2026-02-13, 09:17
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Min poäng är att hundratals om inte tusentals svenska människor får köra och kör bil och truck varje dag påverkade av amfetamin, högre doser än som mättes för honom. Helt lagligt. Så länge amfetaminet är utskrivet av läkare.
Men varför hade han då inte recept från läkare utskrivet om det är så lätt. Enklaste saken i värden, jag har förhöjt blodtryck, jag har blodtrycksmedicin utskrivet.
Citera
2026-02-13, 09:18
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Man skriver en lista på mediciner man tagit innan man suger på pinnen.

Det enda rimliga är att man bara drogtestar med blodprover i stället för att alla ska veta vilken hostmedicin de tog för ett halvår sedan.

Der är ett relativt nytt fenomen med drogtester på jobbet och det är många som har förlorat jobbet på väldigt lösa grunder.
Citera
2026-02-13, 09:31
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Ingen varning först?

Dom flesta seriösa arbetsgivare har nog nolltolerans mot droger på jobbet.
Citera
2026-02-13, 09:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det enda rimliga är att man bara drogtestar med blodprover i stället för att alla ska veta vilken hostmedicin de tog för ett halvår sedan.

Der är ett relativt nytt fenomen med drogtester på jobbet och det är många som har förlorat jobbet på väldigt lösa grunder.
10 år sedan jag slutade arbeta, det var ett säkerhetsklassat jobb och vi hade drogtester regelbundet.

Hostmedicin (cocillana) försvinner efter ett par dagar, men det har man ju ändå på recept, så det är lugnt om man har recept.

Pundare och knarkare vill väl ingen arbeta med, särskilt när det gäller truck eller trafik? Kan sätta båda bollarna i pant att det var en knarkare som fick sparken och ingen som tagit hostmedicin för sex månader sedan.
Citera
2026-02-13, 09:36
Medlem
jonterls avatar
En tjackad arbetare är en bra arbetare.
Citera
2026-02-13, 09:50
Medlem
Connykrims avatar
Att det ens diskuteras?

Tjackisen har mest största sannolikhet betett dig knarkad flera gånger därav misstankar mot individen. Sen togs han på drogkontroll och AGs misstankar visade sig stämma.

Har också jobbar på lager med truck, farligt bara det. Att ha en tjackis som glider runt och kör som en dåre ökar riskerna extremt. Rätt åt pundaren
Citera
2026-02-13, 09:54
Medlem
HassanVonEssens avatar
Folk som går till jobbet utan att ha sovit på natten är dock en större risk än någon som tagit amfetamin.
Citera
2026-02-13, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hur fan kan du ha ett sånt resonemang när killen kör truck. Om man jobbar på Ica lagret i Västerås så kan det vara jävligt lätt att krocka med någon arbetskompis.
Då kan man väl inte avgöra om man utför ett bra arbete. Om man har massa bajs knark eller alkohol i kroppen så är man inte lämplig att köra truck cykel eller skateboard heller.
Det borde ju ändå någon vuxen människa förstår eller hur. Jag förstår liksom inte hur du fick in denna idén i huvudet.

Det står ju att han hade lägre nivåer än de som äter amfetamin som medicin. Med din logik så ska ingen som har amfetamin på recept kunna ha ett jobb eller få köra truck, cykel eller skateboard. Kommentarer på det?
Citera
2026-02-13, 10:09
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att Johan fick sparken?

https://arbetet.se/2026/02/10/trebarnspappan-johan-sparkades-efter-drogtest-pa-ica-visade-sma-halter/

Han hade kört bättre om något, hög på amfetamin
Citera
2026-02-13, 10:10
Medlem
Citat:
Men varför hade han då inte recept från läkare utskrivet om det är så lätt. Enklaste saken i värden, jag har förhöjt blodtryck, jag har blodtrycksmedicin utskrivet.

Frågan blir ju, varför är det okej och ofarligt för människor som är direkt påverkade av amfetamin och benso att köra bil och truck, för att de har ett recept, men inte för någon som eventuellt tog amfetamin för 3 dagar sedan? Det är ju hyckleri och direkt ologiskt.
Citera
2026-02-13, 10:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Frågan blir ju, varför är det okej och ofarligt för människor som är direkt påverkade av amfetamin och benso att köra bil och truck, för att de har ett recept, men inte för någon som eventuellt tog amfetamin för 3 dagar sedan? Det är ju hyckleri och direkt ologiskt.
Javisst! Samma ologiska förklaring att man får köra bil när man har körkort men inte om man blivit av med det eller aldrig haft något. Allt är ologiskt
Citera
2026-02-13, 10:16
Medlem
Citat:
Javisst! Samma ologiska förklaring att man får köra bil när man har körkort men inte om man blivit av med det eller aldrig haft något. Allt är ologiskt

Hur är det samma sak menar du? I fallet jag talar om så kör bägge bil eller truck, en är påverkad men inte den andra. Men den som är påverkad anses vara körduglig men inte den som inte är påverkad. Hur får du ihop den ekvationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in