2026-02-11, 17:16
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så ser det ut, de som hann få god pension och god välfärd. Jag förstår de ungas oro i denna ruttna värld som växer fram (igen).
De måste skynda på tvångsblandningen om de inte vill hyra in sig i baracker.
Citera
2026-02-11, 17:21
Medlem
Jeezez så mycket trams i en del inlägg.
Den som gafflar om räckmacka borde sätta fart och ordna sitt eget liv istf att tro på stekta sparvar.
Citera
2026-02-11, 17:23
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ok, men det finns inga lägenheter som kostar en årslön idag i storstäderna.
Det fanns det inte när jag köpte heller.
Citera
2026-02-11, 17:27
Medlem
Imnshos avatar
Kanske alla kritiker av boomers borde fås att inse att inte alla bodde i villa eller radhus. Förmodligen var andelen etniska svenskar som bodde i hyreslägenhet större än idag.

Alla vi gamlingar har inte haft räkmackan att göra bostadskarriär. Jag själv har bara bott i hyres-lgh hela livet, förutom sex år i BRF. Och inget fel med det, jag är helt skuldfri vilket bidrar till den lycka jag känner idag.
Citera
2026-02-11, 17:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Det finns ingen generation där precis alla är lika. I alla generationer finns det fattiga och rika, framgångsrika och loosers, dom som missgynnas eller gynnas av systemet. Alla boomers är inte rika och alla har inte haft rika föräldrar heller. Men de har varit en generation som arbetat mycket. De som inte studerat har börjat jobba väldigt tidigt, de har betalat mycket skatt som bekostat dom yngre generationernas liv och uppväxt.
Det var också en generation som sneglade lite väl mycket på det kapitalistiska USA. Man skulle ha en bil att skryta med, en sommarstuga, båt, gärna någon semester utanför landet när det uppstod. Konkurrensen mellan medborgarna hårdnade. Så blev det aldrig riktigt i Finland. Dels förde kriget samman folket, och talkoarbete ligger i den finska själen. Att man hjälper sina egna istället för att stjälpa dem .
Byarna i Finland har med sina ungdomsklubbar fostrat alla i gemensamt ansvar. Frivilliga brandkåren är vanligt än idag .
Citera
2026-02-11, 17:31
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej man kan inte generellt säga att unga är lata.
De jag anställt inom industrin har nästan samtliga visat på att de vill något med sina liv.
Det jag menade med sparvar är att man måste anstränga sig för att nå de mål man vill nå.
Mina barn, nu vuxna, har alla fått anstränga sig för att klara utbildningar och sedan få de jobb de vill ha. Det enda de fått är fritt boende hemma med mat mm utan att betala hemma.

Tror du jag hade nått dit jag ville komma utan att anstränga mig? Jag var slarvig och inte studiemotiverad när jag gick i gymnasiet och fick rätta till det senare med Komvux och högskola. De med familj och hus vilket frestar på ekonomin rejält med studiebidrag och studielån. Lån som ska betalas vilket är klart sedan ett antal år tillbaka.

Ja jag är föraktfull mot de som tror man ska få massa saker utan att jobba för det.
Kommer man från arbetarfamilj som jag gör så finns bara alternativet att arbeta och spara.

Jag har aldrig sagt att du inte ansträngt dig, men det var ett betydligt mildare klimat när du var ung jämfört med idag. Du sa att du köpte ditt hus för 800 000 mitten av 80-talet, det är drygt 2 miljoner i dagens penningvärde. Det får du knappast en villa för i någon medelstor svensk stad idag - dvs där jobben finns.

Jag har inte hört någon ung vuxen eller vuxen i min ålder (35 ca) säga att man ska få en massa saker utan att jobba för det, så förstår inte riktigt vad du träffar på för människor? De flesta unga vuxna och vuxna vet mycket väl att man måste jobba för allting här i livet oavsett vilket ämne man pratar om, men sen samtidigt kan man också jämföra det ekonomiska läget och se vilken otrolig fördel din generation hade att ens kunna genomföra dessa drömmar som de flesta har: att bygga en stabil tillvaro med ett jobb med utvecklingsmöjligheter, hus, familj och barn.

Det är nonchalant av dig att vifta bort dessa faktorer och bara påstå att "det är bara att arbeta och spara". Men det verkar du inte inse själv, och som bekant så är det svårt att lära en gammal hund att sitta...
Citera
2026-02-11, 17:34
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Men, äldre har ju skapat det samhälle vi nu lever i och de regler som styr det. Äldre har ju sett till att få allt, samtidigt som de ser till att de har ryggen fri men lämnar ett samhälle i spillror efter sig.

Äldre har skapat/påverkat
1. invandringen
2. ökade skatter
3. nedläggningen av kärnkraft
4. feminiseringen
5. HBQT
6. inlemmandet i EU
7. de lagar och regler som styr vårt samhälle

Så, var kommer hjärnan in som har skapat ovanstående, är det enbart för egen del?
Det mesta av det där är ju ganska nya problem som den yngre woke-generationen (Gen-W) har drivit fram. Höga skatter och EU var det boomer generationen som fixade.

Men generation X byggde allt coolt som finns i världen som tex droger, rockenroll och internet. Gen X fick uppleva verkligheten när de var unga och fick internet när de blev vuxna - vilket är en perfekt kombo. Knulla, supa, resor, leka i skogen och allt annat som är farligt och härligt. Vi läste böcker och fantiserade utan yttre stimuli av bilder och fick uppleva riktiga känslor som rädsla, spänning, kärlek, sex, gemenskap osv. Därför är vi lyckligare.
Senast redigerad av 526 2026-02-11 kl. 17:37.
Citera
2026-02-11, 17:36
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja jag är föraktfull mot de som tror man ska få massa saker utan att jobba för det.
Kommer man från arbetarfamilj som jag gör så finns bara alternativet att arbeta och spara.
Helt rätt!

Själv skulle jag säga att det inte var så "bara" att komma från en knegarfamilj. Jag tror det var en fördel. Sparsamhet och att utmana sin bekvämlighet var en dygd. Mina päron hade fått sin moral från 1900-talets första hälft med arbetarrörelse, nykterhetsförbund (nåja farsan...) och frikyrklighet. Dom hade levt igenom depressionen. Sånt fanns kvar när man växte upp som barn. Givetvis skulle man vara med och lägga nät, äta gädda, plocka svamp och bär. Den äldre generationen visste inte när svårtiderna skulle komma tillbaka.

Dom som kom från finare hem hade ingen direkt fördel. Faktiskt så tror jag (med stöd från forskning) att framgångar i livet ofta beror på föräldrarnas gener, t ex intelligens.
Citera
2026-02-11, 18:01
Medlem
Citat:
"Äldre svenskar bland de lyckligaste i världen – men de yngre mår skit"

"Äldre svenskar hör till världens lyckligaste. Samtidigt sticker unga vuxna svenskar ut internationellt genom att må betydligt sämre än alla andra åldersgrupper i Sverige, visar en ny stor studie."

"Medan äldre svenskar rapporterar mycket hög livstillfredsställelse kämpar unga vuxna med ensamhet, psykisk ohälsa och ekonomisk otrygghet."

"Studien bygger på enkätsvar från över 15.000 personer och har genomförts av forskare vid bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Lunds universitet. Resultaten visar att unga vuxna har lägre livstillfredsställelse och mindre mening i livet än äldre. De uppger också betydligt högre nivåer av depression och ångest."

https://www.friatider.se/aldre-svenskar-bland-de-lyckligaste-i-varlden-men-de-yngre-mar-skit

1. Vad beror detta på?
2. Har äldre riggat spelet till sin fördel inom arbete, bostadsmarknad, politik, juridik och sett till att ha ryggen fri samtidigt som de i sina beslut gör allt miserabelt med invandring, brottslighet, ökade skatter, "grön omställning" samt ökade konflikter mellan grupper i samhället "söndra och härska" o.s.v.?
3. Eller är den lägre tillfredsställelsen beroende av relativa orsaker i sina liv där yngre är i ständig flux och inte beroende av materiella faktorer?
4. Har studien någon relevans på de politiska beslut som görs?

De äldre växte upp i ett av världens bästa länder. Kanske det bästa. Det formade deras barndom, det formade deras ungdom, och det gick också bra för dem i livet. Klart de är nöjda.

Dagens unga växer upp i ett mångkriminellt elände där de riskerar att bli förnedringsrånade eller gruppvåldtagna samtidigt som de bombarderas med infantil och rent äcklig propaganda om HBTQ, trans osv. Klart de inte är nöjda.
Citera
2026-02-11, 18:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
"Äldre svenskar bland de lyckligaste i världen – men de yngre mår skit"

"Äldre svenskar hör till världens lyckligaste. Samtidigt sticker unga vuxna svenskar ut internationellt genom att må betydligt sämre än alla andra åldersgrupper i Sverige, visar en ny stor studie."

"Medan äldre svenskar rapporterar mycket hög livstillfredsställelse kämpar unga vuxna med ensamhet, psykisk ohälsa och ekonomisk otrygghet."

"Studien bygger på enkätsvar från över 15.000 personer och har genomförts av forskare vid bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Lunds universitet. Resultaten visar att unga vuxna har lägre livstillfredsställelse och mindre mening i livet än äldre. De uppger också betydligt högre nivåer av depression och ångest."

https://www.friatider.se/aldre-svenskar-bland-de-lyckligaste-i-varlden-men-de-yngre-mar-skit

1. Vad beror detta på?
2. Har äldre riggat spelet till sin fördel inom arbete, bostadsmarknad, politik, juridik och sett till att ha ryggen fri samtidigt som de i sina beslut gör allt miserabelt med invandring, brottslighet, ökade skatter, "grön omställning" samt ökade konflikter mellan grupper i samhället "söndra och härska" o.s.v.?
3. Eller är den lägre tillfredsställelsen beroende av relativa orsaker i sina liv där yngre är i ständig flux och inte beroende av materiella faktorer?
4. Har studien någon relevans på de politiska beslut som görs?

Klart ungdomarna i dag blir deppiga när de tror att de ska bli youtubers och kryptomiljardärer men slutar i kassan på Donken.

När jag växte var det kneg och plugg som gällde om du skulle ta dig nånstans i livet. Och inget jävla gnäll. Och det har gått ganska bra för oss 80-talister. I alla fall för de flesta.

Nu har vi bostadsrätter, familjer, bilar, båtar osv och lever rätt lyckliga liv. Vi kanske dricker lite för mycket men det skulle nog dagens ungdom göra också. De kanske är deppiga för att de är nyktra?
Citera
2026-02-11, 18:02
Medlem
Framförallt så går inte vi äldre till kaos-skolan varje dag.
Citera
2026-02-11, 18:03
Medlem
Tearsinrains avatar
Svenska boomers är ju också uppväxta i ett tryggt land utan att ha behövt bli kulturberikade i sin ungdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in