Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpjet
Jag skulle vilja säga att det är samma sak som med flygsimulator, dvs att om du verkligen gått all in för att göra det så verklighetstroget som möjligt, efter konstens alla regler, så vill jag påstå att 800h har gett dig mycket och borde underlätta jävligt mycket jämfört med en "grön" person ifall du skulle ge dig på att ta CE-kort någon dag. Som för mig som inte är pilot, fick jag höra av en kompis som är det, att det enda egentligen som skiljer cessnan i MSFS mot den riktiga han flyger, är bara att du kan inte känna hur planet beter sig. Och jag kan instrumenten, jag kan navigera, jag kan programmera autopiloten och lyfta samt landa utan problem. Enligt honom skulle jag kunna ta ett cessna och lyfta från Sturup och flyga till Arlanda utan problem i nuläget. Så har du bara koll på hur lastbilen beter sig och "var du har den", så skulle jag vilja påstå att du skulle kunna göra motsvarande med en riktig lastbil, som i exemplet ovan med planet. Jag har typ 50h i msfs.
Men jag har flugit i de flesta simulatorer och flygspel sedan liten, så det hjälper ju lite med.

Lite så jag känner också, något borde den ”mängdträning” man gjort faktiskt hjälpa även i verkligheten.
Har kört även MSFS men endast det senaste och kan väl säga att mina 100 timmar inte gjort så mycket men absolut, man känner till instrumenten och förstår vad man ska göra i olika lägen så kanske har jag tjänat några kronor den dagen jag ska ta flygcert, men kommer nog inte ta det steget.
Att ta lastbilskort hade ändå varit lite kul även om jag inte på något sätt har nytta av det idag och då jag är 50+ så kommer jag nog inte byta bana i framtiden heller, rätt nöjd med jobbet jag har. Ändå kul att höra att spelen inte är helt onödiga. 😁
Man kanske ska ta en lektion och se vad läraren tycker, om man är bättre än andra nybörjare.