2026-02-07, 22:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Dessutom flimrar Philips lampor när man tittar på dem genom mobilkamera.
Fast det gör alla LED-lampor. Det kommer med LED-tekniken.
Citera
2026-02-07, 22:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Håll dig då till kvalitetsmärken som t.ex. Osram och håll dig så långt ifrån importskräp som du bara kan.
Du är välkommen att komma hit och göra The Pepsi Challenge med mina lampor. Två tredjedelar är från Kjell, den sista tredjedelen är 'importskräp'.
Citera
2026-02-07, 22:09
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Hitta en LED från Cree. Håller bra kvalitet. Lite dyra, men att inte leva som en mullvad är värt pengarna. Taskig belysning är för grisar som inte vill se hur lortigt det är hemma. Håller i många år. Söktips är typ "Cree COB grow light full spectrum e27".

Jag har en liknande till den här. 12 000 lumen får en att vakna till på morgonen. Som att flytta in solen inomhus.

https://www.amazon.sg/Spectrum-Vegetables-Seedlings-Greenhouse-Hydroponics/dp/B079WV8WJB

Där ser man att man kan köpa saker från Kina som man kan vara nöjd med. Den har dock riktat ljus så den passar inte i en takarmatur.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det väljer du själv genom att köpa ett högt lumental. Högre lumen = mer ljus.

Håll dig då till kvalitetsmärken som t.ex. Osram och håll dig så långt ifrån importskräp som du bara kan.

Det väljer du ju själv med kelvintalet. 2700 är glödlampsfärgtemperatur även om 3000 börjar bli allt vanligare. Högre kelvintal = vitare ljus.

Ja precis, men ofta är en produkt en kompromiss av olika egenskaper. Jag vill gärna få en produkt som uppfyller alla mina krav och är beredd att betala extra för det. Philips och Osram fungerar bra för de breda massorna som inte har någon känsla för kvalitetsupplevelser, men vill man ha en nishad produkt får man leta bland mindre märken.

Exempelvis flimrar alla mina Philipslampor här hemma genom mobilkameran trots att de är av de dyrare varianterna, medan en lampa jag har från Julas budgetmärke Anslut inte flimrar alls. Däremot har några av LED-chippen i Anslut lampan gått sönder även om de som fortfarande är hela lyser bra. Sedan kan färgtemperaturen också skilja sig mellan olika lampor med samma Kelvin där ljuset hos någon lampa kan gå mer åt det gröna hållet exempelvis.

Jag tänkte att det måste finnas personer som har LED-lampor och andra vardagsföremål som sina specialintressen och själva testar olika modeller för att se vilka som är bäst i olika kategorier samt som helhet, typ så som Project Farm gör på Youtube, och som nu har chansen att dela med sig av sin forskning.
Citera
2026-02-07, 22:16
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast det gör alla LED-lampor. Det kommer med LED-tekniken.

Nej, jag har minst en Anslut lampa från Jula som inte flimrar. Jag har också gått runt i affärer som har kabinett med lysande lampor och testat med mobilkameran och hittat många lampor som inte flimrar. Det har väl med Hertzen att göra, precis som att min datorskärn som jag använder nu inte flimrar genom mobilkameran eftersom den är på 144 Hz, medan en skärm med 60 Hz eller mindre som är precis vad ögat uppfattar flimrar och gör ögonen trötta.
Citera
2026-02-08, 08:18
Medlem
Facades avatar
35W LED i vardagsrummet är ju humoristiskt extremt.
Jag har just nu 130W LED som lyser upp hela min garageuppfart (30W på sensor, 90W på knapp).

Var noggrann med att aldrig bjuda hem någon.
Men har du köpt något vettigt som verkligen är på det som skrivs så kommer du inte tycka det är mörkt iallafall. Tycker du det fortfarande så köpte du skit.
Citera
2026-02-08, 08:46
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Backa gärna upp dina påståenden med någon form av källa istället för att gissa hej vilt om saker som du inte har någon aning om. Jag skulle Jag kan testa lampan när den kommer, men då kommer du säkert vara borta och trolla i någon annan tråd.

Här är en som testar en äldre version av Sansi-lampan. De verkar ha funnits på marknaden i 8 år eller mer. Man ser här skillnaden mellan Sansi på 4000 lumen och en standardlampa på 800 lumen i hur den lyser upp ett utrymme.

https://youtu.be/QWydYphfUos?si=2W1vRgc5Yk9sXLul&t=142

Åter till trådens topic.

Vilken är bästa LED-lampan?
Behöver knappast backa upp påståenden där specen som såna här lampor från dessa sidor inte uppnås i närheten. Ta exempel alla bilar där ute med ledramp i fronten från wish, ebay, amazon mff. Uppmätt lumen från dessa är hälften av vad dom skriver. Drar bara en parallell mellan dessa två

Du har två viktiga faktorer på en lampa och det första är lumen (total mängd ljus) det andra kelvin (färgtemperatur)

Du har säkert fler kinalampor där hemma det är bara ta fram och mäta så kommer du bli föga förvånad.
Citera
2026-02-08, 08:49
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
35W LED i vardagsrummet är ju humoristiskt extremt.
Jag har just nu 130W LED som lyser upp hela min garageuppfart (30W på sensor, 90W på knapp).

Var noggrann med att aldrig bjuda hem någon.
Men har du köpt något vettigt som verkligen är på det som skrivs så kommer du inte tycka det är mörkt iallafall. Tycker du det fortfarande så köpte du skit.

30W utan lampskärm eller med riktat ljus kan jag hålla med blir mycket, men jag har den här lampan med många lameller som dämpar och bryter av ljuset vilket gör det ganska dunkelt.

https://www.ikea.com/om/en/p/knappa-pendant-lamp-white-50070651/

Det går exempelvis inte att läsa en bok i vardagsrummet på grund av det dåliga ljuset, utan jag måste sitta med förstoringsglas med inbyggd lampa. Det handlar inte bara om att jag har dålig syn, utan om att jag mest läser på ett språk som har väldigt små och detaljerade skrivtecken.
Citera
2026-02-08, 09:24
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Behöver knappast backa upp påståenden där specen som såna här lampor från dessa sidor inte uppnås i närheten. Ta exempel alla bilar där ute med ledramp i fronten från wish, ebay, amazon mff. Uppmätt lumen från dessa är hälften av vad dom skriver. Drar bara en parallell mellan dessa två

Du har två viktiga faktorer på en lampa och det första är lumen (total mängd ljus) det andra kelvin (färgtemperatur)

Du har säkert fler kinalampor där hemma det är bara ta fram och mäta så kommer du bli föga förvånad.

Det finns ett stort spann i kvaliteten på kinesiska saker. Köper du noname sakerna från Temu som säljs billigt av många olika säljare får du givetvis skit, men köper du kinesiska varumärken som säljer egenutvecklade unika produkter i sitt eget namn, från sin egen store och för betydligt högre priser än de generiska får du oftast bra kvalitet.
Jag känner att detta är en värld där du inte har så mycket insikt. Kan du annars länka någon källa som visar en kinesisk MÄRKES-ledramp som inte presterar som en som saluförs i västvärlden?
Jag har några Kina-lampor hemma, men de är mer än 10 år gamla då jag köpte dem innan LED slog igenom på allvar i Sverige, så om de inte längre presterar som nya är det förståeligt.
Citera
2026-02-08, 09:27
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
30W utan lampskärm eller med riktat ljus kan jag hålla med blir mycket, men jag har den här lampan med många lameller som dämpar och bryter av ljuset vilket gör det ganska dunkelt.

https://www.ikea.com/om/en/p/knappa-pendant-lamp-white-50070651/

Det går exempelvis inte att läsa en bok i vardagsrummet på grund av det dåliga ljuset, utan jag måste sitta med förstoringsglas med inbyggd lampa. Det handlar inte bara om att jag har dålig syn, utan om att jag mest läser på ett språk som har väldigt små och detaljerade skrivtecken.

Jag tycker du ska köra på sansi'n all the way. Cree är faktiskt amerikanskt, däremot Sansi är från riskokarna. Hur som helst båda märkena är även väldigt stora inom odling, så när du blivit snöblind kan du ju alltid utöka din källarodlingen med några fina högkvalitativa leds.

Kör på du på din Sansi, skulle det inte räcka så har faktiskt Sansi släppt en 40W nyligen. Den ger mer downforce ljus. Så sitter du rakt under den i vardagsrummet så blir det nästan solkänsla.
Citera
2026-02-08, 09:34
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Där ser man att man kan köpa saker från Kina som man kan vara nöjd med. Den har dock riktat ljus så den passar inte i en takarmatur.

Ja precis, men ofta är en produkt en kompromiss av olika egenskaper. Jag vill gärna få en produkt som uppfyller alla mina krav och är beredd att betala extra för det. Philips och Osram fungerar bra för de breda massorna som inte har någon känsla för kvalitetsupplevelser, men vill man ha en nishad produkt får man leta bland mindre märken.

Exempelvis flimrar alla mina Philipslampor här hemma genom mobilkameran trots att de är av de dyrare varianterna, medan en lampa jag har från Julas budgetmärke Anslut inte flimrar alls. Däremot har några av LED-chippen i Anslut lampan gått sönder även om de som fortfarande är hela lyser bra. Sedan kan färgtemperaturen också skilja sig mellan olika lampor med samma Kelvin där ljuset hos någon lampa kan gå mer åt det gröna hållet exempelvis.

Jag tänkte att det måste finnas personer som har LED-lampor och andra vardagsföremål som sina specialintressen och själva testar olika modeller för att se vilka som är bäst i olika kategorier samt som helhet, typ så som Project Farm gör på Youtube, och som nu har chansen att dela med sig av sin forskning.
Lampan har 90-graderslins, så jag skulle väl inte helt kalla det för riktat ljus. Ljuset kommer studsa så pass mycket att det inte spelar någon större roll. Till och med om man sänker den nästan till golvnivå så studsar ljuset så pass mycket att taket blir någorlunda upplyst. Jag skulle dock rekommendera att den är så nära taket som möjligt för bäst effekt.

"Kina" behöver inte vara kinesiskt. Cree är en amerikansk high-end komponenttillverkare. Att komponenterna monteras ihop av en kines har ju mindre betydelse, bara man ser till att det är genuina komponenter. Osram är också helt ok, men jag tycker att Cree ger mer pang för pengarna. Philips är överprisat skräp rent ut sagt.
Citera
2026-02-08, 09:54
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
"Kina" behöver inte vara kinesiskt. Cree är en amerikansk high-end komponenttillverkare. Att komponenterna monteras ihop av en kines har ju mindre betydelse, bara man ser till att det är genuina komponenter. Osram är också helt ok, men jag tycker att Cree ger mer pang för pengarna. Philips är överprisat skräp rent ut sagt.

Det är ju så. Precis som med RAM-chips och liknande finns det bara ett fåtal tillverkare av LED-chip i världen så det är oftast samma chip i alla produkter, även om antalet tillverkare verkar ha ökat på senare år. Är det transparent var chipen kommer ifrån kan man välja Cree om de är bäst. Det jag skulle vara orolig för med kinesisksålda lampor är inte prestandan utan säkerheten, där jag haft lampor tidigare som dött i förtid för de blivit överhettade på grund av dålig design. Det har dock inte varit några allvarligare incidenter. Det var därför jag köpte den här lampan på Amazon som borde ha viss kvalitetskontroll på vad de säljer och den är CE-märkt på riktigt och inte i betydelsen "Chinese Export".

EDIT: Bara för att förtydliga har Cree inte tillverkat din lampa utan är endast underleverantör till själva LED-chippet. Din lampa är av märket Yxo som är kinesiskt.

https://yxoleds.com/
Senast redigerad av Paddan1000 2026-02-08 kl. 10:36.
Citera
2026-02-08, 10:58
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Det är ju så. Precis som med RAM-chips och liknande finns det bara ett fåtal tillverkare av LED-chip i världen så det är oftast samma chip i alla produkter, även om antalet tillverkare verkar ha ökat på senare år. Är det transparent var chipen kommer ifrån kan man välja Cree om de är bäst. Det jag skulle vara orolig för med kinesisksålda lampor är inte prestandan utan säkerheten, där jag haft lampor tidigare som dött i förtid för de blivit överhettade på grund av dålig design. Det har dock inte varit några allvarligare incidenter. Det var därför jag köpte den här lampan på Amazon som borde ha viss kvalitetskontroll på vad de säljer och den är CE-märkt på riktigt och inte i betydelsen "Chinese Export".

EDIT: Bara för att förtydliga har Cree inte tillverkat din lampa utan är endast underleverantör till själva LED-chippet. Din lampa är av märket Yxo som är kinesiskt.

https://yxoleds.com/

Oj, där var det fina aromatiska växter med sågtandade blad. Kina tillverkar faktiskt många ledchip som är aliexpresskvalitet på. Du har säkert sett dom där som det står 50W Super Power, fast ändå lyser ungefär som en ikea dekorationslampa. Det är alibaba chippen, dom ska du akta dig för. Annars är det väl drivern som isåfall är kinesiskt på en kinesisk lampa med amerikansk CreeLED. Då får jag rekommendera en fantastisk driver om du vill bygga själv.

Här är en utmärkt driver med upphängingshål.

https://www.tme.eu/se/details/hbg-60-1400/nataggregat-for-led/mean-well/?brutto=1&currency=SEK&utm_source=google&utm_mediu m=cpc&utm_campaign=SZWECJA%20%5BPMAX%5D&utm_conten t=&campaign_id=22495127032&gad_source=1&gad_campai gnid=22495129585&gbraid=0AAAAADyylhLqE9ktbmOyFYDwq euswOyds&gclid=Cj0KCQiA4pvMBhDYARIsAGfgwvwmM6AzjgI IhYTlEGDiGYm-PkbmgD_Jnh2kQCY1sR1iGun1Y8NFCBcaAglsEALw_wcB

Säljs även på din favvoshop, fast eftersom det är beyond aliexpress kvalitet är det faktiskt dyrare på aliexpress än att bygga själv och köpa från EU/US affärer.

https://www.aliexpress.com/item/32975065770.html#nav-specification

Om du vill bygga från scratch så finns delarna löst.

https://www.aliexpress.com/item/32981423396.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.54ee 497auBctVf&algo_pvid=9b89dc73-6132-43c6-8e3e-dd9a15af44c0&algo_exp_id=9b89dc73-6132-43c6-8e3e-dd9a15af44c0-0&pdp_ext_f=%7B%22order%22%3A%223%22%2C%22eval%22% 3A%221%22%2C%22fromPage%22%3A%22search%22%7D&pdp_n pi=6%40dis%21SEK%21775.77%21737.00%21%21%2183.44%2 179.27%21%402103847817705443380295206ef0c1%21 66745446270%21sea%21SE%21192384175%21X%211%210%21n _tag%3A-29919%3Bd%3A40b4a94f%3Bm03_new_user%3A-298 95&curPageLogUid=YoeO2ssqwXbX&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A%7Cx_object_id%3 A32981423396%7C_p_origin_prod%3A

Jag rekommenderar dock att köpa creeLED härifrån istället från alibaba, tveksam till det verkligen är äkta alla gånger på kinashoppen. Just CREE CXB3590 COB LED OCh CXB3570 är specifika växtlampor med finfina våglängder på ljuset. Du skall sträva efter 3500K så du täcker in både blått och rött ljus för alla växtfaser.

https://rapidled.com/products/cree-cxb3590-3500k-80-cri?srsltid=AfmBOor9GgjCpugBp7STODMqJvkwNIII8rWbuU -MyDHTv-nkYF69ZFqX

https://www.digikey.se/sv/products/detail/cree-led/CXB3590-0000-000N0HCD35G/5302305?_gl=1*1etkzqw*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwK CAjwwe2_BhBEEiwAM1I7sY8oNtOLtMIuFwQblI_eDLC4Lc_GWf raCB5fh8Jy3KmavlTKKmjzEhoCPx0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in