2026-02-12, 18:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Ryssland anföll Ukraina 2014. Då är det naturlig att Ukraina söker olika vägar att stärka sin säkerhet genom allehanda internationella kontakter, inklusive ett Nato-medlemskap. Att i ett sådant läge göra ett tillägg till sin konstitution, som Poroschenko gjorde, förefaller helt rimligt och i bästa demokratiska anda och förorsakat av en aggressiv grannes agerande.

Att Ryssland ser detta som problematiskt är en tydlig indikator på att Ryssland har expansiva planer som därmed skulle försvåras. Att försvåra för en imperialistisk diktatur är en alldeles utmärkt åtgärd.
Citera
2026-02-12, 18:36
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ryssland kräver ju att Ukraina ska skriva in i grundlagen att landet ska vara neutralt och alliansfritt. Men detta lovade Ukraina redan 1990 i sin självständighetsdeklaration:

Frågor att diskutera:

1. Varför övergav Ukraina sin dyrt utlovade permanenta neutralitet 2019. Var det säkerhetspolitiskt smart?
2. Varför genomfördes inte fredsplanen 2019?
3. Varför blev det inget fredsavtal 2022?
1. Varför dyrt utlovade? Vad menar du med det? Är självständigghetsförklaingar vägledande för dig och för alltid?
2. Ryssland och separatisterna:
• vägrade lämna kontroll över gränsen
• krävde veto över Ukrainas politik. Oleg Tsarov kan ge dig mera svar. Vem han är? Högra hand till Janukovitj.
• Ukrainas opinion:
• kraftigt emot ”federalisering under tvång”
• Zelenskyj saknade politiskt mandat att gå längre

3. Ryssland krävde i Istanbul att Ukraina skulle:
• avväpnas
• begränsa sin suveränitet
• acceptera territoriella förluster
Vi känner väl till dessa frågor och svaren.

Kan du ge mig feedback på mitt svar i fråga 1?
Citera
2026-02-12, 18:50
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Varför kastar du in detta påstående mitt i alltihop?
Vilken militär?

Enligt mina källor fanns det ingen militär som gick in. Men du har förstås belägg för ditt påstående?

Sedan är det i många av dina inlägg, saker som inte är TS. Du har genomgående svårt att hålla dig till TS, t o m i din egen tråd.
Citat:

Det tålde inte Ukraina. De gick därför in med militär och avsatte Krims folkvalda president, upplöste parlamentet och stängde TV-stationen. När jag bodde på Krim var de så besvikna på oss i Europa som talade om mänskliga rättigheter att ingen protesterade hur Ukraina behandlade dem. De såg det som hyckleri. När jag fick reda på sanningen blev jag också förbannad på Sveriges tystnad. Samma sak 2014! Ingen brydde sig vad Krim-borna ville. De intervjuades inte i svensk TV, gallup-undersökningarna tystades ner och deras val ogiltigförklarades!

Citera
2026-02-12, 19:16
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Varför kastar du in detta påstående mitt i alltihop?
Vilken militär?

Enligt mina källor fanns det ingen militär som gick in. Men du har förstås belägg för ditt påstående?

Sedan är det i många av dina inlägg, saker som inte är TS. Du har genomgående svårt att hålla dig till TS, t o m i din egen tråd.

Det blir lätt OffT pga frågor. Ja , det var ukrainsk militär som kidnappade den folkvalde presidenten Mesjkov, 200 soldater.

https://www.dn.se/arkiv/utland/maktkamp-om-krim-hardnar/

Citera
2026-02-12, 19:23
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
1. Varför dyrt utlovade? Vad menar du med det? Är självständigghetsförklaingar vägledande för dig och för alltid?
2. Ryssland och separatisterna:
• vägrade lämna kontroll över gränsen
• krävde veto över Ukrainas politik. Oleg Tsarov kan ge dig mera svar. Vem han är? Högra hand till Janukovitj.
• Ukrainas opinion:
• kraftigt emot ”federalisering under tvång”
• Zelenskyj saknade politiskt mandat att gå längre

3. Ryssland krävde i Istanbul att Ukraina skulle:
• avväpnas
• begränsa sin suveränitet
• acceptera territoriella förluster
Vi känner väl till dessa frågor och svaren.

Kan du ge mig feedback på mitt svar i fråga 1?

Ja, deklarationen kan ses som bindande avtal med regionen de tillhört. Enligt folkrätten måste den godkänna självständighetsdeklarationen för att deklarationen ska vara folkrättsligt giltig. Ryssland hävdar nu att det avtalet brutits.
Citera
2026-02-12, 19:35
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det var Sovjet som skrevet dokumentet innan Sovjet upplöstes.

Nej det var sovjetrepubliken Ukraina som skrev det. Neutralitet och alliansfrihet var en förutsättning för att sovjetrepubliken Ryssland skulle gå med på att upplösa unionen.
Citera
2026-02-12, 19:45
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Nej det var sovjetrepubliken Ukraina som skrev det. Neutralitet och alliansfrihet var en förutsättning för att sovjetrepubliken Ryssland skulle gå med på att upplösa unionen.
Du sitter ju bara och hittar på sagor om vad som hände för snart 40 år sen.
På vilket sätt skulle dessa sagor rättfärdiga det brutala anfallskriget som ryssland startade -22?
Citera
2026-02-12, 19:45
Medlem
Citat:
Nej. I och med upplösningen av Sovjet upphörde även Ukraina SSR. Ryssland fanns inte innan upplösningen av Sovjet och alla relationer förhandlades om som en del av upplösningen.
Citera
2026-02-12, 19:49
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du sitter ju bara och hittar på sagor om vad som hände för snart 40 år sen.
På vilket sätt skulle dessa sagor rättfärdiga det brutala anfallskriget som ryssland startade -22?

Det har jag aldrig hävdat att det gör. Du kan hitta mina frågor i TS.
Citera
2026-02-12, 19:53
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det har jag aldrig hävdat att det gör. Du kan hitta mina frågor i TS.
?

Du har satt tråden under
Rysslands invasion av Ukraina.

Denna tråd borde efter vad du sagt kastas i papperskorgen.
Citera
2026-02-12, 20:04
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Nej. I och med upplösningen av Sovjet upphörde även Ukraina SSR. Ryssland fanns inte innan upplösningen av Sovjet och alla relationer förhandlades om som en del av upplösningen.

Genom Alma Ata-deklarationen 1991 kom man överens att alla avtal man kommit överens om skulle gälla:

Citat:
The allegiance to co-operation in the formation and development of the common economic space, and all-European and Eurasian markets, is being confirmed.
With the formation of the Commonwealth of Independent States the USSR ceases to exist. Member states of the Commonwealth guarantee, in accordance with their constitutional procedures, the fulfillment of international obligations, stemming from the treaties and agreements of the former USSR.

Senare tog Ryssland även över Sovjetunionens internationella fördrag och åtaganden (vapenavtal, diplomatiska relationer, statsskuld m.m.)
Citera
2026-02-12, 20:44
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
?

Du har satt tråden under
Rysslands invasion av Ukraina.

Denna tråd borde efter vad du sagt kastas i papperskorgen.

Vi verkar missförstå varandra.

Tråden handlar Rysslands krav på Ukraina att förbinda sig vara neutrala för att avsluta kriget. Ukraina gjorde det löftet i sin självständighetsförklaring. Sedan bröt ukrainska regeringen det löftet redan 2008 genom att ansöka Nato-medlemskap och 2019 införde man det som ett konstitutionellt tillägg. Mina frågor hittar du i TS.

Du frågade "På vilket sätt skulle dessa sagor rättfärdiga det brutala anfallskriget som ryssland startade -22?".

Med sagor antar jag du menar Ukrainas löfte om neutralitet som de sedan bröt. Jag skrev att det inte på något sätt rättfärdigade Rysslands invasion även om Ukrainas Nato-ambitioner troligtvis var den främsta orsaken till kriget.
Senast redigerad av DickeFix 2026-02-12 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in