2025-09-13, 13:31
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Innan nästa sommar måste Finansinspektionen ha godkänt SaveLend som ett Kreditmarknadsbolag om verksamheten ska fortsätta. Arbetet hos SaveLend pågår för fullt i detta nu. Om Finansinspektionen ger tummen upp, kommer SaveLend garanterat börja med vanliga sparkonton också.

Det gäller bara konsumentkrediterna till privatpersoner, och de har till sommaren 2026 på sig eftersom man får ett års dispens om man redan har konsumentkrediter. Tror Savelend kan gå riktigt bra framöver om de får igenom ansökan och konkurrensen tunnas ut.
Citera
2025-09-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Det gäller bara konsumentkrediterna till privatpersoner, och de har till sommaren 2026 på sig eftersom man får ett års dispens om man redan har konsumentkrediter. Tror Savelend kan gå riktigt bra framöver om de får igenom ansökan och konkurrensen tunnas ut.

Alla nödvändiga dokument kommer troligtvis skickas in under första kvartalet nästa år. Handläggningstiden hos FI är förhoppningsvis kort. Med andra ord bör Savelend (bolaget) och marknaden (vi) få tummen upp i god tid innan sommaren 2026.

rallykalle - du skriver om de får igenom sin ansökan. Jag ser det som en självklarhet och fullt nödvändigt om verksamheten ska överleva.
Citera
2025-09-13, 20:49
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Alla nödvändiga dokument kommer troligtvis skickas in under första kvartalet nästa år. Handläggningstiden hos FI är förhoppningsvis kort. Med andra ord bör Savelend (bolaget) och marknaden (vi) få tummen upp i god tid innan sommaren 2026.

rallykalle - du skriver om de får igenom sin ansökan. Jag ser det som en självklarhet och fullt nödvändigt om verksamheten ska överleva.

Jag tror också de får igenom ansökan. Är inte så insatt men det krävs en hel del för att bli godkänd och kostar massa pengar. Som tur är får de in många miljoner när resten av Billecta säljs. Om de inte blir godkända kan det bli tufft men de kan ju fortsätta med alla företagskrediter, tex fastighetsprojekten som börjat ta fart och är riktigt bra.
Citera
2025-10-30, 09:00
Medlem
Utan att hänga ut någon så är det bedrägligt att anställda sitter på onlineforum och håsar upp bolaget.

Men vad gör man inte när man är påväg att gå i konkurs?
Citera
2025-10-30, 12:41
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Utan att hänga ut någon så är det bedrägligt att anställda sitter på onlineforum och håsar upp bolaget.

Men vad gör man inte när man är påväg att gå i konkurs?

Jag antar att det är mig du menar. Jag är inte anställd eller ens aktieägare. Hade du haft ett par hjärnceller och kollat mina andra trådar "håsar" jag upp Kameo och Fundingpartner också, som är direkta konkurrenter till Savelend.

Att de är på väg att gå i konkurs fattar jag inte riktigt vad du fått ifrån? De släppte sin Q3 rapport idag som grok sammanfattar:

Sammanfattning av SaveLend Groups Q3 2025
SaveLend Group (fokuserat på sparplattformen, efter separation av faktureringsplattformen enligt IFRS 5) visar en blandad men övervägande positiv utveckling i rapporten. Bolaget har vänt en tidigare negativ trend och levererar nu positiva resultat i kärnverksamheten, trots utmaningar från regulatoriska förändringar. Jag går igenom nyckelpunkterna steg för steg, baserat på rapportens finansiella data, VD-ord och händelser.

https://grok.com/share/c2hhcmQtNA%3D%3D_36951a3e-286c-446e-b58d-648b03f2ece7
Senast redigerad av rallykalle 2025-10-30 kl. 12:47.
Citera
2025-12-22, 15:29
Medlem
Jag ser i tidningen att Savelend säljer sitt innehav i Billecta för 117 MSEK. Till Kravia.
Kursen upp 5% på det.
Citera
2025-12-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
men de kan ju fortsätta med alla företagskrediter, tex fastighetsprojekten som börjat ta fart och är riktigt bra.
Dom hade gärna fått ordna förhandsteckning där.
Citera
2025-12-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag ser i tidningen att Savelend säljer sitt innehav i Billecta för 117 MSEK. Till Kravia.
Kursen upp 5% på det.

Att kursen knappt rör sig är märkligt.. men bolaget har nu säkrat finansiering inför den kommande KMB-ansökan! Väldigt positivt.
Citera
2026-01-14, 17:08
Medlem
Kreditförlusterna mina blev hela 0.7 promille under 2025. Var väl inte så blodigt.

Får hoppas att dom börjar visa vinstsiffror. Dom verkar hoppas det själva för det var flera insynsköp 22 Dec.
Citera
2026-01-14, 18:31
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kreditförlusterna mina blev hela 0.7 promille under 2025. Var väl inte så blodigt.

Får hoppas att dom börjar visa vinstsiffror. Dom verkar hoppas det själva för det var flera insynsköp 22 Dec.

Jag har 0% kreditförluster senaste 2 åren. Investerar bara i fastighetsprojekten och konsumentkrediter 100.

Deras nya inloggade läge ger jag dock inte mycket för. Alla fina grafer och statistik man kunde ta fram är 10 gånger sämre nu. Verkligen hysteriskt dåligt.
Citera
2026-02-08, 11:21
Medlem
leprasjuklings avatar
Jag slutade stoppa in pengar för några år sedan och det jag har kvar nu är ett antal krediter som är "försenade" mellan 1 och 6 år. Savelend kan inte ge någon som helst information om detta.

Något intresse att skicka dem till inkasso har tydligen inte Savelend och om jag någonsin kan dra av dem som kreditförlust vete fan.

5 år gav 3% i förtjänst om jag räknar de som är "försenade" till 0 i värde.
Citera
2026-02-08, 16:57
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Jag slutade stoppa in pengar för några år sedan och det jag har kvar nu är ett antal krediter som är "försenade" mellan 1 och 6 år. Savelend kan inte ge någon som helst information om detta.

Något intresse att skicka dem till inkasso har tydligen inte Savelend och om jag någonsin kan dra av dem som kreditförlust vete fan.

5 år gav 3% i förtjänst om jag räknar de som är "försenade" till 0 i värde.

Är det fastighets/hyresfastighetskrediter som är försenade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in