2026-02-07, 11:40
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Hemtjänstens rutiner brister i omsorgen kring Annica Bredahls pappa i Karlshamn. Bland annat missade personalen en fotfraktur, recepten förnyas inte alltid som de ska och det saknas loggad information.

Pappan har flera sjukdomar och behöver hjälp med allt i vardagen och har sådan smärta att han måste få morfin. Annica Bredahl tror att hemtjänstens bristande rutiner beror på dålig ledningsstruktur.

Men verksamhetschef Linda Palmqvist på Karlshamns kommun tillbakavisar kritiken.

Hur fungerar hemtjänsten i din kommun?

https://www.sverigesradio.se/artikel/hemtjansten-i-karlshamn-kritiseras-for-bristande-rutiner
Citera
2026-02-07, 12:36
Medlem
Onanikrems avatar
Funkade si och så. I princip alla som jobbade hos mamma försökte verkligen, även utlänningarna. Mamma förstod inte vad de sa även om de pratade svenska då de pratade för fort.
De visste jag hade stenkoll på mamma eftersom jag var dit nästan varje dag.

Mamma ville inte ha män som hjälpte till med dusch, hon hoppade ofta över dusch då. Så kunde gå ett par veckor i bland, hon kunde tvätta sig själv med tvättlapp i alla fall.

Medicin: Jag skötte beställning och hämtning av det. Hände en gång hemtjänsten skickade en som inte hade medicin delegering, vad gör du då här frågade jag eftersom jag råkade vara där då. Det var deras uppgift plus hygien. Mat och städning skötte jag.

Gammal kollega i grannkommunen blev serverad kokt blodpudding, stekt kalvsylta och lite andra märkliga kombinationer då utlänningarna uppenbarligen inte visste hur man tillagade och serverade svensk mat. (ja jag vet blodpudding är kokt, men den skall serveras stekt)
Citera
2026-02-07, 12:44
Medlem
Onanikrems avatar
Geriatriken.

Hälsade på pappa. Han satt i samlingsrummet och tittade på TV. Sa hej och satte mig, han svarade inte. Han kunde inte prata för han hade munnen full av skinksmörgås. Men de hade glömt sätta in hans löständer så han kunde inte tugga. Han var lätt dement, men ingen grönsak. Personalen satt alla i deras kyffe och tittade på något julprogram.

Uruselt!
Citera
2026-02-07, 12:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Funkade si och så. I princip alla som jobbade hos mamma försökte verkligen, även utlänningarna. Mamma förstod inte vad de sa även om de pratade svenska då de pratade för fort.
De visste jag hade stenkoll på mamma eftersom jag var dit nästan varje dag.

Mamma ville inte ha män som hjälpte till med dusch, hon hoppade ofta över dusch då. Så kunde gå ett par veckor i bland, hon kunde tvätta sig själv med tvättlapp i alla fall.

Medicin: Jag skötte beställning och hämtning av det. Hände en gång hemtjänsten skickade en som inte hade medicin delegering, vad gör du då här frågade jag eftersom jag råkade vara där då. Det var deras uppgift plus hygien. Mat och städning skötte jag.

Gammal kollega i grannkommunen blev serverad kokt blodpudding, stekt kalvsylta och lite andra märkliga kombinationer då utlänningarna uppenbarligen inte visste hur man tillagade och serverade svensk mat. (ja jag vet blodpudding är kokt, men den skall serveras stekt)

Du var/är en god son. Ja, det är sådant här som gör att det är viktigt att skaffa sig barn, annars blir man väldigt utsatt på gamla dagar.

Jag har själv arbetat i äldrevården, för många år sedan. Det var underförstått att man såg till de boende först som hade någon anhörig som kunde dyka upp. För det såg inte bra ut om någons son eller dotter kom dit klockan 10, och då var den gamle/gamla fortfarande i sin säng med obytta blöjor. Ibland sa föreståndarinnan det faktiskt rakt ut också: "hur kunde ni missa att ta upp Rosa, ni vet ju att hennes son ofta tittar förbi vid den här tiden?" Det är nog allmänmänskligt att det blir så, att man skyddar sig själv först så att säga, försöker undgå kritik.
Citera
2026-02-07, 13:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du var/är en god son. Ja, det är sådant här som gör att det är viktigt att skaffa sig barn, annars blir man väldigt utsatt på gamla dagar.

Jag har själv arbetat i äldrevården, för många år sedan. Det var underförstått att man såg till de boende först som hade någon anhörig som kunde dyka upp. För det såg inte bra ut om någons son eller dotter kom dit klockan 10, och då var den gamle/gamla fortfarande i sin säng med obytta blöjor. Ibland sa föreståndarinnan det faktiskt rakt ut också: "hur kunde ni missa att ta upp Rosa, ni vet ju att hennes son ofta tittar förbi vid den här tiden?" Det är nog allmänmänskligt att det blir så, att man skyddar sig själv först så att säga, försöker undgå kritik.
Mamma och pappa skötte mig när jag var liten, kändes bara naturligt att göra det samma när de blev små.

De som arbetade gjorde i alla fall ett hästjobb, det bästa de kunde efter förmåga. De skrev även om göromålslistorna. Allt var ju toppstyrt si och så många minuter skulle ditt och datt ta. De skrev in "promenad" ett par gånger i veckan. Mamma kunde inte promenera och ville inte ut i rullstol heller, men så fick de lite mer tid hos henne då allt skulle bokföras och tiden skulle skrivas upp.
Citera
2026-02-07, 16:11
Medlem
Vi hyllar omsorg och mänskliga rättigheter på papper, men i praktiken systematiskt föraktar vi våra egna äldre. Deras smärta, deras värdighet och deras livserfarenhet reduceras till tidsplanerade rutiner, bristande ansvar och vård som prioriteras först när någon anhörig står och vaktar.

Det är såväl inkompetens som ett medvetet val.
Citera
2026-02-17, 22:16
Medlem
Citat:

Så det är säkrast att flytta efter vuxet barn, bryta upp från orten där man bott större delen av livet, flytta till storstad i annan del av landet - medveten om den aspekten…
Citera
2026-02-17, 22:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Så det är säkrast att flytta efter vuxet barn, bryta upp från orten där man bott större delen av livet, flytta till storstad i annan del av landet - medveten om den aspekten…

Ja, om ditt/dina barn inte kan flytta närmare dig, så är det nog det... Det är en stor trygghet att ha ett barn eller barnbarn i närheten på gamla dagar. Hemtjänsten räcker inte heller till, under åren då den gamla väntar på att få en plats på ett boende.

Kommunen räknar så, att det är billigare att ha kvar de gamla i deras egna lägenheter så länge som möjligt, och med så lite hemtjänst som bara är möjligt. Så det kommer nog att vara mycket du behöver hjälp med. Byta glödlampor och lysrör, laga saker, byta gardiner, sätta upp och ta ner Adventsstjärnor, gå sådana ärenden som du inte är beviljad hjälp med, t.ex. posta brev. Eller bara komma ut och gå en sväng i friska luften, med någon som håller under armen. För att inte tala om sällskapet i sig.
Citera
2026-02-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Vi hyllar omsorg och mänskliga rättigheter på papper, men i praktiken systematiskt föraktar vi våra egna äldre. Deras smärta, deras värdighet och deras livserfarenhet reduceras till tidsplanerade rutiner, bristande ansvar och vård som prioriteras först när någon anhörig står och vaktar.

Det är såväl inkompetens som ett medvetet val.
Det är alltid ett medvetet val av en normalintelligent människa att försumma en annan människa.

I min kommun är det samma sak som i alla andra kommuner att de gamla vansköts. Mörkertalet där det saknas anhöriga som ibland larmar i media vill jag inte tänka på.
Citera
2026-02-18, 07:15
Medlem
Citat:
Ja, om ditt/dina barn inte kan flytta närmare dig, så är det nog det... Det är en stor trygghet att ha ett barn eller barnbarn i närheten på gamla dagar. Hemtjänsten räcker inte heller till, under åren då den gamla väntar på att få en plats på ett boende.

Kommunen räknar så, att det är billigare att ha kvar de gamla i deras egna lägenheter så länge som möjligt, och med så lite hemtjänst som bara är möjligt. Så det kommer nog att vara mycket du behöver hjälp med. Byta glödlampor och lysrör, laga saker, byta gardiner, sätta upp och ta ner Adventsstjärnor, gå sådana ärenden som du inte är beviljad hjälp med, t.ex. posta brev. Eller bara komma ut och gå en sväng i friska luften, med någon som håller under armen. För att inte tala om sällskapet i sig.

Valt att flytta till 65+/trygghetsboende. Nära stans bästa livsmedelsaffär, gångavstånd och tre busslinjer till centrum med resecentrum, kulturhus med bibliotek, vårdcentral och tandläkare. 70+ får SENIORKORT till gratis bussresor i en zon som är väldigt stor. Kan ringa kommunens Fixar-Malte för byte av gardiner kring jul. Närmaste gym har seniorpass: 50 % av månadsavgiften för 80+, gratis för 90+. Hoppas få dö knall fall som två grannar gjort under det år jag bott här. Efter åtta år som lokalpolitiker i vård-och-omsorgsnämnd vet jag något om hur. personal där har det. (Bästa väninnan har knappast några anhöriga i Sverige, är tjugo år yngre och sjuksköterska).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in