Jag kommer att få skit för den här nomineringen, jag vet. Men den här snubben måste ändå komma med i tråden. Trots att han värmer villan med
direktverkande el och har
rörligt avtal blir han förvånad över att elräkningen för iskalla januari var dubbelt så dyr.
https://www.expressen.se/ekonomi/arthur-36-fick-elrakning--pa-nastan-14-000-kronor/
Citat:
– Det första som dök upp i huvudet är att det är helt absurt. Man kan väl förvänta sig att det skiljer sig en tusenlapp från månad till månad. Sedan fick vi en räkning på nästan 14 000 kronor.
Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600.
– Men jag vet inte om det motiverar dubbla kostnaden, säger Arthur Isaksson.
– Varför är det så? Vi vet inte riktigt. Det blåste lite mindre. Men ska elräkningen baseras på hur mycket det blåser? säger Arthur Isaksson.
Han berättar att familjen haft fast elpris tidigare, men bytt till rörligt för att det trots allt är billigare.
Ja, jag vet att elpriserna periodvis är oförskämt höga i södra Sverige. Men kan man som Arthur leva under en sten och sedan fläka ut sig i kvällspressen för att man gör dåliga livsval?