2026-02-19, 17:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Den videon jag såg var nog den roligaste jag sett på länge. Jag kunde inte hålla mig för skratt, det tog aldrig slut. Det var en riktig video, och han såg ut att till och med nästan gråta när han berättade hur jesus räddade hans rektum från varelsena. Det var bara för mycket.

Jag menade inte att jag tror på någonting just p.g.a. den videon, men det finns faktiskt mer angående just att UFOn är demoner. Finns till och med en religion i USA som är baserad på något sånt, dom har en bok tydligen och allt.

Det har varit en massa prat om UFOn, det håller du väl med om? De har tagit upp det i USAs kongress. Både trump och obama har pratat om det.

Om du vill ha en verklig religion som faktiskt påstår att det finns UFO:n kan du ta en titt på Scientologin. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Xenu)

UFO:n är vad folk hittar på som förklaring på saker de sett i luften som de inte kan förklara, på samma sätt som Gud är en förklaring på andra saker som folk inte kan förklara.
Citera
2026-02-19, 17:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vem har sagt att evolutionen baseras på vad som är "gott"?
Och vem har sagt att lejon och människor skulle resonera likadant?

För människor har empati (grunden till moral) varit avgörande för artens fortsatta existens. Jag tvivlar på att lejon är särskilt empatiska djur.

Enligt evolutionen så finns det inget som talar emot att ligga med hur många som helst, nej. Det skulle snarare anses vara fördelaktigt för män, men vi ser det som dåligt att vara otrogen därför att människan överlever bäst med en familj som grundläggande enhet.
Vi har också beslutat att arvsrätt ges till egen avkomma, så då räknas otrohet som ett hot mot denna rätt om vi inte skulle kunna avgöra om den egna avkomman är egen eller inte. Det är en anledning till att otrohet ses som dåligt.
Konstigt att människor då verkar vara den enda arten som har ett slags ansvar att agera annorlunda än de evolutionära instinkterna. Nästan som om det är något speciellt med just människor. Som om det finns något i vår natur, skrivet i våra hjärtan kanske? För du skulle väl knappast säga att djur är ansvariga för deras handlingar? på ett rent moraliskt plan?

Ungefär som om djur bara följer instinkter, men människor förväntas följa någon lag som kommer från någon annanstans än naturen. Hmm.....
Citera
2026-02-19, 17:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Att det måste finnas en grund till all existens tror jag vi båda håller med om, det är oundvikligt. Skillnaden är att de gudstroende tror att den grunden har en vilja, medans ateister menar att den grunden inte har en vilja.

I vilket fall så låter det väldigt konstigt att den grunden skulle vara materiell, eller faktiskt skulle vara universum självt.

Varför finns universum = ???????
Varför finns grunden till all existens med en vilja = för att existens och medvetande är sammankopplade och kanske samma sak, och är verkligheten självt.

Den teistiska världsbilden är långt mer sammanhängande än den ateistiska där hela verkligheten är ett stort frågetecken och ingen förstår någonting.

Du missar hela poängen med att något som alltid funnits saknar orsak till sin existens.
Citera
2026-02-19, 17:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du missar hela poängen med att något som alltid funnits saknar orsak till sin existens.
Jo, tekniskt sett. Men universum hade kunnat vara annorlunda, det hade kunnat se ut på ett annat sätt. Då måste du resonera varför det ser ut just som det gör, och då måste du hänvisa till någonting utanför universum. Därmed kan universum inte vara det eviga som alltid funnits.
Citera
2026-02-19, 17:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Hela tiden "god of the gaps". Om det ska vara giltigt så får du ge mig ett bevis eller argument för gud som inte hade varit god of the gaps, alltså teoretiskt.

Som du skriver verkar du inte ha förstått vad som menas med "God of the gaps".

Läs på lite här https://en.wikipedia.org/wiki/God_of_the_gaps
Citera
2026-02-19, 17:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jo, tekniskt sett. Men universum hade kunnat vara annorlunda, det hade kunnat se ut på ett annat sätt. Då måste du resonera varför det ser ut just som det gör, och då måste du hänvisa till någonting utanför universum. Därmed kan universum inte vara det eviga som alltid funnits.

Nej, där har du helt fel. Att argumentera om "hade kunnat vara" leder inte till något konstruktivt eftersom det leder bort från vad som faktiskt är.
Citera
2026-02-19, 17:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Som du skriver verkar du inte ha förstått vad som menas med "God of the gaps".

Läs på lite här https://en.wikipedia.org/wiki/God_of_the_gaps
Precis det jag menar, definitionen är "det saknas en förståelse, så vi säger att gud är förklaringen".
Med den definitionen kan tekniskt sett alla argument vara god of the gaps, oavsett vad det är för argument. För det är så resonemang fungerar, man saknar en förklaring, så man sätter in en förklaring som fungerar. Det är så all vetenskap fungerar och allt som går att veta om verkligheten.

Därför är det bara ett sätt att slippa argumentera och istället bara säga "god of the gaps" för ateister. Begreppet betyder absolut ingenting, utan istället handlar diskussionen om ifall gudsförklaringen är bra i kontexten eller dålig i kontexten.

Tänk om jag började svara "science of the gaps" varje gång du skriver någonting vetenskapligt. Vad hade du tyckt liksom. Retarderat beteende.
Citera
2026-02-19, 17:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, där har du helt fel. Att argumentera om "hade kunnat vara" leder inte till något konstruktivt eftersom det leder bort från vad som faktiskt är.
Det är jävligt mycket enklare att föreställa sig gud som det eviga som alltid funnits, än universum. Att universum skulle vara det eviga låter ju rakt ut bisarrt.
Citera
2026-02-19, 17:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om du vill ha en verklig religion som faktiskt påstår att det finns UFO:n kan du ta en titt på Scientologin. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Xenu)

UFO:n är vad folk hittar på som förklaring på saker de sett i luften som de inte kan förklara, på samma sätt som Gud är en förklaring på andra saker som folk inte kan förklara.
Har du någonsin funderat på ifall du är en av de ovetande zombiesarna i the matrix som tror att de vet allt om verkligheten.
Citera
2026-02-19, 17:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Konstigt att människor då verkar vara den enda arten som har ett slags ansvar att agera annorlunda än de evolutionära instinkterna. Nästan som om det är något speciellt med just människor. Som om det finns något i vår natur, skrivet i våra hjärtan kanske? För du skulle väl knappast säga att djur är ansvariga för deras handlingar? på ett rent moraliskt plan?

Ungefär som om djur bara följer instinkter, men människor förväntas följa någon lag som kommer från någon annanstans än naturen. Hmm.....

Nej, du gör felslutet att empati och känsla av rättvisa endast finns hos människor.
Det finns gott om vetenskapliga studier som visar att apor och andra djur också känner empati och har en känsla av rättvisa.

T.ex. två kapucinapor får utföra samma enkla uppgift. Den ena får en gurka som belöning (helt okej), men när den ser att den andra apan får en god druva för samma prestation, blir den första apan rasande och kastar iväg sin gurka.
Poängen är att grundläggande rättvisekänsla är inte unik för människor, den finns hos djur som lever i sociala grupper där samarbete krävs eftersom det är en viktig egenskap för samarbete.

Och man har observerat hur schimpanser tröstar varandra efter slagsmål, delar med sig av mat (även till icke-släktingar) och till och med adopterar föräldralösa ungar. Bonober är ännu mer kända för detta, de löser konflikter med social närhet snarare än våld.

Det finns till och med studier som visar råttor som väljer att befria en instängd artfrände istället för att äta upp en bit choklad själva. De väljer alltså altruism framför omedelbar personlig vinning.

Så, nej, det är inte något särskilt för människan, vi är bara bättre på att uttrycka det.
Citera
2026-02-19, 17:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Precis det jag menar, definitionen är "det saknas en förståelse, så vi säger att gud är förklaringen".
Med den definitionen kan tekniskt sett alla argument vara god of the gaps, oavsett vad det är för argument. För det är så resonemang fungerar, man saknar en förklaring, så man sätter in en förklaring som fungerar. Det är så all vetenskap fungerar och allt som går att veta om verkligheten.

Därför är det bara ett sätt att slippa argumentera och istället bara säga "god of the gaps" för ateister. Begreppet betyder absolut ingenting, utan istället handlar diskussionen om ifall gudsförklaringen är bra i kontexten eller dålig i kontexten.

Tänk om jag började svara "science of the gaps" varje gång du skriver någonting vetenskapligt. Vad hade du tyckt liksom. Retarderat beteende.

Som sagt, du har inte fattat alls.
Citera
2026-02-19, 17:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Som sagt, du har inte fattat alls.
Det du menar är typ, jag tror inte på gud så därför är inga argument giltiga. Ge ett argument som inte hade varit god of the gaps annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in