2026-02-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colakorvkiosken
Det är olika typer av rädslor. Unga våldsverkare kan förstöra liv, men ignoranta äldre kan förstöra samhällen. Jag har pratat med vissa äldre, och känt en viss rädsla några gånger. De svaren jag fick var så hotfulla mot verkligheten att jag kan inte annat än se hur sådant tänkande måste leda till krig och katastrof.

Liknande tänkande ledde till andra världskriget och sovjets hemskheter tror jag.

Sluta måla fan på väggen. Om katastrofen kommer så agera då. Lev på dagen i stället och njut av det som finns på riktigt, det mår du bra av. Aldrig i våran historia har vi haft ett så bra liv som vi har i Norden i dag.
Citera
2026-02-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Sluta måla fan på väggen. Om katastrofen kommer så agera då. Lev på dagen i stället och njut av det som finns på riktigt, det mår du bra av. Aldrig i våran historia har vi haft ett så bra liv som vi har i Norden i dag.
Det är samhället och etastablimanget som är katastrofen. De äldre till stor del utgör etastablimanget och de styrande.

Det är det här nonchalanta beteendet som du visar som är själva problemet. De äldre vägrar hantera saker, tala uppriktigt och värdera sanning. Istället sopar de allt under mattan och väljer istället att bara prata om efterrätter och semestrar, och därmed lämnar dom de svåra valen och diskussionerna till de kommande generationerna.

Hade du varit rättfärdig hade du accepterat problemen och varit hård med vad som behövs för att lösa dom. Att fly som du gör är fegt. De yngre kommer att behöva bli starka på riktigt och gå igenom saker som du inte kan föreställa dig på grund av erat svek.
Citera
2026-02-13, 15:18
Medlem
Citat:
Du säger vad de nere i gyttjan ska göra, medans du själv tittar på från soffan. Istället för att kritisera, testa hjälpa till. Att få en hand till som puttar kan verkligen hjälpa moralen även om själva kraften är låg.

Du kan välja att sitta i gyttjan genom att bära sorgen och bördan för allt elände i världen. Men det kommer inte att hjälpa någon, inte att ändra något, ingenting blir bättre av det, allra minst din psykisk hälsa.

Vill du hjälpa någon så gör något konkret som är möjligt och som ger resultat. Du har ingen aning om hur mycket har jag själv fått jobba på för att må bra.
Citera
2026-02-13, 15:20
Medlem
Citat:
Du kan välja att sitta i gyttjan genom att bära sorgen och bördan för allt elände i världen. Men det kommer inte att hjälpa någon, inte att ändra något, ingenting blir bättre av det, allra minst din psykisk hälsa.

Vill du hjälpa någon så gör något konkret som är möjligt och som ger resultat. Du har ingen aning om hur mycket har jag själv fått jobba på för att må bra.
Du har inte den minsta aning om vad jag har gått igenom. Hade du vetat hade du inte talat som du gör. Du kan inte jämföra din psykiska hälsa på något sätt med mig.

Du har ingen aning om någonting.
Citera
2026-02-13, 15:22
Medlem
colibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Läser du inte vad jag skriver? Jag tar ett jobb i morgon om du erbjuder. Det är inte så enkelt tyvärr. Lätt att säga att man "tar jobb". Jo säkert enkelt för vissa men vi andra då? Då kan ni ju inte gnälla om ni inte ger oss chansen ens.

Nej det är det som är grejen, mig är det inget fel på. Har 1,7 på högskoleprovet men har en lucka nu i mitt CV, men skicka ett jobb åt mig. Är inte så att jag inte vill jobba, tvärtom.

Återigen du måste själv fixa dig ett arbete. Det ingen som kommer skicka något till dig. Så länge du tror det så kommer inget hända. Är man handlingsförlamad så händer ingenting så enkelt är det.
Citera
2026-02-13, 15:31
Medlem
Men allvarligt, jag har heltidsarbetat sedan 18 års ålder. Jag gjorde rekryren vid 19 års ålder, vilket inte arbetsgivaren gillade.
Men fan, generation, Z skärp till
Citera
2026-02-13, 15:47
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Men, äldre har ju skapat det samhälle vi nu lever i och de regler som styr det. Äldre har ju sett till att få allt, samtidigt som de ser till att de har ryggen fri men lämnar ett samhälle i spillror efter sig.

Äldre har skapat/påverkat
1. invandringen
2. ökade skatter
3. nedläggningen av kärnkraft
4. feminiseringen
5. HBQT
6. inlemmandet i EU
7. de lagar och regler som styr vårt samhälle

Så, var kommer hjärnan in som har skapat ovanstående, är det enbart för egen del?

Skattetrycket har knappast varit mycket lägre än vad det är nu, i modern tid.
Men det kommer säkert sossarna att ändra på efter nästa val, så att de köpa lite fler röster och köra in mer folk i bidragsberoende...
Citera
2026-02-13, 15:49
Medlem
Citat:
Det är samhället och etastablimanget som är katastrofen. De äldre till stor del utgör etastablimanget och de styrande.

Det är det här nonchalanta beteendet som du visar som är själva problemet. De äldre vägrar hantera saker, tala uppriktigt och värdera sanning. Istället sopar de allt under mattan och väljer istället att bara prata om efterrätter och semestrar, och därmed lämnar dom de svåra valen och diskussionerna till de kommande generationerna.

Hade du varit rättfärdig hade du accepterat problemen och varit hård med vad som behövs för att lösa dom. Att fly som du gör är fegt. De yngre kommer att behöva bli starka på riktigt och gå igenom saker som du inte kan föreställa dig på grund av erat svek.

Om du tycker att dom äldre är nonchalanta så gör det själv som du tycker är rätt. Vänta inte på att de andra skall göra det som du vill att de skall göra, de har sitt att tänka på. Det hjälper aldrig att skylla på dom andra och att flytta ansvaret på dom.

De äldre har också varit kritiska och aktiva som unga, precis som du är, det hör till ungdomen att vara kritisk, men de kanske tycker att de har gjort sitt? Nu vill de äntligen njuta och ha det bra. De har lärt sig vilka fighter är värda att ta, de orkar inte flera fighter. Kanske vill de lämna stafettpinnen till er yngre, de har gjort sitt och nu är det er tur.

Varje generation har sina problem att ta hand om. Dom äldre har kommit med en massa förbättringar som dom unga tar som självklara. Dom äldre ändrade det som de tyckte var fel när de var unga. Nu är det er tur att ändra på det som ni tycker är fel, de äldre har gjort sitt, de kan inte göra allt för er.
Citera
2026-02-13, 15:54
Medlem
Citat:
Du har inte den minsta aning om vad jag har gått igenom. Hade du vetat hade du inte talat som du gör. Du kan inte jämföra din psykiska hälsa på något sätt med mig.

Du har ingen aning om någonting.

Klart att jag inte har en aning om vad du har gått genom och jag tänker inte tävla med dig om vem som haft det mest jävligt. Du har inte heller någon aning om vad jag har gått genom.
Citera
2026-02-13, 15:55
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
De äldre är glada att de levt sina liv medan Sverige fortfarande var Sverige

Fy fan för att se fram emot 60-70 år i ett dystopiskt samhälle.

Tänk hur snabbt Sverige förändrats de senaste 15 åren, och tänk er 45 år in i framtiden. Det lär ju va ett helvete då. Muslimerna är i majoritet och antal negrer överstiger 4 miljoner 😢
Citera
2026-02-13, 15:55
Medlem
Citat:
Om du tycker att dom äldre är nonchalanta så gör det själv som du tycker är rätt. Vänta inte på att de andra skall göra det som du vill att de skall göra, de har sitt att tänka på. Det hjälper aldrig att skylla på dom andra och att flytta ansvaret på dom.

De äldre har också varit kritiska och aktiva som unga, precis som du är, det hör till ungdomen att vara kritisk, men de kanske tycker att de har gjort sitt? Nu vill de äntligen njuta och ha det bra. De har lärt sig vilka fighter är värda att ta, de orkar inte flera fighter. Kanske vill de lämna stafettpinnen till er yngre, de har gjort sitt och nu är det er tur.

Varje generation har sina problem att ta hand om. Dom äldre har kommit med en massa förbättringar som dom unga tar som självklara. Dom äldre ändrade det som de tyckte var fel när de var unga. Nu är det er tur att ändra på det som ni tycker är fel, de äldre har gjort sitt, de kan inte göra allt för er.
Livet är inte till för att njuta och ha det bra. Jag är kristen, jag har mitt kors och jag kommer göra vad jag kan, med eller utan er. Du borde göra detsamma.
Citera
2026-02-13, 15:58
Medlem
Citat:
Klart att jag inte har en aning om vad du har gått genom och jag tänker inte tävla med dig om vem som haft det mest jävligt. Du har inte heller någon aning om vad jag har gått genom.
Den tävlingen är väl den enda jag kan vinna mot någon av de äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in