2026-02-19, 23:41
Medlem
INGSOCs avatar
Hejsan flashback!

Ber om ursäkt om sådana här trådar redan gjorts, försökte söka runt lite men kunde inte hitta någon "master tråd". Kanske nån kan peka mig i rätt riktning om det finns någon sådan tråd?

Hade gärna velat lära mig lite mer om lagen, framförallt när det kommer till ens egna personliga frihet och integritet när man handskas med myndighetspersoner såsom poliser bland annat. Men också annat bra du tycker man borde veta
Orkar inte riktigt ta upp en fet lagbok och börja läsa

Vilka lagar tycker du är absolut viktigast att kunna?
Citera
2026-02-19, 23:52
Medlem
Just när det gäller lagar så skulle jag säga att det viktigaste är att vara ödmjuk. Det finns en anledning att jurister pluggar i fem år.

Var hela tiden medveten om att du kanske inte har tolkat en lagtext rätt. Praktexempel är om förtal som handlar om att sprida en uppgift som är ägnad att orsaka missaktning. Här tror många att "ägnad att" har med avsikten att göra, vilket är helt fel.

Var också medveten om att det kan stå en sak på ett ställe i en lag, och på ett annat ställe står det undantag. På liknande tema så händer det att olika lagar säger emot varandra.

En till sak är att juridik inte handlar om att ha rätt, utan om att få rätt. Kan du inte bevisa dina påståenden spelar det ingen roll hur rätt du har.

EDIT:

En till sak som är viktig att komma ihåg. Bara för att en polis har fel i sak så betyder inte det att du kan göra motstånd som du vill.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-20 kl. 00:20.
Citera
2026-02-20, 01:17
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
En till sak som är viktig att komma ihåg. Bara för att en polis har fel i sak så betyder inte det att du kan göra motstånd som du vill.

Vad menar du med "göra motstånd som du vill".

Givetvis så kan man inte misshandla en polisman som "har fel i sak". Det begriper vem som helst så det kan väl knappast vara så du menar?

Så menar du att om man kommer i konflikt med polisen och polisen gör fel så ska man inte påpeka att hen har fel och på så vis argumentera för sin sak?
Citera
2026-02-20, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad menar du med "göra motstånd som du vill".

Givetvis så kan man inte misshandla en polisman som "har fel i sak". Det begriper vem som helst så det kan väl knappast vara så du menar?

Så menar du att om man kommer i konflikt med polisen och polisen gör fel så ska man inte påpeka att hen har fel och på så vis argumentera för sin sak?
Påpeka att de har fel kan du ju göra, men om de vill gripa dig och köra dig till stationen så gör du bäst i att följa med. Kämpar du emot ett gripande lär du åka dit för våldsamt motstånd även om polisen har fel i sak och inte har rätt att gripa dig.

Men generellt i en sådan situation så är ofta det bästa att inte ha inställningen att man ska försöka få polisen att förstå att de gör fel. Det lär ändå inte hända. En bättre taktik är att försöka bevara lugnet, och vad du än säger så ska det vara ett medel för att samla in bevis till senare.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-20 kl. 01:27.
Citera
2026-02-20, 01:33
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Lag vet jag inte om det är direkt men rätten att hålla käft när man har med poliser att göra.
Blir så mycket svårare när man inte ger dom det minsta lilla.
Har dom bevisning mot dig spelar det ingen roll om du pratar eller inte, du är körd ändå.

Enda gången man pratar är om man har en bra historia som dom kommer tro på men även det är gränsfall.
Inser dom du ljuger är det 1-0 till dom.
Citera
2026-02-20, 01:34
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Påpeka att de har fel kan du ju göra, men om de vill gripa dig och köra dig till stationen så gör du bäst i att följa med. Kämpar du emot ett gripande lär du åka dit för våldsamt motstånd även om polisen har fel i sak och inte har rätt att gripa dig.

Men generellt i en sådan situation så är ofta det bästa att inte ha inställningen att man ska försöka få polisen att förstå att de gör fel. Det lär ändå inte hända. En bättre taktik är att försöka bevara lugnet, och vad du än säger så ska det vara ett medel för att samla in bevis till senare.

Jo det är klart. Min tanke är att alla begriper väl detta. Men så kom jag tänka på att Youtube är helt nedlusat med videos där människor gör motstånd på det mest idiotiska vis man kan tänka sig. Helt galet.

Så det du skrev (som jag på något sätt ifrågasatte) är ju en ganska bra punkt för tråden.

I övrigt (topic) så kan man väl säga att det är smart att lära sig om lagen för just det som gäller en själv i hög grad. Om man cyklar mycket så kan det vara smart att lära sig lagen om cykling. Om man aldrig fiskar och inte är intresserad av fiske så kan man helt skippa den delen av lagen.
Citera
2026-02-20, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo det är klart. Min tanke är att alla begriper väl detta. Men så kom jag tänka på att Youtube är helt nedlusat med videos där människor gör motstånd på det mest idiotiska vis man kan tänka sig. Helt galet.

Så det du skrev (som jag på något sätt ifrågasatte) är ju en ganska bra punkt för tråden.
Exakt min poäng.

Citat:
I övrigt (topic) så kan man väl säga att det är smart att lära sig om lagen för just det som gäller en själv i hög grad. Om man cyklar mycket så kan det vara smart att lära sig lagen om cykling. Om man aldrig fiskar och inte är intresserad av fiske så kan man helt skippa den delen av lagen.
Det är en bra poäng.

En sak som många har missuppfattat är det här med att det krävs att fängelse kan följa för att du ska få envarsgripa. Många tror att det betyder att det måste vara en trolig påföljd i det aktuella fallet när det i verkligheten är tillräckligt med att det finns i straffskalan för den aktuella brottsrubriceringen.
Citera
2026-02-20, 01:49
Medlem
Offentlighetsprincipen är väldigt viktig att känna till. Man kan få ut mycket information från allmänna handlingar.
Citera
2026-02-20, 02:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Ett antal viktiga lagar som jag tycker folk borde kunna, men som verkar vara svåra att följa:

1) Du ska inte ta en sak som nån annan äger. Inte ens om du tycker du behöver saken just då som t ex en cykel efter krogen.

2) Du ska absolut inte köra rattfull. Och det inkluderar också droger.

3) Du ska inte slå nån annan. Inte dina barn, inte din partner, inte ditt djur. Undantaget är så klart självförsvar. Det är inte självförsvar om nån säger elaka saker till dig och du då slår den personen.

4) Du ska inte döda din partner för att han eller hon inte längre vill vara ihop med dig. Eller för att du inte kan behärska dig. Du ska inte heller döds din partner eller ex-partnerför att du ska tjäna på det. T ex få barnen på heltid, livförsäkring, arv etc.

4) Du ska inte knulla barn. Eller djur. Du ska inte heller ta kontakt med barn irl eller på nätet med sex i tankarna.
Citera
2026-02-20, 03:32
Medlem
Ta bort gud från budorden. Det räcker för att hålla samhället levande.
Citera
2026-02-20, 08:33
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ett antal viktiga lagar som jag tycker folk borde kunna, men som verkar vara svåra att följa:

4) Du ska inte döda din partner för att han eller hon inte längre vill vara ihop med dig. Eller för att du inte kan behärska dig. Du ska inte heller döds din partner eller ex-partnerför att du ska tjäna på det. T ex få barnen på heltid, livförsäkring, arv etc.

Lagen säger väl att man inte skall döda någon öht. Inte ens om de själva vill. De flesta föjer faktiskt den.
Citera
2026-02-20, 09:06
Medlem
Visst kan man säga brottsbalken, men 99% vet ju att man inte får våldta, slå eller skada andra. Sen är det en annan sak att de inte har koll på rekvisiten för vad som är olaga hot, grov misshandel och så. Grejen är att de som begår dessa brott helt enkelt inte bryr sig, eller inte tänker efter innan i vissa fall.

Jag skulle säga att konsumentlagstiftningarna är grovt underskattade. Alla konsumerar prylar, men har knappt koll på att man faktiskt har många och starka rättigheter. Det gör att dåliga företag får fortsätta bete sig illa mot sina kunder och kan överleva, trots att de levererar skit. Sen är bilden givetvis mer komplex än så, men det är en bit av helheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in