2026-02-15, 13:35
Medlem
Stor överbelastningsattack mot Flashback
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/stor-overbelastningsattack-mot-flashback-/
Citat:
Nätforumet Flashback har utsatts för en omfattande överbelastningsattack.

Hemsidan har legat nere stora delar av helgen.

– Attacken är ovanligt stor. Det brukar vara rätt få som har möjlighet att göra den typen av stora attacker, säger internetleverantören Bahnhofs vd Jon Karlung.
Citera
2026-02-15, 15:04
Medlem
ImNotGuiltys avatar
”Nu vet vi i alla fall lite mer om vilka det är som ligger bakom och mycket tyder på att det är den proryska gruppen ”No names”, säger Karlung.”

Föga förvånade att det var Ryzzvänliga avskum som var dem skyldiga.
Slava Ukraini 💪🏻
Make them naziz burn in hell.
Citera
2026-02-15, 15:19
Avstängd
2020-01-01s avatar
Om man hypotetiskt hade tillgång till samma/bättre infrastruktur som denna gruppering, och man vill slå tillbaka, alltså utföra ett faktiskt cyberkrig, vilken sajt eller tjänst i Ryssland ska man slå till mot? Vk och Yandex kan vi slå ut i veckor om det krävs

Slava Russia, men ni slår inte mot Flashback obestraffat
Citera
2026-02-15, 16:03
Medlem
Lyzzas avatar
Jag höll på att bli galen för jag trodde det var min dator som krånglade efter att jag rensat ut all historik.

Googlade och hamnade på Reddit och där fanns ett bra tips.

En sida där man kan kolla vilka sidor som ligger nere. Bara ladda ner den och lägg den i din Toolbar.

https://www.isitdownrightnow.com/
Citera
2026-02-15, 16:16
Medlem
Extremeflys avatar
Verkar funka nu igen.
Varit nere i 3 dagar här
Citera
2026-02-15, 16:18
Medlem
Riksreptilens avatar
På andra plats bör NHLs mediansvariga finnas då kritik mot Tre kronors vingliga spel i OS "försämrar varumärket".

Jag hittade ingen notis på Aftonbladet eller SR

DN har kort notis baserat på Expressen.
https://www.dn.se/direkt/2026-02-15/overbelastningsattack-mot-flashback/
Citera
2026-02-15, 16:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
– Det går inte att säga hundra procent ännu, men med ganska stor sannolikhet så kommer det från en rysk grupp som heter "No names", säger Jon Karlung.

https://www.tv4.se/artikel/24lVlFhPxhb7yCdSAaXVi2/prorysk-hackergrupp-tros-ligga-bakom-attack-mot-flashback

(FB) När Flashback tystas och attackeras då hotas den svenska demokratin! Vem bär skulden?
Citera
2026-02-15, 16:26
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Att Ryssland hatar yttrandefrihet och svenskhet är inget nytt.
Ryssland hatar alla nationaliteter som inte är av typen rik knös i Moskva.
Citera
2026-02-15, 16:28
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Låg nere sen fredaga för mig, säkert den där spammande bög ryssen som hållee på o hans vänner

Ja det är korrekt.
Citera
2026-02-15, 16:34
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
TV4 nyheterna tog upp detta nyss, efter fem nyheterna.
Citera
2026-02-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-01-01
Om man hypotetiskt hade tillgång till samma/bättre infrastruktur som denna gruppering, och man vill slå tillbaka, alltså utföra ett faktiskt cyberkrig, vilken sajt eller tjänst i Ryssland ska man slå till mot? Vk och Yandex kan vi slå ut i veckor om det krävs

Slava Russia, men ni slår inte mot Flashback obestraffat

Exakt. Det här är ju ett knarkhackerforum från början så nu tycker jag vi slår tillbaka.
Citera
2026-02-15, 16:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
”Nu vet vi i alla fall lite mer om vilka det är som ligger bakom och mycket tyder på att det är den proryska gruppen ”No names”, säger Karlung.”

Föga förvånade att det var Ryzzvänliga avskum som var dem skyldiga.
Slava Ukraini 💪🏻
Make them naziz burn in hell.
Minst sagt föga förvånande.

Dessutom så märkte man tydligt att rysstrollen körde en drive, dagarna innan, en koordinerad insats där forumet överöstes av pro-ryska propagandatrådar.

När mer än 90% av svaren är hånfullt negativa så inser de att insatsen, att sprida pro-rysk propaganda på Sveriges största diskussionsforum, har misslyckats. Då väljer de att överbelasta forumet i stället.

Inte första gången jag ser detta mönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in