2026-02-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel
Ingen över 20 besöker reddit, förutom om det används till porr.

Extremt många töntiga 30-åringar där. Du skulle bli skrämde om du visste.
Citera
2026-02-09, 12:40
Medlem
guderis avatar
Reddit med sina subredits är väl själva definitionen av en ekokammare. Det tycker jag inte flashback är.
Citera
2026-02-09, 12:45
Medlem
Anybodykillers avatar
Det är mer hive-mind på reddit överlag men det beror också på i vilken forumdel / sub man rör sig i.

Flashback har olika nivåer beroende på forumdel. Aktuella Brott och Kriminalfall och Relationer och Samlevnad och Filosofi känns som tre olika forum.
Citera
2026-02-09, 13:03
Medlem
laughingducks avatar
Hoppar man över ”Sverige delen ” är reddit helt okej .
Citera
2026-02-09, 14:04
Medlem
Fantens avatar
Reddit är bra. Så länge man inte vill diskutera brännande ämnen och man råkar ha åsikter som inte stämmer med konsensus i den aktuella subredditen. Till exempel så var jakten på The Most Mysterious Song hur trevlig som helst och det fanns en riktig känsla av community.

Men /r/Sweden är ju en jävla cesspool. Den är allt folk tror att Flashback är - fast med övervikt åt vänster. Jag blev bannad för jag kallade en Hamaskramare för terroristapologet.
Citera
2026-02-09, 14:20
Avstängd
Paris24s avatar
Nja, jag skulle nog säga att om läser i random tråd i FB så är inlägg nr 2 3 och 4 "dumförklarande" i 90% av trådarna? Finns stor laddning personer här som anser sig vara skapelsens krona och FB är verktyget för att visa det, i verkliga livet vågar de inte.

Däremot kommer FB-trådarna ofta fram till bra konsensus och löser problem efter ett tag, det finns många smarta tänkare här. Man måste bara ignorera de som är här för sin egen skull.

Hmm nu kanske jag dumförklarade jag TS.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-09 kl. 14:22.
Citera
2026-02-09, 14:23
Medlem
Håller med TS i mångt och mycket. Både Reddit och Flashback har ibland en del troll som bara vill skapa "dålig stämning" eller som angriper vem som helst "bara för att". Vet ej riktigt vart detta beteende kommer ifrån från början?

Hade samma personer debatterat "live i verkligheten" så kanske de varit mera "blyga" och mera "lyhörda" för varandras åsikter eller "faktakunskaper"?

Tror internet har lett till att folk blivit mera raljerande och allmänt tuffa och otrevliga, men kanske har jag fel trots allt?

Kul tråd förövrigt, med många kloka tankar.
Citera
2026-02-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Någon jag tänkt på rätt mycket är skillnaden mellan Reddit och Flashback, då jag är användare av båda två.

När jag säger Reddit, menar jag till 99% r/sweden, men även andra delar av Reddit, tex ekonomisubs. När man gör inlägg och diskuterar saker på Flashback upplever jag oftast att det är en genuin välvilja att hjälpa trådstartaren hos rätt många skribenter. Kanske 70-95% (beroende på ämne) är personer som faktiskt vill hjälpa till.

Något jag märkt på Reddit är att folk tar VARJE chans de kan att dumförklara andra, oavsett hur legitim deras fråga är. Det är precis som att Redditors har ett inre behov av att känna sig överlägsna andra. Det känns så märkligt eftersom Flashback alltid, enligt samhällsnormen varit "opålitligt" pga dess oseriositet. Jag har själv försökt skapa trådar på Reddit men dom enda som skriver är folk som försöker "sätta dit" en om man antingen glömde en liten men uppenbar detalj. Dom nitpickar även för glatta livet.

Om det diskuteras löner, kapital eller liknande är det knappt lönt att skriva på reddit, eftersom redditors till syne, ej klarar av att någon har det bättre än dem. Men ställer man samma fråga på flashback får man relativt objektiva svar. Ett personligt exempel är att jag frågade i en ekonomisub om det fanns ett sätt förutom löneväxling, att undvika skatt på något sätt för att förbättra pensionen. För att underlätta sade jag att jag var 24 år gammal och tjänade mellan 55-65 000kr per månad. Det enda tråden handlade om var att folk sa att jag ljög om min lön, eller bara allmänt trollade. En moderator i subben sade först att jag inte tjänade så mycket, eftersom medellönen för lokförare bara var 42 000kr. När jag svarade att jag jobbar väldigt mycket övertid och ob, så började han, som jag sa innan, nitpicka med att jag tekniskt sett inte "tjänade" så mycket, då min grundlön var lägre än min månatliga inkomst. Allt för att inte svara på frågan och försöka tillrättavisa någon som tjänar mer än honom.

Har även blivit varnad av en moderator då jag kritiserade hans påhopp hos en 18 årig kille om att han är dum i huvudet som frågade vad skillnaden mellan ett ISK och AF konto var PÅ EN EKONMISUB.

Är det fler som ser detta mönster eller är jag galen?

Varför tror ni att det är såhär? - Själv tror jag att det är pga upp och nedröstfunktionen, samt karmasystemet dom har.

Är väl rätt mycket så på flashback också tycker jag.
Flashback är ett forum som är heltäckande över ämnen och därför kan många samlas i trådar vid kriser, nyheter och sådär vilket gör att forumet har ett övertag över redit tycker jag. Oftast är det IQ fiskmås som skriver här, men det finns iaf några vanliga människor som inte röstar på SD eller är arbetslösa.
Citera
2026-02-09, 14:53
Medlem
surfacings avatar
Känns mer som ett svenskt beteende. Det handlar aldrig om diskussionen sig, utan det handlar om att trycka ned andra och lyfta sig själv. Plattformen är endast ett verktyg och beteendet är en mänsklig mekanism i att boosta sitt ego. Smygnarcissism i sitt esse. Med lågintellektuella, sorgliga neandertalare som egentligen inte har en jävla aning om vad fan de håller på med eller snackar om. De råkar bara ha lärt sig hur man kan ta omvägar kring problemet för att få må lite bra en stund. Så den lågfrekventa empatistörningen breder ut sig i samhället, endast lite så under ytan.

Men Reddit är väl mest amerikanskt baserat? Den amerikanska motsvarigheten är ju kanske att de har det där lite speciella särdraget att kunna prata väldigt storslaget om saker och ting. Ungefär som att de i varje ord och mening pratar som att det nu vore mänsklighetens sista tal till planeten, innan utomjordingarna anfaller jorden. Men i själva verket så pratar de om absolut ingenting, med noll substans.
Citera
2026-02-09, 14:55
Medlem
Många är efterblivna hatare förstås. Men många är också AI bottar , tro det eller ej. AI bottar som finns där för att förstöra alla diskussioner och få folk att bli ointresserade av internet och internet ska endast användas som en kontrollmekanism
Citera
2026-02-09, 15:14
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Känns mer som ett svenskt beteende. Det handlar aldrig om diskussionen sig, utan det handlar om att trycka ned andra och lyfta sig själv. Plattformen är endast ett verktyg och beteendet är en mänsklig mekanism i att boosta sitt ego. Smygnarcissism i sitt esse. Med lågintellektuella, sorgliga neandertalare som egentligen inte har en jävla aning om vad fan de håller på med eller snackar om. De råkar bara ha lärt sig hur man kan ta omvägar kring problemet för att få må lite bra en stund. Så den lågfrekventa empatistörningen breder ut sig i samhället, endast lite så under ytan.

Men Reddit är väl mest amerikanskt baserat? Den amerikanska motsvarigheten är ju kanske att de har det där lite speciella särdraget att kunna prata väldigt storslaget om saker och ting. Ungefär som att de i varje ord och mening pratar som att det nu vore mänsklighetens sista tal till planeten, innan utomjordingarna anfaller jorden. Men i själva verket så pratar de om absolut ingenting, med noll substans.
Fast det är inte bara /r/sweden som är så, det är i stort sett alla subreddits där man pratar om polariserande frågor.
Citera
2026-02-09, 15:31
Avstängd
Matadhamsters avatar
På Flashback finns det mängder av liknande användare.

Jag har i hela mitt liv kunnat "röra om i grytan". Åtminstone från mellanstadiet när jag började säga emot mina mobbare och råkade ha blivit mycket härdad på vägen medan mobbarna levt utan motstånd och var mycket känsligare därmed än vad jag var.

Mobbning är något alla lär sig från låg ålder att prova på, utsättas för, iaktta och sedan välja om de är en del av det eller ett motstånd till det.

Majoriteten av alla människor väljer att bli en del av beteendena eftersom det är lättare att ge sig på folk än att riskera social förlust.

En del saker kommer av samhällskulturen. Det finns ingen generation som är lika elak och jävlig i världen som de födda på 60-talet. I det så kommer de från slutet av, kanske migten av 50- talet och in på mitten av 70- talet. Elaka jävlar.

Vi andra är vana vid klimatet precis som vi och de varit vana vid mobbning, pennalism osv.

nej problemet är inte yngre generationer eftersom vi får allt snällare och snällare sådana. Det känns som att kissa i sin egen sko för de flesta att erkänna men jag ser det som positivt att de lär sig av våra fel och att färre tar efter oss äldre trots att människan i sig är en rätt oskön typ som inte är så snäll, god och fin som individen själv vill uppleva sig som.

Jag tycker att många unga gör ett bra jobb gällande folkvettet.

Problemet med att inte säga emot blir att människor med elak mentalitet lär sig fortsätta i all evighet. Kan ta min mamma som exempel. I helamitt liv har hon smutskastat mig till alla som kommit i närheten. Lärare, sina vänner, familjebekanta, grannar, släktingar. Ja exakt alla som dykt upp har hon kräkts ur sig skit til om mig medan jag tvingats uthärda deras spridning av skitsnack, surmulna uppsyner osv.

Extremt otrevligt. Jag försökte även begå självmprd u der ett sådant tillfälle som 12 åring när hon satt och vräkte ur sig skit om hir hemsk jag var medan jag satt i rummet bredvid med förtvivlan och lyssnade. Blev uppkörd till lasarettet av de bekanta som då var över, dumpad där ensam med bara en sköterska som undrade vad som i hela världen pågick.

Jag kan inse hur illa min mamma lär uppleva att jag berättar så här online om henne och de andra. Det var aldrig ett problem när jag låg och grät av smärta i mitt rum, kväl efter kväll efter kväll av utsatthet jag aldrig kunde undanfly. Jag har hållit tillbaka för att jag inte velat att de som utsatt mig, ska få uppleva samma sak som jag gjorde. Skillnaden är dock jag var oskyldig. Det är inte de som gjorde samma sak mot mig. De levde på min tystnad, frodades av dem. Syftet var att skada mig.

Och alla som tittar på kan säga att "Som hon håller på får hon slylla sig själv." Nej, jag var aldrig problemet utan vad man gjorde emot mig. Och så är det med mobbare, de ser reaktioner som orsaker till att fortsätta.

Man kan inte tiga ihjäl andras felbeteenden då de växer och breder ut sig utan motstånd.

Jag är inte arg på mina anhöriga. De är bara jävligt obekväma att vara omkring och de förtjänar att jag bemöter deras skitsnack med att göra vad de gör bakom min rygg. Pratar de om mig, kan jag prata om dem. Ska de skvallra om mig för att skapa socialt obehag, kan jag göra detsamma om dem.

Står du inte med mig, står du faktiskt emot mig och jsg skiter i vem som knullar dig för att det ska kännas skönare för dig än för mig.

Så trollen är en annan sak, eller hur? Men beteendena är samma sak. Det är människor som fortsätter för att de aldrig får tillräckligt med motstånd. Som idioten som senast utgav sig från att vara någon som arbetade på psyk. Bland kollegor får den måhända inte motstånd men jag sopade golvet med vederbörande här.

Elaka människor mår bra av att vara elaka och de övar lite i taget. Testar gränserna och kollar av. Så blev jag utsatt i extrema proportioner. För jag hade tvi gats att redan hemifrån svälja, i te säga emot eller resa mig upp och säga Vad fan i helvetet sitter du och säger om mig?

Människor kollar av vad som funkar socialt och funkar. Om Reddit är värre är det för att fler människor möts i ett klimat där de inte åker på stryk. Ju färre som säger ifrån, ju vanligare blir människors felbeteenden.

Jag själv har mina saker att arbeta med. Som utsatt är min hud tjock. Jag hä gde till exempel ut en massa människor i en lå g radda och hoppade på deras utseenden när samtliga angripit skådespelerskan i nya Ronja Rövardotter. (En 13 åring) Idag kan jag se mängder av klipp där folk gör likadant mot andra hatare även om det är i andra länder. Så var jag verkligen så hemsk som person eller såg jag vad som behövde göras?

För grejen är, jag kan som medelålders t.ex vräka ur mig skit om andra medelålders kvinnor och hoppa på dem på vis som blir kränkande för alla som inte ränner omkring med samma beteenden. Ta exempel överviktiga kvinnors grisiga hat mot unga, attraktiva kvinnor eller flickor. Det kan få andra som kämpar med ikten att känna sig sårade, men poängen är då inte att hoppa på dem såsom när folk vill skada alla överviktiga utan att peka på vad olika grupper gör av olika skäl och att vi har problem med att överviktiga, medelålders kvinnor systematiskt skadar andra för att de själva har komplex. Precis som vi har män som skadar kvinnor. Vita som skadar andra grupper. Vuxna som skadar barn osv. Vi har alltid tillhörighet i grupper som skadar andra och är alltid en del av olika förtryck. Även om det känns kränkande att få det påtalat.

Lågaffektivt bemötande fungerar inte heller mot alla gärningsmän bara för att man inte ska sparka ner någon som uttrycker något vi inte tycker om.
Konsekvenser däremot, de stoppar människor. När de inte stoppar en person kan det stoppa andra.

Pekar jag på mig själv så har jag verkligen slagits ensam för min röst och mött extrem utfrysning och den utfrysningen har jag gett negativa konsekvenser för nära familjemedlemmar som svar på. Det kan stoppa andras familjemedlemmar från att göra detsamma den dagen de måste välja mellan offer och förövare. För i slutet är det alltid det sociala trycket som bestämmer flockens riktning, inte rätt och fel utan pressen från de andra omkring dem. Utan press kommer de bräka åt vilket håll som helst som gynnar dem själva.

Jag är så jävla trött på mig själv också, om någon undrar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in