2026-02-14, 06:39
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Röstar du för din egen skull och hoppas på att just din röst ska generera förbättringar i just ditt liv?

Röstar du för partiernas, politikernas eller "Mello":s skull?

Jag drar mig till minnes detta:
Citat:
Let the word go forth from this time and place, to friend and foe alike, that the torch has been passed to a new generation of Americans—born in this century, tempered by war, disciplined by a hard and bitter peace, proud of our ancient heritage—and unwilling to witness or permit the slow undoing of those human rights to which this nation has always been committed, and to which we are committed today at home and around the world.[39]

And so, my fellow Americans: ask not what your country can do for you—ask what you can do for your country.[39]
.

Varför inte tänka precis tvärtom där?
Fråga dig vad landet gör för dig eller om det ens är ditt land?
Är invånare slavar i något land och avkrävs tacksamhet?
Vad gjorde USA för "JFK":s skull?
Vilken nytta hade något av något där?

Vad gjorde Sverige för "Palme":s skull?
Vilken nytta hade något av något där?

Drar mig även till minnes
detta:
Citat:
At the end of the ball, Kennedy spoke to thank Sinatra on the festivities and his support of the Democratic Party throughout his life and the 1960 campaign, adding "The happy relationship between the arts and politics which has characterized our long history I think reached culmination tonight."[5] Jacqueline retired to the White House before the ball ended at 1:30 am (ET), and John went to a second pre-inaugural ball hosted by his father Joseph Kennedy, and would finally return to the White House at around 3:30 am.[5]
.

Var inte F. Sinatra sponsrad av maffian?
Ungefär som det "fungerar" i Sverige?

Åter till ämnet:
för vems skull röstar du?
Gör det någon skillnad, för just dig, hur du röstar, t.ex. blankt eller inte alls?
Senast redigerad av Bur-q-ua12 2026-02-14 kl. 06:42.
Citera
2026-02-14, 06:53
Avstängd
2020-01-01s avatar
Personligen röstar jag endast för att motarbeta ett särskilt parti. Tänker inte nämna vilket men jag vill att vi ska ta bättre hand om flyktingar och att rasism, neofascism, ultravåld och niggrer är vidrigt.
Citera
2026-02-14, 07:19
Avstängd
Jag röstar för helheten och balans.
Citera
2026-02-14, 07:21
Medlem
peergs avatar
Jag röstar för den typ av samhälle jag vill leva i.
Citera
2026-02-14, 07:24
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
För samhällsutvecklingens skull.

Jag vill ha ett samhälle där alla har tak över huvudet och mat för dagen; ett samhälle där näringslivet regleras utefter befolkningens intresse; ett samhälle med fri sjukvård, skola, äldreomsorg, osv.
Citera
2026-02-14, 09:05
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Då jag ritar en enligt mig själv ganska trovärdig balle med skuggor och detaljer på ett papper så röstar jag inte, jag lämnar in en ogiltig röst!
Citera
2026-02-14, 09:09
Medlem
Hardstekts avatar
För mina barns framtid.

Medborgare utan barn borde inte får rösta.
Citera
2026-02-14, 09:17
Medlem
pn222jws avatar
Av tacksamhet att få leva i ett system där det går att avsätta dåliga politiker - och i ett egenintresse (den politik jag tycker gynnar mig) och av viljan att välja framtidsalternativ (attityder samt värderingar).
Citera
2026-02-14, 09:26
Avslutad
Det är bara ett jävla dravel där man försöker införliva en moralism i redan befintliga system som är baserade på funktionalitet. Detta går först åt ena hållet sen åt andra och yada yada

Man vill skapa ”rätt förutsättningar” på något sorts papper som sedan fint viks ihop och eventuellt förvaras på havets botten, eventuellt kasseras.

I den bästa av världar känner man till människors handlingsmönster och sätter in katalysatorer för att skapa och förstärka incitament till gynnsamt handlande.

Jag upplever att det fattas en rad karaktäristik för att man ska kunna hoppas på något annat än ett löst övergripande system för den eventuellt icke-existerande genomsnittsmänniskans godo.

Inte vet jag. Kanske röstar nästa val
Citera
2026-02-14, 09:53
Medlem
RobbanUCs avatar
Många torde ha förstått att det i dagens Sverige inte spelar någon direkt roll vilket parti man röstar på då politiken styrs av kapital, intressegrupper, transnationella korporationer och främmande makts utrikespolitik (läs Amerikansk politik) vars gemensamma intressen inte alls gynnar den enskilda och atomiserade människan.

För många synes röstandet innebära att man röstar mot att något ska bli sämre, till skillnad att tidigare generationer röstat för att något skulle bli bättre.

I stort sett det enda som merparten av djupt indoktrinerade Svenskar röstat för, och fortfarande röstar för är deltagandet i andras krig och storskaliga sociala experiment som propageras för av de krafter som nämnts i första meningen.

När det lurade folket röstar för någon annans räkning, någon annans pengar och någon annans utrikespolitik så har den sk. demokratin och folkviljan köpts och sålts precis som i gamla tiders fattigauktioner där lägsta budet alltid vann.

Röstandet har blivit fullkomligt meningslöst, och det är endast innehållet i fickan/plånboken eller bristen på reda pengar däri hos folket som kan leda till någon form av förändring till inställningen och i slutändan politiken.
Senast redigerad av RobbanUC 2026-02-14 kl. 09:57.
Citera
2026-02-14, 10:07
Medlem
Apologs avatar
Det är en totalt självuppoffrande handling av ren godhet.
Skola åt barnen, mat åt de äldre, sjukvård åt det sjuka och ett hem för de hemlösa.
Citera
2026-02-14, 10:55
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Gör det någon skillnad, för just dig, hur du röstar, t.ex. blankt eller inte alls?

Jag röstar för min skull, och för landets skull på sätt och vis (eftersom jag röstar på det jag tror är bäst för vårt land).

Det gör skillnad för mig hur jag röstar. Röstar jag blankt, så betyder det att jag ger blanka fan i vad som händer med vårt land, och då har jag ingen rätt att gå och gnälla sedan över hur vårt land ser ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in