2026-02-09, 21:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur är det bra att folk inte kan leva på sin lön?
Idag taxibranschen, imorgon din bransch.
Är det fortfarande lika bra då?

Nja nej. Är dock inte inom taxibranschen. I min bransch är det mer som man skriver bara av. Kanske lite inom taxi också. Det är en dyr kostnad men om du är företag skriver du liksom bara av den...
Citera
2026-02-09, 21:32
Medlem
Fettsugnings avatar
Bojkotta skiten. Rensa ut globalistsvinens agendor. Jävla u-land detta har blivit. Fy faan.
Citera
2026-02-09, 21:41
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Sålänge folk åker fultaxi kommer det finnas odrägliga arbetsförhållanden för chaufförerna.
Enkel matematik.
Sålänge folk köper droger kommer det finnas drogkriminalitet.
Osv.
Helt rätt, så är det. Själv åker jag aldrig med "ful-TAXI". Väljer endast seriösa bolag, t ex TAXI Stockholm. Visst, det är lite dyrare men det har jag råd med.
Citera
2026-02-09, 21:41
Avslutad
Kan inte leva på taxi säger de samtidigt som de lever på taxi år efter år? Nej att detta är en bluff det förstår man ju direkt. Bilderna på slöddret säger också det mesta. Otillräknelig rännstensklass på dessa lirare som spelar allan-ballan i kommunistblaskan Arbetet. De är förstås ute efter bidrag.

Ser mer fram emot förarlösa taxibilar så man slipper konfronteras med denna rännstensklass framöver när man åker taxi.
Citera
2026-02-09, 21:43
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Helt rätt, så är det. Själv åker jag aldrig med "ful-TAXI". Väljer endast seriösa bolag, t ex TAXI Stockholm. Visst, det är lite dyrare men det har jag råd med.

Jag har välbärgade ingifta släktingar som åker fultaxi.
Jag skäms.
Citera
2026-02-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag anser hela taxinäringen ska bort. Vill ha förarlösa taxibilar att åka runt i. Inga löner till någon taxiförare, att vi fått in så många förare som är beredda jobba livet ur sig för ynka 12.000 spänn försenare den tekniska utvecklingen när man kan få en mänsklig förare nästan gratis.

Då kan vi ju ta bort ditt jobb också och din frus jobb och dina barn och barnbarns jobb.

Inte behöver de nåt jobb inte.

Bättre å skicka vinsten till ägaren istället å låta dig betala de arbetslösa med dina bidragspengar och högre skatter för de få som sen jobbar.
Citera
2026-02-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Då kan vi ju ta bort ditt jobb också och din frus jobb och dina barn och barnbarns jobb.

Inte behöver de nåt jobb inte.

Bättre å skicka vinsten till ägaren istället å låta dig betala de arbetslösa med dina bidragspengar och högre skatter för de få som sen jobbar.

Varför ska vi svenskar tycka det är okej med taxiförare som har slavlöner? Såklart vi vill ha bort taxiförarna och istället kunna åka förarlösa bilar till ett lägre pris. Win-win, det är inte så kul att som svensk taxipassagerare bli beskylld för att främja slaveri.

Sedan ja, kanska alla till slut blir arbetslösa när ai och robotar tar över alla arbetsuppgifterna i samhället.
Citera
2026-02-09, 22:04
Medlem
Snart kommer självkörande bilar, weimo och robottaxi kommer expandera satan dom kommande åren. Då blir taxi-chaufförer ett minne blott.

Bra för oss slutkunder och bolagen kommer ha bilar som rullar 24/7 som de inte behöver betala lön till.
Citera
2026-02-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är roligare att läsa för oss alla om du säger vad du tycker är en bättre lösning istället för att bara säga att jag är korkad.

Att göra folk arbetslösa och betala dom genom skattsedeln och mer kriminalitet och misär är aldrig lösningen.

skulle man ha rimliga skatter för småföretagare och folk skulle använda småföretagare istället för storbolagen och vi skulle ha regler om iallafall schyssta minimumlöner osv så är problemet löst.
Citera
2026-02-09, 22:14
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Förstår inte.

Är det för billiga resor eller för många förare som är problemet?

För det första är det språkbarriärer....
Andra problemet för mycket bilar.

Hade Sverige inte avreglerat det 1990 så hade de kanske kunnat leva på normal lön.
Citera
2026-02-09, 22:22
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ett problem i taxibranschen är att många åkerier består av en bil, gubben som äger den, hans svåger som kör lite extra och en student som kör helgnätterna. Lite svårt att ena dem mot kapitalistsvinet som äger bilen.

Jo visst, det är inte enkelt när själva rörelsen är sönderslagen. Så det är väl som alltid med människor. De kommer leva i skiten tills det blir så ohållbart att de inte överlever. Först då samlas de och sätter ned foten på riktigt.

Men skulle vara intressant att veta vad fackföreningsrörelsen över huvud taget gör åt det idag.

Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Tänk så många mer som blir arbetslösa och börjar leva på bidrag.

Det kommer gå åt det hållet i vilket fall ändå. Så fort någon kan släppa loss förarlösa bilar som kör så kan de ta lägre priser och kunderna kommer att välja det billigare. Alla andra kommer bli tvungna att följa eller gå i konken.

Det kommer komma en dag då alla bussar, taxi, tunnelbanor, spårvagnar och tåg är självkörande. Så många är det som kommer bli arbetslösa. De kommer konkurrera med alla som förlorat sina jobb inom alla andra branscher.

Så du bör nog tänka istället på vem det är som ska betala ut bidragen. För det kommer vara väldigt få som betalar skatt på intjänat kapital.

Men det jag inte fattar varför taxibranschen i Sverige inte gör är att bygga en egen tjänst och så behåller de alla pengarna själva istället.
Citera
2026-02-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Att göra folk arbetslösa och betala dom genom skattsedeln och mer kriminalitet och misär är aldrig lösningen.

skulle man ha rimliga skatter för småföretagare och folk skulle använda småföretagare istället för storbolagen och vi skulle ha regler om iallafall schyssta minimumlöner osv så är problemet löst.

Det är bra argument och jag förstår problematiken. Som Yggdrasil12 säger i föregående inlägg så beror mycket på att man avreglerade taxinäringen på 90-talet. Mer eller mindre så blev det en laglös branch och man har inte heller gjort något åt alla svarttaxi-bilar.

Sedan kom det här med Uber och liknande, vilket gör att taxiförare är inte längre ett fint yrke, förr så var det fint att vara taxiförare. Många avstår helt från att åka taxi av många olika orsaker för det blivit ett riktigt träsk.

Efter 30 år har man inte löst några problem heller och det är lite utifrån det att jag ser hellre taxibranchen som sådan läggs ner och att man har förarlösa bilar. Inga som jobbar svart etc. Vi får kvar en del som kan arbeta med de förarlösa bilarna och driften av dessa.

Men ja, vart ska taxiförarna ta vägen? Det är ett ärligt problem, som även kommer att gälla alla som kör lastbilar och långtradare, de som kör bussar och spårvagnar, tågen och ja även flygplanen.

De som lever idag och inte är yngre än 40 år, de kan skatta sig lyckliga för deras jobb försvinner inte över en natt, det här kommer att ta 15-20 år och egentligen är det mest att man inte kommer att anställa nya förare. Så där ligger lösningen, de som är unga idag måste utbilda sig till något yrke som finns kvar under deras livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in