2026-02-07, 14:07
Medlem
Jag blir just nu spammad med SMS med inloggningskoder som jag själv inte har begärt. Det finns inga länkar i SMS utan endast "Your mobileinfo PIN Code is: xxxxx", så jag gissar på att SMS:en i sig inte är bedrägeriförsök utan att någon har kommit åt mina inloggningsuppgifter någonstans och försöker ta sig in. Får ett SMS varannan minut ungefär.

Det är en femsiffrig kod, så att dom ska lyckas gissa rätt känns osannolikt (är väl ungefär 1 på 100 000, beroende på om koderna kan vara 00000 osv), men det hade ändå känts bra att ta reda på vilket av mina lösenord som är på vift. Enligt haveibeenpwnd så har dom hittat min mail-adress i en Soundcloud-läcka nyligen, men dom ska inte ha fått ut några lösenord från den...

Den enda informationen telefonen ger mig är att SMS:en är från "Mobile-Info". Kan man på något vis slå upp det eller finns det rent ut av någon här som vet vilken tjänst som använder detta kortnummer för att skicka ut koder?
Citera
2026-02-07, 16:00
Medlem
Jag gissar att det rör sig om det österrikiska företaget mobileinfo som förmedlar betalningar som går via mobiltelefonräkningen. Att döma av FAQ-sidan verkar det inte finnas något konto med tillhörande lösenord, utan tillgång till telefonen räcker för att "legitimera sig" mot tjänsten. Så det behöver inte vara något lösenord som läckt, utan helt enkelt någon som försöker köpa något med betalning via din mobiltelefonräkning. Lite oklart om det ens fungerar med svenska operatörer - de har ett antal olika språk på sin webbsajt, men inte svenska.

Citat:
What is mobileinfo?

Mobileinfo is a brand of DIMOCO and the first point of contact for consumers who have questions about paying by mobile phone bill. We offer our merchants (our business customers) who process payments via our payment platform to use our service & contact centre to give consumers information about transactions of their services. Consumers will be provided with general information about the merchant and the activated service when contacting us, help if a payment has not worked or cancel an active subscription if requested. If necessary, we contact the merchant for further information and assistance.

(...)
How does a purchase work?

It is possible to purchase a selected product, select a chosen service or desired content on the website of the service and third-party provider and purchase so with “pay by mobile phone invoice”, or to send a code word to a service number to order the content or the product of the service and third-party providers.

(...)
Do I need to register to pay via my mobile phone invoice?
In most countries you won’t need to register, but can directly use the payment option.

https://info.mobileinfo.biz/faq-en
Citera
2026-02-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag gissar att det rör sig om det österrikiska företaget mobileinfo som förmedlar betalningar som går via mobiltelefonräkningen. Att döma av FAQ-sidan verkar det inte finnas något konto med tillhörande lösenord, utan tillgång till telefonen räcker för att "legitimera sig" mot tjänsten. Så det behöver inte vara något lösenord som läckt, utan helt enkelt någon som försöker köpa något med betalning via din mobiltelefonräkning. Lite oklart om det ens fungerar med svenska operatörer - de har ett antal olika språk på sin webbsajt, men inte svenska.

Tack! Jag såg precis denna tråd också, så jag verkar inte vara ensam om detta: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1753960-sms-fran-moblie-info

En annan intressant sak är att deras hemsida, https://mobileinfo.biz/, ger 503 Service Unavailable
Senast redigerad av goldsrc 2026-02-07 kl. 17:13.
Citera
2026-02-07, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler

Med Telia kan man betala vissa grejer med mobilfaktura, om det går med de andra operatörerna vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in