Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Nej man kan inte generellt säga att unga är lata.
De jag anställt inom industrin har nästan samtliga visat på att de vill något med sina liv.
Det jag menade med sparvar är att man måste anstränga sig för att nå de mål man vill nå.
Mina barn, nu vuxna, har alla fått anstränga sig för att klara utbildningar och sedan få de jobb de vill ha. Det enda de fått är fritt boende hemma med mat mm utan att betala hemma.
Tror du jag hade nått dit jag ville komma utan att anstränga mig? Jag var slarvig och inte studiemotiverad när jag gick i gymnasiet och fick rätta till det senare med Komvux och högskola. De med familj och hus vilket frestar på ekonomin rejält med studiebidrag och studielån. Lån som ska betalas vilket är klart sedan ett antal år tillbaka.
Ja jag är föraktfull mot de som tror man ska få massa saker utan att jobba för det.
Kommer man från arbetarfamilj som jag gör så finns bara alternativet att arbeta och spara.
Jag har aldrig sagt att du inte ansträngt dig, men det var ett betydligt mildare klimat när du var ung jämfört med idag. Du sa att du köpte ditt hus för 800 000 mitten av 80-talet, det är drygt 2 miljoner i dagens penningvärde. Det får du knappast en villa för i någon medelstor svensk stad idag - dvs där jobben finns.
Jag har inte hört någon ung vuxen eller vuxen i min ålder (35 ca) säga att man ska få en massa saker utan att jobba för det, så förstår inte riktigt vad du träffar på för människor? De flesta unga vuxna och vuxna vet mycket väl att man måste jobba för allting här i livet oavsett vilket ämne man pratar om, men sen samtidigt kan man också jämföra det ekonomiska läget och se vilken otrolig fördel din generation hade att ens kunna genomföra dessa drömmar som de flesta har: att bygga en stabil tillvaro med ett jobb med utvecklingsmöjligheter, hus, familj och barn.
Det är nonchalant av dig att vifta bort dessa faktorer och bara påstå att "det är bara att arbeta och spara". Men det verkar du inte inse själv, och som bekant så är det svårt att lära en gammal hund att sitta...