2026-02-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Det första stycket har jag svarat på tidigare

Sen handlar det inte bara om dumpen utan det handlar om att sexualbrottsoffer ska kunna berätta om vad dom utsatts för utan att riskera dömas

Vi har fall där människor dömts efter att dom berättat i en sluten facebookgrupp om att dom varit utsatt för våldtäkt
Det är helt jävla sjukt, att berätta sanningen på det sättet ska inte vara ett brott
Hur vet du att de berättade sanningen?
Citera
2026-02-12, 23:41
Medlem
Citat:
Du förlöjligande mig genom att sarkastiskt antyda att jag skulle vara lite dum och använder härskartekniker i varenda inlägg riktat mot mig märker jag

Det är frekvent återkommande från dig och ärligt talat ganska tröttsamt

Det hade vart betydligt bättre om du kunde upphöra med det och istället göra en saklig diskussion

Jag har aldrig försökt att vilseleda någon utan dumpen har hela tiden sagt att deras önskan är att polis och rättsväsende ska få de medel dom behöver så att behovet av dumpen upphör
Det är förjävligt att dumpen behövs och i ett civiliserat rättssamhälle så ska dumpen varken finnas eller behövas

Redan som det är idag så samarbetar dumpen med polisen som Sara vid ett flertal tillfällen sagt i intervjuer, facebookinlägg, youtubeklipp, poddavsnitt och artiklar på sin hemsida vid dom tillfällen polisen faktiskt kan ingripa men det är tyvärr alltför många fall där dom inte kan göra det pga lagen ser ut som den gör men det hoppas jag det kan bli ändring på
Hade tänkt svara. Men raderade det. Får se om du ser de innan de raderas.
Har inte kallat dig dum och vetifan va de är för jävla skit du babblar om med "härskartekniker".

Du försöker undergräva mig som person och attakera mlg vilket gör att du framstår som falsk.
Den fasad du visar i denna tråden är ju inte ditt rätta jag, det finns nog fler än jag som minns ditt utbrott före din paus. I gräv visar du en annan sida. Definitionen av fasket.
Citera
2026-02-12, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Sant. Kan skriva ett A4 med folk i den här stan som är 100x farligare än Bengt 63 som svamlar på Snap och blir övertalad att möta någon som inte finns....

Precis. Dock är den verkligheten inte lika spännande och förnedrande som Bengt 63.
Money, money!
Citera
2026-02-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Historiskt sett har det definitivt varit så, men inte idag.
Har du hört talas om samtyckeslagen?

Jag känner väl till den men när jag pratat med advokater så säger dom fortfarande att sexualbrottsmål är dom mål dom aldrig ens kan gissa sig till utfallet då det är ungefär 50/50 chans/risk för friande/fällande dom
Citera
2026-02-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Hur vet du att de berättade sanningen?

Min poäng är att lagen idag inte tar någon hänsyn till om det är sant eller inte
Citera
2026-02-12, 23:46
Medlem
Mittpunkts avatar
Lagen som diskuteras är valfjäsk för att vinna röster och varför? Jo, det ska vi bena ut.

I svensk straffrätt straffar vi handling. Inte tankar. Inte fantasier. Inte avsikter. Utan handling.

För att en sådan här motion ska bli lag måste den ta sig igenom:
- Justitieutskottet
- Lagrådet
- Remissinstanserna
- Europakonventionen
- Proportionalitetsprövning
- Rättssäkerhetsgranskning

Och redan i steg två börjar det knaka i fogarna och blir jobbigt.

För så fort lagrådet tittar på den så ställs de tre frågor som stoppar den:
1. Var är handlingen?
2. Var är skyddsintresset?
3. Hur ska domstolen kunna pröva avsikt utan godtycke?

När det sedan kommer till AI-bilder som jag tidigare skrivit om. Vem ska tillverka dessa? Ska staten tillverka något som redan är förbjudet att tillverka? När dessa sedan skickas och delas - i vilka grupper hamnar dessa bilder i? Vem ska tillverka dessa bilder och vilken modell ska man använda? Ska staten/ polisen - ta en en flicka som ska posera från olika vinklar och sedan ska polisen bearbeta dessa bilder i en AI-modell? Kyss mig karlsson säger jag..

Den här motionen som alla pratar om vill flytta gränsen till:
“Det räcker att du tror att du har kontakt med ett barn.”

Det låter kanske rimligt. Men juridiskt betyder det något helt annat:
- Vi börjar straffa föreställning istället för handling.
- Vi börjar döma intention istället för gärning.
- Vi flyttar beviskravet från “vad gjorde du?” till “vad tror vi att du tänkte?”.
Senast redigerad av Mittpunkt 2026-02-12 kl. 23:48.
Citera
2026-02-12, 23:50
Medlem
Citat:
Min poäng är att lagen idag inte tar någon hänsyn till om det är sant eller inte
Beror på vad du menar. Om du ska komma undan med klausulen om försvarlighet så är det en förutsättning att det du säger är sant. Så jo, lagen tar hänsyn till om det är sant eller inte.
Citera
2026-02-12, 23:54
Medlem
Citat:
Jag känner väl till den men när jag pratat med advokater så säger dom fortfarande att sexualbrottsmål är dom mål dom aldrig ens kan gissa sig till utfallet då det är ungefär 50/50 chans/risk för friande/fällande dom

Det har väl med bevisningen att göra. Saknas grundläggande bevis kommer ord stå mot ord och ingen kan dömas. Alltså till den målsägande. Kan du styrka din berättelse ?
Citera
2026-02-12, 23:57
Medlem
Citat:

Sant för vem? Du verkar blanda ihop förtal och våldtäkt . Hur ska du ha det?
Citera
2026-02-13, 00:00
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Vad drar du för slutsats av alla dessa asvokatutsagor då?
Citera
2026-02-13, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Beror på vad du menar. Om du ska komma undan med klausulen om försvarlighet så är det en förutsättning att det du säger är sant. Så jo, lagen tar hänsyn till om det är sant eller inte.
Man förutsätter att påståendet är sant vid prövningen om försvarlighet. Även om det är påhittat. Sanningen prövas där efter.
Så det skall göras proportionerligt. Att gå ut och säga ett påstående om någon som inte går att pröva rättsligt är farligt.

Det finns en anledning att ord mot ord sällan leder till dom. Det kan kännas som orättvist mot målsägande men är ju också för att inte oskyldiga skall dömas.

När man går ut och "varnar" eller sprider ryckten som kan skada andra tar man ju lagen i egna händer.
Tar vi våldtäkt men går att tillämpa på dumpen med. Så kan det ju vara en engångsförteelse där en varning kan göra större skada på individen. Att pröva det rättsligt är det ända rätta. Då blir det ju kännt och öppet alla sidor får berätta sin sida och bli hörd.

Förtal är bra skrivet som det är. Det är inte för att skydda förbrytare eller skydda övergrepps personer. Det är för att skydda alla. Finns det en uppenbar anledning där en varning krävs så kan der ju vara försvarligt och där med okej. Men peoportionerligt ska det ju vara med.
Citera
2026-02-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Sant för vem? Du verkar blanda ihop förtal och våldtäkt . Hur ska du ha det?

Det var förtal jag skrev om

Personer som berättat om vad dom vart utsatt för och som vill varna andra

Här är ett exempel
https://tv.aftonbladet.se/video/389306/saga-doemdes-foer-foertal-blev-jaettechockad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in