2026-02-18, 13:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
https://www.facebook.com/photo?fbid=1320246350130599&set=a.213273744161204

Ja och? Jag håller med om den första kommentaren jag läste:

Den dagen när Maria ska ha en namnsdag i muslimska länder, kan vi sträcka oss och tillåta Muhammed namnsdag i Sverige.

EU-gruppen lägger förstås ut lite allt möjligt, som är inom Sverigedemokratiska intressen. Men det betyder inte att de kommer att driva något ärende - varken i riksdagen eller i EU-parlamentet - om förbud mot vissa namn i almanackan. Det finns viktigare frågor.

Dessutom känner i alla fall jag nu, att namnlängden har förlorat så mycket av sin betydelse, eftersom folk knappast firar namnsdagar längre, och som det finns så många olika almanackor nu med olika namn (vem som helst kan låta ge ut en almanacka med vilka namn som helst), ibland flera namn på samma datum, samt att även den officiella almanackan har ändrats så många gånger på kort tid... att det inte är någon viktig fråga längre.

Fick jag fram vad jag menade nu? Sammanfattning: jag vill inte ha Muhammed i en svensk almanacka, men frågan är inte tillräckligt viktig för att lagstifta om.
Citera
2026-02-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja och? Jag håller med om den första kommentaren jag läste:

Den dagen när Maria ska ha en namnsdag i muslimska länder, kan vi sträcka oss och tillåta Muhammed namnsdag i Sverige.

EU-gruppen lägger förstås ut lite allt möjligt, som är inom Sverigedemokratiska intressen. Men det betyder inte att de kommer att driva något ärende - varken i riksdagen eller i EU-parlamentet - om förbud mot vissa namn i almanackan. Det finns viktigare frågor.

Dessutom känner i alla fall jag nu, att namnlängden har förlorat så mycket av sin betydelse, eftersom folk knappast firar namnsdagar längre, och som det finns så många olika almanackor nu med olika namn (vem som helst kan låta ge ut en almanacka med vilka namn som helst), ibland flera namn på samma datum, samt att även den officiella almanackan har ändrats så många gånger på kort tid... att det inte är någon viktig fråga längre.

Fick jag fram vad jag menade nu? Sammanfattning: jag vill inte ha Muhammed i en svensk almanacka, men frågan är inte tillräckligt viktig för att lagstifta om.
och? Trodde det var Sverigedemokraterna som parti som har sidan. Tycker inte heller det är viktigt. Maria kan inte finnas som namnsdag där man inte har namnsdagar. Men finns i Koranen.
Citera
2026-02-18, 13:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
och? Trodde det var Sverigedemokraterna som parti som har sidan. Tycker inte heller det är viktigt. Maria kan inte finnas som namnsdag där man inte har namnsdagar. Men finns i Koranen.

Ja, Maria var inte ett så bra exempel. Jesus hade varit bättre!
Citera
2026-02-18, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, Maria var inte ett så bra exempel. Jesus hade varit bättre!
Ja om de har namnsdagar.
Citera
2026-02-18, 14:11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Varför byta ut? Varje folkgrupp/religion/kultur kan väl skapa sina egna uppsättningar med namnsdagar?

Och låt då varje grupp skapa sin egen namnlängd utan inblandning av myndigheter eller liknande.
Citera
2026-02-24, 09:11
Avstängd
I den katolska kalendern förekommer ju flera helgon med samma namn, t.ex. Antonius, vilka firas på olika dagar. Så det gäller att pricka in sitt 'eget' helgon eller religiösa favorit.

Min vän Antonio i Italien firar två gånger.
Citera
2026-02-27, 00:58
Medlem
Åsa har ju namnsdag den 12 september.
Så hon kan väl ge upp sin dag då, och det får bli Mohammed-dagen ?
Det vore rättvist. Åsa har ändå inte skrivit någit av väsentligt värde för den svenska
litteratur-skatten...
Totalt överskattad skribent.

Allaha ska med hette det ju ?
Citera
2026-02-27, 17:41
Medlem
Stackars Åsa, hon förstod nog inte vad hon själv hade skrivit. Det är, som vi alla vet, en direkt skymf mot Muhammed att på något sätt fira hans födelsedag eller att ha hans namn i en, av människan, påhittad kalender. Jmf. med Rondellhundarna. F.ö så firar inte muslimer namnsdagar. Våran kalender är som bekant en kristen skapelse.

Citat:
Hitory of celebrating the Prophet’s birthday
Whatever form it takes and whatever the intentions of those who do this are, there is no doubt whatsoever that it is an invented, haram innovation which was introduced by the Shi’a Faatimids after the three best centuries, in order to corrupt the religion of the Muslims.
.
.
Celebrating the birthday of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is an imitation of the Christians, because they celebrate the birth of the Messiah (peace be upon him). Imitating them is extremely haram. The hadeeth tells us that it is forbidden to imitate the kuffaar, and we are commanded to differ from them. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: “Whoever imitates a people is one of them” (narrated by Ahmad, 2/50; Abu Dawood, 4/314). And he said, “Be different from the mushrikeen” (narrated by Muslim, 1/222, no. 259) – especially with regard to things that are the symbols or rituals of their religion.

https://islamqa.info/en/articles/60/is-celebrating-prophet-s-birthday-allowed-in-islam

Vill man se riktiga upplopp i ghettoförorterna så ska man givetvis placera in Muhammed i den svenska kalendern. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in