2026-02-12, 20:22
Medlem
Rätt att fick sparken. Speciellet på ett sådant ställe man kör truck och annat.
Citera
2026-02-12, 20:38
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Han jobbade på lager och var truckförare, så det var ett riktigt beslut. Det funkar inte att vara drogad på ett sånt jobb.

Eftersom vuxna med ADHD-medicin har betydligt högre nivåer än han ska ha haft så bör ingen med ADHD få ha körtkort eller truckkort, med den logiken.
Citera
2026-02-12, 20:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Eftersom vuxna med ADHD-medicin har betydligt högre nivåer än han ska ha haft så bör ingen med ADHD få ha körtkort eller truckkort, med den logiken.
OK, det var nytt för mig. Jag får kanske backa här...
Citera
2026-02-12, 20:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Som någon annan skrev, känner knappt någon lagerarbete som inte brukar droger. Det funkar alldeles utmärkt.
Är det verkligen så illa? Jag har själv jobbat på lager och även besökt lager i andra yrkesroller, men det är ju några år sedan...
Citera
2026-02-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att Johan fick sparken?

https://arbetet.se/2026/02/10/trebarnspappan-johan-sparkades-efter-drogtest-pa-ica-visade-sma-halter/

Jag tycker att man ska ha nolltolerans av droger på jobbet men i det här fallet tycker jag att man borde tagit fler tester innan man sparkade Johan! Tester kan ge falskt utslag, t.ex. kan vissa nässpray och förkylningsmediciner ge utslag för amfetamin, och med tanke på att halterna i Johans test var lägre än skolbarn på ADHD-medicin så borde man ge honom en chans till!
Citera
2026-02-12, 21:10
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Johan fick sparken efter drogtest på ICA?

Gör de drogtest i butikerna nu?

Vad händer härnäst: Drogtester i kön på Ikea?

Frågorna är många.

Hoppas han gillar sparken han fick, lite kul på vintern.

ICA -lagret.
Lager!
Inte butik. Det står i trådstarten.
Citera
2026-02-12, 21:29
Medlem
RickRozays avatar
Fan va löjligt. Kan förstå att man är orolig för säkerhet, men det är inte en alkoholfylla vi pratar om.
Killen har väl kört lite shaggy på helgen och laddat batterierna.

Om ICAs VD hade varit lite klassiskt liberal så hade han tänkt att det är en vuxen människas fria vilja.
Men sen så är det det där med säkerhet. Hur ska man garantera den?

Det går nog inte. Jag tycker alkoblås hade räckt på måndagmorgon, om man vill hämta ut nyckel, så gör många postkontor, eller dom har bilnycklar inlåsta, och du måste blåsa varje gång du vill hämta ut nyckeln - i försig behöver många truckar inte nycklar, men det går att lösa.

Nej, fan, lite tjack i kroppen hade jag lätt tolererat som kollega.
Senast redigerad av RickRozay 2026-02-12 kl. 21:48.
Citera
2026-02-12, 21:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
"Flashback rasar, fick inte knarka på arbetstid!"

Hahaha "ja vad sjuk"

Klart man inte ska köra truck drogpåverkad.
Men han hade inte behövt få sparken.
Dom kunde gett honom en annan arbetsuppgift och sedan kunde systemet ändrats till att droganvändare blev behandlade som alkoholmissbrukare.
Skickat honom på avvänjning och därefter kontinuerligt lämna prov ifall han vill fortsätta köra truck.
Citera
2026-02-12, 21:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos

Visste inte att amfetamin var samma sak som typ lisdexamfetamin?
Visste inte heller att det ter sig likadant i random snort-pulverform som kontrollerad tablettform på recept.
Har rent amfetamin lika mycket biverkningar som ADHD-medicin?
För vad jag hört proppas medicinenwena fulla med “skit” just för att den ska ge tråkiga biverkningar och därmed göra att ADHD-personen får lida onödan.
Finns det långtidsverkande och korttids-pulver så som i ADHD-medicin?
Citera
2026-02-12, 21:50
Medlem
Mikaelias avatar
ICA ska vara jävligt nöjda med att deras anställda går på tjack. Den gubben måste jobbat snabbt och fokuserat.
Citera
2026-02-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Rätt att fick sparken. Speciellet på ett sådant ställe man kör truck och annat.

Tror säkert han körde trucken bättre och arbetar hårdare än alla andra som inte brukar amfetamin och halvsover när dom kör runt.
Citera
2026-02-12, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Vem fan tror på att han har fått i sig amfetamin av misstag?

En jag känner pissade positivt på en sticka, men det visade sig senare att stickan visade FEL. Och sedan fick han tbx körkortet efter ett nytt prov så självklart ska man kunna bestrida det om man vet med sig att man e oskyldig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in