2026-02-10, 14:55
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Nej, det där är ett FB-clickbait. Det KANSKE fungerar men är verkligen inte till för det.

1: spetsarna är ofta gjorda av aluminium eller till och med plast
2: det är en stor och benglig sak, utan någon vikt. Dessutom med två spetsar, är nog svårt att få till en bra träff nog ens om inte spetsarna var gjorda av mjukost
3: för att få låss stödet behöver man ofta mecka med en spärr sim oftare än inteverkar kunstruerad av en 5 åring på tjack
4: ofta är pinnarna så långa att stolen behöver lutas bakåt för att få upp stödet långt nog för att få loss det

Du pratar likt en perfektionist. Du vet att perfektionistiska tankar har sin rot i komplext trauma, och är något du ska arbeta på i vuxen ålder.

I en nödsituation så tar man vad man har. Så enkelt är det.
Citera
2026-02-10, 14:57
Medlem
renowns avatar
En nödhammare kostar inte särskilt mycket, tycker man den tar stor plats så kan man ha en automatkörnare i ett "pennfodral" som fästs på solskydden fram
Citera
2026-02-10, 15:00
Medlem
Varför ens ha elekroniskt öppnade bildörrar? Så jävla efterblivet. Hur svårt är det att ha en dörr med ett vanlig låsmekanism liksom. Fan, världen blir bara dummare och dummare ju mer teknologi som vi får.
Citera
2026-02-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Varför ens ha elekroniskt öppnade bildörrar? Så jävla efterblivet. Hur svårt är det att ha en dörr med ett vanlig låsmekanism liksom. Fan, världen blir bara dummare och dummare ju mer teknologi som vi får.

Antagligen av kostnadsskäl.

En digital lösning är nog billigare än en mekanisk.

Att den digitala även är ofantligt mycket sämre / farligare är inget världens rikaste man och chef för Tesla bryr sig om.
Citera
2026-02-10, 15:10
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Du pratar likt en perfektionist. Du vet att perfektionistiska tankar har sin rot i komplext trauma, och är något du ska arbeta på i vuxen ålder.

I en nödsituation så tar man vad man har. Så enkelt är det.

Du tror att din elektriska stol funkar då? Med plast/alupluppar som du skall slå mot rutan ;D

Men intressant analys

Jag har en automatkörnare i myntfacket i bilen, med avskärare för säkerhetsbälte. Den kommer i alla fall funka, om man har sinnesnärvaro att komma ihåg den.

Min bil har extra ljudisolerade fönster. Om man inte får ner rutorna eller upp dörrarna gissar jag att det är riktigt knepigt att komma ut faktiskt.

Till bakluckan vet jag att det alltid finns en manuell nödöppning, det är det lag på. Säkert på Teslor oxå. Kan vara bra att veta.
Citera
2026-02-10, 15:16
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renown
En nödhammare kostar inte särskilt mycket, tycker man den tar stor plats så kan man ha en automatkörnare i ett "pennfodral" som fästs på solskydden fram
Man kan nog åka på olaga vapeninnehav om man har den lätt tillgänglig.
Citera
2026-02-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Antagligen av kostnadsskäl.

En digital lösning är nog billigare än en mekanisk.

Att den digitala även är ofantligt mycket sämre / farligare är inget världens rikaste man och chef för Tesla bryr sig om.
Varför bryr han sig inte om det tror du? Om jag hade varit världens rikaste man hade jag gjort inte så.

Nu känner jag ingen som har en elbil eller Tesla men om jag blev erbjuden att åka i en sådan skulle jag tacka nej. För det låter inte riktigt säkert med en bil som man inte kan öppna om batteriet tar slut. Eller kortsluter.
Citera
2026-02-10, 15:20
Medlem
Citat:
Är det något annat bilmärke som ligger ens i närheten av att ha eldat upp sina inledningsvis levande förare såväl som passagerare?

Världens rikaste man Elon säljer den, och ignorerar att människor eldas upp levande.

Vad tycker du om Tesla, och att deras elektroniska dörrar slutar fungera vid krockar?

https://people.com/student-died-trapped-tesla-crashed-fire-family-is-suing-11900346
Xiaomi har haft problem i Kina med detta och nu är det numera förbjudet att ha elektriska dörrlås(dvs måste vara mekaniskt(vajer lr stag) tex nya Volvon har detta men detta kommer att behöva ändras! Mvh
Citera
2026-02-10, 15:25
Medlem
Citat:
Är det något annat bilmärke som ligger ens i närheten av att ha eldat upp sina inledningsvis levande förare såväl som passagerare?

Världens rikaste man Elon säljer den, och ignorerar att människor eldas upp levande.

Vad tycker du om Tesla, och att deras elektroniska dörrar slutar fungera vid krockar?

https://people.com/student-died-trapped-tesla-crashed-fire-family-is-suing-11900346
Nånting med denna story stämmer inte. Model Y har mekanisk dörröppning. Den är varken gömd eller svår att hitta.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/sv_se/GUID-A7A60DC7-E476-4A86-9C9C-10F4A276AB8B.html
Citera
2026-02-10, 15:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renown
Funkar på simpla rutor.
Funkar inte på riktiga bilar som min XC60 med laminerade rutor. Bra inbrottsskydd och lägre ljudnivå från övrig trafik.
Och bilen har riktiga dörrhandtag som går att öppna även om all el är utslagen.
Citera
2026-02-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Varför bryr han sig inte om det tror du? Om jag hade varit världens rikaste man hade jag gjort inte så.

Nu känner jag ingen som har en elbil eller Tesla men om jag blev erbjuden att åka i en sådan skulle jag tacka nej. För det låter inte riktigt säkert med en bil som man inte kan öppna om batteriet tar slut. Eller kortsluter.

Har ju inte med om det är en elbil eller inte hur dörrhandtagen är konstruerade.

Vi har mekaniska dörrhandtag på våran elbil, däremot är centrallåset elstyrt, men det är det på bensin och dieselbilen också, så samma konstruktion
Citera
2026-02-10, 15:46
Medlem
Room531s avatar
såg liknande fall från Kina häromdagen. 3 drogs ut ur bilen av förbipasserande som krossade rutor utifrån, men en brann inne. Det fanns tydligen inte mekaniska handtag på insidan!? Vad fan är det för nonsens, helt efterblivet ju. Tror Kina är på g att lagstifta om det, att det måste finnas.

Har tesla inte heller handtag på insidan för att kunna öppna dörren??

Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Finns manuella nödhandtag också
besvarat, tack ..

edit: eller var det förresten misstänkt ai-video den jag nämnde om... men det var en olycka där en bil börjat brinna av en liten spinn och krock, och den andra med 4 i bilen fanns bland kommentarerna.. hmmm får ta och leta upp den kanske.
Senast redigerad av Room531 2026-02-10 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in