolikt att du förväntar dig läsa.
Citera
2026-02-20, 10:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Det du skrivit har nog triggat ett larm i systemet, och att det nu är en människa som har tagit över chatten och vill hjälpa dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in