2026-02-11, 13:30
Medlem
Jenny9s avatar
Såg precis ett reportage om en fightclub i Göteborg. Har inget emot fenomenet men måste bara fråga om det finns några matchregler överhuvudtaget. Inte kan det väl vara så att man får slå halvt ihjäl sin motståndare? I MMA kan ju deltagarna bryta matchen när de fått nog, detsamma måste väl gälla de här matcherna utan tillstånd?
Citera
2026-02-11, 13:40
Medlem
Room531s avatar
Tyckte jag såg skallande i någon fight därifrån. har bara sett några stycken men tack för påminnelsen. Är det mma utan handskar? kanske likt gamebreads? (masvidals promo)

Ja det borde finnas regler, men varierar från klubb till klubb. Vanligt är inga skrevsparkar, inte fingrar i ögonen, antagligen inte manipulering/bryt av fingrar och tår t. ex.

men jag vet inte. har sett någon underground fight club från Ryssland där fingrar och tummar rätt in i ögonen var tillåtet ett tag... tror de tog bort det dock...

finns nog info här någonstans, de lär ha en hemsida med.
https://m.youtube.com/@KINGOFTHESTREETS/videos

eh, senaste videon är kommentarer som
"thats not a fighter, thats a loser.. all he can do is stick his fingers in his eyes"

"i hope he meets an opponent who bites his fingers off"

så det verkar vara rätt fritt från regler i denna... det gillar jag inte, peta ut eller i ögon och sånt går bort. vidrigt och ondskefullt beteende för en sport. då förstör man potentiellt motståndarens hela karriär och kanske liv.

https://m.youtube.com/watch?v=qSy6Bjt_DBQ
såg den här nu, verkar vara utan ronder. + på den.
LUCAS SÖNTGEN VS MICHAŁ KAWALEC

undrar vad de får betalt för att ställa upp. båda med 0-0 i king of the streets före denna.
Senast redigerad av Room531 2026-02-11 kl. 14:01.
Citera
2026-02-11, 14:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
matchregler

Framförallt måste väl svensk lag gälla. Jag har aldrig riktigt förstått detta varför inte tex fler hockeyspelare grips av polis på isen. Kan man verkligen avtala bort svensk lagstiftning kring misshandel?
Citera
2026-02-11, 14:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Tyckte jag såg skallande i någon fight därifrån. har bara sett några stycken men tack för påminnelsen. Är det mma utan handskar? kanske likt gamebreads? (masvidals promo)

Ja det borde finnas regler, men varierar från klubb till klubb. Vanligt är inga skrevsparkar, inte fingrar i ögonen, antagligen inte manipulering/bryt av fingrar och tår t. ex.

men jag vet inte. har sett någon underground fight club från Ryssland där fingrar och tummar rätt in i ögonen var tillåtet ett tag... tror de tog bort det dock...

finns nog info här någonstans, de lär ha en hemsida med.
https://m.youtube.com/@KINGOFTHESTREETS/videos

eh, senaste videon är kommentarer som
"thats not a fighter, thats a loser.. all he can do is stick his fingers in his eyes"

"i hope he meets an opponent who bites his fingers off"

så det verkar vara rätt fritt från regler i denna... det gillar jag inte, peta ut eller i ögon och sånt går bort. vidrigt och ondskefullt beteende för en sport. då förstör man potentiellt motståndarens hela karriär och kanske liv.

https://m.youtube.com/watch?v=qSy6Bjt_DBQ
såg den här nu, verkar vara utan ronder. + på den.
LUCAS SÖNTGEN VS MICHAŁ KAWALEC

undrar vad de får betalt för att ställa upp. båda med 0-0 i king of the streets före denna.

Sånt går total bort för min del också, det här med att det skulle vara tillåtet att peta/sticka/trycka i ögonen på varandra och andra direkt skadliga beteenden, hur tränad och muskulös man än är så har kroppen fortfarande en del "svaga" punkter, lågt att utnyttja detta. Inte ett dugg kul att titta på och oerhört osportsligt i mina ögon.

Jag och brorsan kollade mycket på UFC när vi var i 20 års åldern. Det var riktigt underhållande och påminde starkt om antika gladiatorspel, mycket teknik och hjärta. Gav kanske intryck av att vara okontrollerat men det var det inte. Där fanns ändå regler att förhålla sig till.
Senast redigerad av Jenny9 2026-02-11 kl. 14:47.
Citera
2026-02-11, 14:41
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Framförallt måste väl svensk lag gälla. Jag har aldrig riktigt förstått detta varför inte tex fler hockeyspelare grips av polis på isen. Kan man verkligen avtala bort svensk lagstiftning kring misshandel?
Meh.. det är en del av hockey och varit så länge jag minns i alla fall... ibland slänger någon en ful kommentar fram och tillbaka eller gör någon farlig tackling och handskar åker av för att göra upp... domarna avbryter efter en stund, utvisning för båda två, fortsätt.. det är så det ska vara
Citera
2026-02-11, 14:42
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

Bra poäng, en synvinkel jag faktiskt inte har reflekterat över innan 🙏
Citera
2026-02-11, 14:46
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Meh.. det är en del av hockey och varit så länge jag minns i alla fall... ibland slänger någon en ful kommentar fram och tillbaka eller gör någon farlig tackling och handskar åker av för att göra upp... domarna avbryter efter en stund, utvisning för båda två, fortsätt.. det är så det ska vara

Har hört att publiken går lika mycket för slagsmålen som för hockeyn i USA. Verkar helt klart ha blivit en del av kulturen. Verkar också som om det sällan är någon som blir riktigt allvarligt skadad i slagsmålen, då är det värre när de håller på att vifta med klubborna i ansiktet på varandra under matchen.
Citera
2026-02-11, 14:55
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Sånt går total bort för min del också, det här med att det skulle vara tillåtet att peta/sticka/trycka i ögonen på varandra och andra direkt skadliga beteenden, hur tränad och muskulös man än är så har kroppen fortfarande en del "svaga" punkter, lågt att utnyttja detta. Inte ett dugg kul att titta på och oerhört osportsligt i mina ögon.

Jag och brorsan kollade mycket på UFC när vi var i 20 års åldern. Det var riktigt underhållande och påminde starkt om antika gladiatorspel, mycket teknik och hjärta. Gav kanke intryck av att vara okontrollerat men det var det inte. Där fanns ändå regler att förhålla sig till.
Ja ufc har en hel del, tycker främst man ska ta bort upkick regeln mot *downed opponent* dvs om en har ett knä i marken och är nära att kunna regna ned armbågar i nyllet så får man inte sparka uppåt för att försvara sig om denne sagt ned ett knä.. 🙄 de har gjort lite förbättringar senaste året eller så i regler dock. 12-6 armbåge-regeln borta t. ex.

https://m.youtube.com/@STREETBEEFS_

Streetbeefs kan vara kul mer regler, handskar, mma, blandat med duktiga eller mindre duktiga amatörer.

Solo är legend
https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=streetbeefs+solo
spana även mighty mouse kommentarer på Solos fights.
(orkar inte hitta videor nu men kanalen är här https://m.youtube.com/@Mighty15x )
Citera
2026-02-11, 15:02
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Kan man ju tycka, men faktum är att dom som slåss är mycket väl medvetna om reglerna.

Håller med en av kommentarerna till videon.
Citat:
If eye poking is allowed and you know you are going up against someone thats gonna poke your eyes, if you cant stop him from eye poking thats on you buddy.
Senast redigerad av HobbyHitler 2026-02-11 kl. 15:20.
Citera
2026-02-11, 16:26
Medlem
Pancevs avatar
Inga ronder, man gör upp innan om submissions eller endast KO är tillåtet. Förut tror jag man kunde bestämma om bara stående fajting tilläts.

Reglerna är friare nu o kanske att man kan bestämma själv vissa saker.

Känner ingen som gått sista åren o nere i europa verkar reglerna vara ännu mer street än sverige.
Citera
2026-02-11, 17:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Kan man ju tycka, men faktum är att dom som slåss är mycket väl medvetna om reglerna.

Håller med en av kommentarerna till videon.

Jo, förstår var du kommer ifrån gällande att en bra fighter bör kunna parera och försvara sig mot en fighter som använder fula moves såsom att peta/trycka i ögonen. Men jag känner ändå en rätt stark aversion mot beteendet, vill inte att det ska bli för mycket catfight över det hela. Gillar bara inte att kolla på sånt.
Citera
2026-02-11, 17:48
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Inga ronder, man gör upp innan om submissions eller endast KO är tillåtet. Förut tror jag man kunde bestämma om bara stående fajting tilläts.

Reglerna är friare nu o kanske att man kan bestämma själv vissa saker.

Känner ingen som gått sista åren o nere i europa verkar reglerna vara ännu mer street än sverige.

Ah ok, tack för klargöranden. Det är alltså de två deltagarna som gör upp innan om vad som ska gälla för varje enskild match?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in