Citat:
Ursprungligen postat av
blobben!!!
Hitta en LED från Cree. Håller bra kvalitet. Lite dyra, men att inte leva som en mullvad är värt pengarna. Taskig belysning är för grisar som inte vill se hur lortigt det är hemma. Håller i många år. Söktips är typ "Cree COB grow light full spectrum e27".
Jag har en liknande till den här. 12 000 lumen får en att vakna till på morgonen. Som att flytta in solen inomhus.
https://www.amazon.sg/Spectrum-Vegetables-Seedlings-Greenhouse-Hydroponics/dp/B079WV8WJB
Där ser man att man kan köpa saker från Kina som man kan vara nöjd med. Den har dock riktat ljus så den passar inte i en takarmatur.
Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Det väljer du själv genom att köpa ett högt lumental. Högre lumen = mer ljus.
Håll dig då till kvalitetsmärken som t.ex. Osram och håll dig så långt ifrån importskräp som du bara kan.
Det väljer du ju själv med kelvintalet. 2700 är glödlampsfärgtemperatur även om 3000 börjar bli allt vanligare. Högre kelvintal = vitare ljus.
Ja precis, men ofta är en produkt en kompromiss av olika egenskaper. Jag vill gärna få en produkt som uppfyller alla mina krav och är beredd att betala extra för det. Philips och Osram fungerar bra för de breda massorna som inte har någon känsla för kvalitetsupplevelser, men vill man ha en nishad produkt får man leta bland mindre märken.
Exempelvis flimrar alla mina Philipslampor här hemma genom mobilkameran trots att de är av de dyrare varianterna, medan en lampa jag har från Julas budgetmärke Anslut inte flimrar alls. Däremot har några av LED-chippen i Anslut lampan gått sönder även om de som fortfarande är hela lyser bra. Sedan kan färgtemperaturen också skilja sig mellan olika lampor med samma Kelvin där ljuset hos någon lampa kan gå mer åt det gröna hållet exempelvis.
Jag tänkte att det måste finnas personer som har LED-lampor och andra vardagsföremål som sina specialintressen och själva testar olika modeller för att se vilka som är bäst i olika kategorier samt som helhet, typ så som Project Farm gör på Youtube, och som nu har chansen att dela med sig av sin forskning.