2026-02-08, 11:28
Medlem
Needs.more.brandys avatar
HD har sammanställt oddsen från en del spelbolag och kommit fram till att HIF tippas som trea, efter IFK Norrköping och Östers IF.

Det framgår förvisso inte utav texten men jag antar att oddset är baserat på serievinnare.

IFK Norrköping: 2,48
Östers IF: 6,83
HIF: 7,00
IFK Värnamo: 9,66
IK Oddevold: 12,33
Landskrona BoIS: 15,00
Sandvikens IF: 24,00
IK Brage: 25,00
GIF Sundsvall: 33,33
Östersunds FK: 35,00
Varbergs BoIS: 43,33
Örebro SK: 46,66
Falkenbergs FF: 70,00
Nordic United FC: 78,33
Ljungskile SK: 100,00
Norrby IF: 141,66

Intressant att förväntningarna på HIF ändå är så pass låga. Vi som följt klubben på nära håll är mera optimistiska än någonsin, för det spelas en fartfylld fotboll på Olympia och HIF gör många mål. Det är ju ganska vanligt att vi tippas högt och nu mer än någonsin finns det fog för lite rödblå hype.
Citera
2026-02-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
HD har sammanställt oddsen från en del spelbolag och kommit fram till att HIF tippas som trea, efter IFK Norrköping och Östers IF.

Det framgår förvisso inte utav texten men jag antar att oddset är baserat på serievinnare.

Intressant att förväntningarna på HIF ändå är så pass låga. Vi som följt klubben på nära håll är mera optimistiska än någonsin, för det spelas en fartfylld fotboll på Olympia och HIF gör många mål. Det är ju ganska vanligt att vi tippas högt och nu mer än någonsin finns det fog för lite rödblå hype.

OK vilket odds hade varit rimligt? Det är väl inte konstigt att Norrköping är favorit och det gör ju per automatik med ett så pass lågt odds som 2,48 att resten av lagen i en alltid svårtippad serie som ofta har stora omkastningar mot förra året får högre odds. Visst du följer ju HIF hårt det vet jag men hur bra är de andra lagen?

Tycker faktiskt oddset på Örebro ser rätt intressant ut, inte för att jag på något sett tror att de vinner men det har ju hänt några gånger att fjolårets kvallag neråt har gått upp t.ex. Varberg och Värnamo väl och nykomlingar. Men som du skriver det är ju serievinnare antagligen och ser väl kanske mer ÖSK som tänkbar för kvalplats om jag skulle välja ett lag som kan överraska och då blir ju oddset mindre spelbart. men hade jag varit ÖSKare hade jag ju tyckt 46X är rätt tilltalande.
Citera
2026-02-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobola
Jaha, omstart i Superettan för mitt Peking. Efter några tuffa år har det varit skönt att inte tänka på fotboll under några månader men nu börjar ändå ett visst sug återfinna sig. Jag vet verkligen inte alls var vi står i år. Insatsen på BP i helgen var riktigt bra men det är förstås svårt att dra några slutsatser alls av en januarimatch. Jag inser att jag inte heller har någon vidare koll på övriga lag i Superettan och tänkte därför kolla tråden om Superettan. Jag blev verkligen förvånad över att det bara är två sidor när Allsvenskan är uppe i 37 sidor. Är intresset SÅ lågt för Superettan?

Det blir väl inte samma diskussioner som i AS med alla derbyn men ibland försvinner ju sidorna snabbt i AS-tråden med någon intern Stockholmsgrej. Det finns ju inte öppna forum på samma sätt i Svenska fans, serietrådarna försvann ju evigheter sedan. Blir väl mer sidor när cupen och serierna drar igång. men som Gaisare så varierar ju intresset med ev. närvaro i serien men när man inte är där blir det ju mer att man följer tråden för att hålla koll. Hoppas att Bonnjävlar fortsätter, finns ju ändå en del lag därnere som har tänkbara poddeltagare. Tacksamt sätt att följa med. Förstår att det inte är så intressant utanför Bohuslän men det är första gången sedan 1995 som LSK och Oddevold möts så högt upp och det finns en stor rivalitet där. Kan bli kul, kommunderby faktiskt.
Citera
2026-02-08, 20:53
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:

Peking får gärna degraderas ännu mer. Deprimerande stad med bönder till supportrar.

Örebro och HIF hoppas jag tar sig upp.

Sundsvall kan få komma upp också efter kval mot Kalmar.
Citera
2026-02-08, 21:05
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Mycket märkligt att det bara är jag som ser FFF som en klubb att räkna med.

Visst, de knep inte en av AS-platserna som jag hade tippat nu i sin första säsong. Men var också långt ifrån bottenträsket där alla andra tippade dem.

Det var på bortaplan som de ibland inte kunde hålla nivån och åkte på oväntade smällar. På hemmaplan var de precis så bra som jag tänkte, där ska det mycket till för motståndarlagen att kunna vinna.

Med det sagt är ni som snackar om Helsingborg också rätt ute. Tålamod och kontinuitet, i kombo med en högre budget talar för att framgångar kommer.

1. Öster
2. Falkenberg
3. Helsingborg
4. Varberg
5. IFK Norrköping

Där har vi topp 5 i mitt kamikaze-tips.

I botten hamnar Örebro och Norrby, helt givet på förhand. Sedan är det tight och svårtippat mellan övriga klubbar.

Nja tvek på den, tror ÖSK blir minst ett mittenlag den här säsongen, tänk på att den här säsongen har laget fått in en riktigt tränare.

Förra säsongen var ju ett stort jävla skämt som borde ha slutat med nedflyttning om inte för Trelleborgs totala genomklappning. Du hade en ny sportchef som anställer sin polare som tränare som enbart tränat nåt juniorlag i Värnamo och den tränaren säger att försvarsspel behöver vi inte träna i ÖSK, det får komma naturligt. Bara det är helt sjukt tänkt och en jäkligt låg nivå på alla inblandade.

Sportchefen har ju själv sagt att han underskattade superettan och han verkar ha tagit lärdom av det i alla fall. Så vi får se, defensivt så har det sett väldigt bra ut i träningsmatcherna.
Citera
2026-02-08, 21:43
Medlem
Superettan är som vanligt svårtippad och oavsett hur man tippar så får man såklart fel.. det är bara så det är.

Många lag är nog ganska jämna och hur man är mentalt förberedda kan betyda en del. Lag som tror de skall slåss i toppen men får en dålig start kan fastna i botten. Lag som t ex Norrby och Ljungskile som vet att de är ett bottenlag kan på ett helt annat sätt anpassa sitt sätt att spela och därmed ta fler poäng än lag som spelar för en hög placering men inte får ihop det.

Har sett några träningsmatcher men har inte så mycket input ännu. Men har svårt att se att Värnamo skall vara i toppen, tror att Falkenberg landar på övre halvan, och att Ljungskile kan skrälla en del.

Just Ljungskile har ett spännande nyförvärv med sjukt bra tajming med bollen man-man. Han kommer lura många motståndare till korvkiosken, men han är även spännande för att han är så okänd trots att han tillhört Serie A-klubbar under flera år och har en del U18/19-landskamper för Sverige 2021-2022. Lämnade Sverige som 14-åring och är nu tillbaka som "rutinerad" 21-åring. Den här snubben är bra på riktigt, i alla fall på denna nivån: https://www.lsk.se/herrar/here-we-go-shakur-omar-ar-gronvit/

Egentligen ogillar jag ihopklippta highlights men här finns en del exempel på hans tajming och spelsinne (framförallt andra halvan): https://m.youtube.com/watch?v=hzVE6gxiDDo
Senast redigerad av Burkgurka 2026-02-08 kl. 21:53.
Citera
2026-02-09, 12:30
Avstängd
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Just Ljungskile har ett spännande nyförvärv med sjukt bra tajming med bollen man-man. Han kommer lura många motståndare till korvkiosken, men han är även spännande för att han är så okänd trots att han tillhört Serie A-klubbar under flera år och har en del U18/19-landskamper för Sverige 2021-2022. Lämnade Sverige som 14-åring och är nu tillbaka som "rutinerad" 21-åring. Den här snubben är bra på riktigt, i alla fall på denna nivån: https://www.lsk.se/herrar/here-we-go-shakur-omar-ar-gronvit/

Egentligen ogillar jag ihopklippta highlights men här finns en del exempel på hans tajming och spelsinne (framförallt andra halvan): https://m.youtube.com/watch?v=hzVE6gxiDDo

Tack för tipset Amaru ska helt klart hållas ett extra öga på.
Citera
2026-02-09, 18:13
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
OK vilket odds hade varit rimligt? Det är väl inte konstigt att Norrköping är favorit och det gör ju per automatik med ett så pass lågt odds som 2,48 att resten av lagen i en alltid svårtippad serie som ofta har stora omkastningar mot förra året får högre odds. Visst du följer ju HIF hårt det vet jag men hur bra är de andra lagen?

Tycker faktiskt oddset på Örebro ser rätt intressant ut, inte för att jag på något sett tror att de vinner men det har ju hänt några gånger att fjolårets kvallag neråt har gått upp t.ex. Varberg och Värnamo väl och nykomlingar. Men som du skriver det är ju serievinnare antagligen och ser väl kanske mer ÖSK som tänkbar för kvalplats om jag skulle välja ett lag som kan överraska och då blir ju oddset mindre spelbart. men hade jag varit ÖSKare hade jag ju tyckt 46X är rätt tilltalande.
Jag har inte sett några hela matcher med lag som IFK Norrköping eller Öster. Jag noterar att de har matchat emot lag från förstadivisioner, som Viborg FF och norska Sarpsborg, men då har de också förlorat. HIF är helt förlustfria efter fyra matcher och har tagit tre övertygande segrar. Jag tycker att vi borde tippats som etta.

Till skillnad från andra lag tycker jag också att man kan se en tydlig nystart i HIF och med att Stevie Grieve tagit över rodret. Att spelet sett bra ut och har fungerat beror liksom på att det finns en idé bakom.
Citera
2026-02-10, 18:51
Medlem
Citat:
Jag har inte sett några hela matcher med lag som IFK Norrköping eller Öster. Jag noterar att de har matchat emot lag från förstadivisioner, som Viborg FF och norska Sarpsborg, men då har de också förlorat. HIF är helt förlustfria efter fyra matcher och har tagit tre övertygande segrar. Jag tycker att vi borde tippats som etta.

Till skillnad från andra lag tycker jag också att man kan se en tydlig nystart i HIF och med att Stevie Grieve tagit över rodret. Att spelet sett bra ut och har fungerat beror liksom på att det finns en idé bakom.

I så fall är det väl bara att satsa hårt på lämpligt spelbolag.
Citera
2026-02-10, 21:24
Medlem
preben12s avatar
Nästan 7 gånger pengarna på Öster känns nästan värt att lägga en slant på men avvaktar matcherna i Svenska cupen mot Örebro och Brage.

Man har i min mening en nästan bättre och mer balanserad trupp i år än förra året i Allsvenskan. Enda frågetecknet är målvaktssidan där Wallinder lämnat och det verkar som man satsar på Lundahl-Persson som varit andremålvakt flera säsonger.

Stabil backlinje, ett mittfält där framförallt Ask och Noah Söderberg borde gynnas av det lite lägre tempot i Superettan. Framåt har man Kouakou som ser ut som en helt ny spelare jämfört med förra året. Kommer han igång borde han kunna göra 15+ mål i SE. Man har även Carlstrand som är lovande och Uddenäs borde kunna dominera på den här nivån.
Citera
2026-02-11, 10:54
Medlem
Kanastras avatar
Jag gissar att nån av dom stora klubbarna - HIF, Örebro SK, Norrköping kommer kunna utmana, Där tror jag minst på ÖSK dock, en straff från att åka ur förra året, men gamla storklubbar är luriga. Norrköping tror jag kommer få ett par år i superettan.
Så HIF är dom jag tror kommer vara i toppen.
Sen brukar det ofta vara ett mindre lag som överraskar rejält, som utsikten för nåt år sedan.
Det är ju förvisso inte konstigt att nåt mindre lag överraskar då det förutom storklubbarna bara är småklubbar i resten av serien..

En sak jag tycker är roligt med superettan är att se publiksiffrorna.

2025 såg det ut så här;
Helsingborgs IF 6945
Västerås SK FK 4502
Örebro 4457
Örgryte IS Fotboll 4259
Kalmar FF 4063
Landskrona BoIS 3125
GIF Sundsvall 2776
Falkenbergs FF 2510
Östersund 2004 2361
Varbergs BoIS FC 1899
Umeå FC 1817
IK Brage 1679
Sandvikens IF 1285
IK Oddevold 1054
Trelleborgs FF 981
Utsikten 373
Citera
2026-02-14, 08:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Stackars Fesshaie.. Precis skrivit på för Helsingborg och skadad på nytt efter all skadefrånvaro han haft och detta som ska vara en nytändning.. https://www.hif.se/skaderapport-alexander-fesshaie/

Lider oerhört med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in