2026-02-19, 16:56
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
Såg en del av serien. Mådde illa.
Pedofiler söker sig till barnen.
Dagis, förskola, skola, fritids, kyrka, läger, idrott, simskola . . .
Kommer ihåg flera grova fall på -80 -90 talet på förskolor. Vissa av de siktar mot barn som inte kan prata än.
Samma som äldreomsorgen, de som mår sämst och inte kan tala, medicinerade.
Hur öppna vissa är när man kollar på Dumpen. Vågar sig på "barn helt öppet.
Verkligen synd on männen som vill jobba på vissa yrken, och drar för pedofilerna har förstört så mycket. Båda kvinnor och män behövs.
Ni peddos som läser detta. Ni har ingen rätt att existera så gör världen en tjänst.

Tyvärr men alltså det är inte normalt med män som jobbar med små barn. Så är det bara!
Citera
2026-02-19, 17:06
Medlem
Inte så länge sedan kom det fram i Norge Tysfjorden
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/skammen-stor-i-tysfjord
Samma i Nord Finland
https://yle.fi/a/7-715585?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiappa
Här har man båda fall hundratals män som förgripit sig på barn.
Är det att möjlighet gör tjuven. Kyrkliga sammanhang är detta tydligen vanligt, kan man säga. Mycket små samhällen och hundratals pedofiler.
Citera
2026-02-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadigaIdeer
Har typ scrollat igenom hela tråden nu. Är det ingen som vet vem Mediamannen är?

Cissi W sa att han bor på kr*kmakargatan 42. Jag kände inte igen något av namnen av männen som bor där, men jag har också väldigt dålig koll på mediemän.
Citera
2026-02-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Tyvärr men alltså det är inte normalt med män som jobbar med små barn. Så är det bara!
Så klart det är. Hur tänkte du nu?
Män behövs i de yrken.
Citera
2026-02-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Har du svårt att hålla fingrarna i styr när du är i närheten av små barn? Det låter som att du talar utifrån egna erfarenheter.
Citera
2026-02-19, 17:23
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
Inte så länge sedan kom det fram i Norge Tysfjorden
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/skammen-stor-i-tysfjord
Samma i Nord Finland
https://yle.fi/a/7-715585?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiappa
Här har man båda fall hundratals män som förgripit sig på barn.
Är det att möjlighet gör tjuven. Kyrkliga sammanhang är detta tydligen vanligt, kan man säga. Mycket små samhällen och hundratals pedofiler.

Behöver knappast handla om pedofili i alla de fallen. För både Norge och Finland är det 16 år som gäller enligt lagen så brott kan det bli tal om så fort någon är yngre än så. Det gör förstås inte brottsligheten "mindre brottslig" men personer som har sex med pubertala eller post-pubertala tonåringar har inte samma störning som faktiska pedofiler.

Sedan är det väl ganska vanligt att man inom olika mer eller mindre slutna sällskap är vana att sköta allt internt och så även övergrepp och hur bra det sköts då är nog väldigt varierande. Är den enda åtgärden exempelvis att gärningsmän ska be "gud om förlåtelse" och inget mer är det kanske inte så konstigt att övergreppen inte upphör.

Slutligen behöver det väl heller inte handla om religiösa sällskap. Jag kommer exempelvis att tänka på historien för ett tag sedan om romer som valt att lösa liknande problem inom den egna gruppen, med egna "domstolar", egna straff, osv. Även där kan man väl tala om ett "slutet sällskap" även om det då handlar om ett sällskap som vilar på etnisk, snarare än religiös grund.
Citera
2026-02-19, 17:26
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussel747
Cissi W sa att han bor på kr*kmakargatan 42. Jag kände inte igen något av namnen av männen som bor där, men jag har också väldigt dålig koll på mediemän.

Kanske kan vara värt att tillägg att det var en gissning som baserades på att en person som är skriven på den adressen är någon slags PR-konsult med ett ganska känt efternamn. Behöver förstås inte betyda att det absolut måste vara just den gripne mannen.
Citera
2026-02-19, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Om de får ha dockor så kan nog en mycket stor del av övergreppen förhindras.

Fast det stämmer inte. Flertalet studier som har gjorts påvisar motsatsen.

Kastrering och dödsstraff.
Citera
2026-02-19, 17:27
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diama
Du läser inte vad jag skriver "att man ska arbeta på flera plan".

Du låter ju inte direkt som en person som värnar om kvinnor direkt, med tanke på hur nedlåtande du uttrycker dig.
Tjejtycka är motsvarigheten till killgissa och mansplaina. Det betyder inte mer än så.

Ja det låter nedlåtande eftersom ni aldrig fattar att ni inte förstår de våldsamma/förtryckande/sjuka männen men ändå ska envisas med att anse er veta bättre hur män ska hanteras.

Det finns hjälp att få. För missbrukare, kvinnomisshandlare, pedofiler osv. Har alltid funnits men nästan ingen vill ju hjälp med något man går igång på. Man ska alltså lägga ner ännu mer pengar på något som inte används. Hur ska du tänka dig att en uppsökande verksamhet för att hjälpa pedofiler ska se ut? En pedofilbarack på Stureplan?

Det lustiga är att bara för att man säger ngt negativt om ngt som ”ni” gör fel så är man kvinnohatare. Tror snarare att jag värnar mer om kvinnors välmående och hur de ska skyddas från våldsamma män än vad du gör.

Kvinnor vill ha kvinnliga vårdare, terapeuter, behandlingspersonal, handläggare, läkare osv för att ni vet att de förstår era problem bättre. Självklart är det ju så. Men om jag säger att ni ska hålla er långt borta från män som ni aldrig kan förstå er på .. då är det fel. Ni har bättre lösningar, ni kan förstå de bättre o behoven. Hör du inte hur fel det låter?
Senast redigerad av Pancev 2026-02-19 kl. 17:33.
Citera
2026-02-19, 17:28
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80

Vad säger studierna om dödsstraffens avskräckande effekt då?
Citera
2026-02-19, 17:29
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80

Inte för att jag köper att "gratis dockor" skulle vara någon lösning, men likväl undrar jag lite vilka studier du syftar på?

Har du lust att bidra med någon källa?
Citera
2026-02-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
"Privata" skattefinansierade skolor är skyddade av högern.
Det är snarare brist på lagstiftning.
Om personen jobbat på en verkstad hade det inte heller varit anmälningsplikt av Polisen till arbetsgivaren. Polisens har en skyldighet att informera en kommun om läraren jobbar på en kommunal skola, det är alltså inte en bedömningssport om de skall informera eller inte. Dock borde skyldighet att informera företaget om de sysslar med en SNI-kod som innebär hantering av barn/ungdom.
Klar miss i lagstiftningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in