2022-05-09, 22:10
Avslutad
Anledningen att den här olyckan är bortglömd är väl kanske att den överskuggades av flygkatastrofen på Teneriffa ett par månader senare?
Citera
2022-05-11, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det du skriver är ett gott ex. på svenskt mytologiskt historieberättande.
Häda inte de två döda piloterna!!

Men det stämmer, vad jag inte kan begripa är varför man stänger av avisningssystemet innan landning?

Jag händar fö ingen.
Citera
2022-12-15, 21:29
Medlem
Jag letar information om olyckan och har gått i tankarna att skriva en bok. Men det verkar svårt. Min moster dog i den olyckan och det var väldigt tyst om det. Jag var ju litet barn då men hela familjen påverkades i flera led. Jag vill hitta någon som kan berätta, räddningspersonal, flygledare, ja vem som helst som minns
Citera
2022-12-16, 03:02
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uraska
Jag letar information om olyckan och har gått i tankarna att skriva en bok. Men det verkar svårt. Min moster dog i den olyckan och det var väldigt tyst om det. Jag var ju litet barn då men hela familjen påverkades i flera led. Jag vill hitta någon som kan berätta, räddningspersonal, flygledare, ja vem som helst som minns

Du borde försöka beställa haverikommissionens rapport - och dela den här om du får den som pdf. Jag hittade två saker med google:

I flyghistoriskt forum finns en tråd om detta ämne: https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?t=17107

Vid transportstyrelsens 60-års jubileum tog de fram en skrift där det står lite om kälvesta olyckan: https://www.transportstyrelsen.se/sv/publikationer-och-rapporter/rapporter/Rapporter-luftfart/60-ar-med-Luftfartsinspektionen-en-historiebeskrivning/
Citera
2022-12-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallehein
Det berättades senare att katter i området kunde komma hem med likdelar flera månader efteråt...

Skröna, varken vrak eller kvarlevor låg kvar ”i månader”
Citera
2022-12-19, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Men det stämmer, vad jag inte kan begripa är varför man stänger av avisningssystemet innan landning?

Jag händar fö ingen.
Ok. Tydligen var det standard procedur att slå ifrån avisningssystem för vingar och stjärten kort före landning. För att kyla ner bitarna och hindra att det blev frysning på backen sedan.
Inget hade lärts från tid. krascher med typen, som funnits i 25+ år. Piloterna var därför som "sittande fåglar" . RIP.
Citera
2022-12-19, 01:47
Avstängd
Det är den i närheten av Bromma - jag kommer vagt ihåg det från tv-nyheterna. Ja, det har nog blivit litet undanstökat, trots att det inträffade inne i Storstockholm.
Citera
2024-12-31, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uraska

Jag har haft lite samma tankar, men kommer aldrig skriva något själv. Är du fortfarande intresserad har jag en hel del research att dela med mig av. Mejla per@perfrilans.se så kan vi diskutera mer.
Citera
2024-12-31, 14:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Vare sig den plats som anges i början av den här tråden eller i haverirapporten verkar stämma. Kollar man tidningen från dagen efter ser man en tydlig bild på var nedslagsplatsen var och inte.

1. Bild på nedslagsplatsen enl Svd, otvetydigt (men norr hitåt).
2. Alltså här på kartan.
3. Barnprogrammet som antagligen räddade många, Dr Dolittle "... och Kaninen som fått fnatt".
4. Länk till Havkoms olycksrapport.
5. Hans Holmer var tidigt på plats (men jag törs nu inte stjäla fler bilder från tidningsarkivet).
6. Rekommenderar var och en hitta gamla tidningar vid sånt här (stor dramatik, vem-var-vem, vittnen etc).
7. Som sagt konstigt att ingen minnesplakett.
Citera
2025-01-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vare sig den plats som anges i början av den här tråden eller i haverirapporten verkar stämma. Kollar man tidningen från dagen efter ser man en tydlig bild på var nedslagsplatsen var och inte.

1. Bild på nedslagsplatsen enl Svd, otvetydigt (men norr hitåt).
2. Alltså här på kartan.
3. Barnprogrammet som antagligen räddade många, Dr Dolittle "... och Kaninen som fått fnatt".
4. Länk till Havkoms olycksrapport.
5. Hans Holmer var tidigt på plats (men jag törs nu inte stjäla fler bilder från tidningsarkivet).
6. Rekommenderar var och en hitta gamla tidningar vid sånt här (stor dramatik, vem-var-vem, vittnen etc).
7. Som sagt konstigt att ingen minnesplakett.

Du har helt rätt! Just den parkeringen är det! Det är fel i inlägg 1, ja. En f d flickvän bodde på andra sidan Bergslagsvägen så olycksplasen var under en period en del av min träningsrunda.

Tydligen hade barnen byggt pulkapackar i de plogvallar som uppstått vid plogningen av parkeringen, men det lär väl ha framgått av tidigare inlägg i tråden. Doktor Dolittle började 9.00 och olyckan skedde 9.05. Ett tag misstänkte man att en död hund som hittades bland vrakdelarna hade varit lös ute på parkeringen när planet kraschade, men det visade sig sen att den hade varit ombord på planet.

Holmér hade jag missat – ja historien binds samman – tur att han inte hade med utredningen att göra
Senast redigerad av Perjson74 2025-01-01 kl. 16:27.
Citera
2026-02-17, 00:02
Medlem
Konstigt att det står fel tid i Haverikommissionens rapport.
Enligt den inträffade olyckan en timme tidigare, och dessutom att det var dagsljus kl 08.05 den 15 januari.
Kollar man inte sånt innan man publicerar rapporten?
Citera
2026-02-17, 00:45
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Konstigt att det står fel tid i Haverikommissionens rapport.
Enligt den inträffade olyckan en timme tidigare, och dessutom att det var dagsljus kl 08.05 den 15 januari.
Kollar man inte sånt innan man publicerar rapporten?

Kl 08:05 GMT* är kl:0905 svensk normaltid.

*) Greenwich Mean Time, numera oftast kallad UTC.

Solen går upp runt 0830 lokal tid i Stockholmsområdet 15/1.

Det blev flygljust cirka en timme tidigare vid klart väder på den tiden*, och cirka 30 minuter vid mulet väder.

*) Numera styrs flygljust av solens läge relativt horisonten. Blir flygljust när solen kommer upp till 6 grader under horisonten (sk. Borgerlig gryning).
Senast redigerad av OmedelSvensson 2026-02-17 kl. 00:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in