2026-02-07, 10:26
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtencool
Ja precis missfall tidigt är ju väldigt vanligt . Men lät mer som det va senare och då kan det ju vara en helt annan sak. Men hittar inget om det så känns med lustigt.

Jag tänker att har man då utfört hlr i hemmet utan att ringa 112 så är bara det illa nog och då ska man nog inte ha barn. Hur som haver så borde de inte fp skaffa fler barn och aldrig få tillbaka dottern. Så hemskt!

Samtliga vuxna vet att HLR ger skador, många gånger brutna revben osv.
Att utföra HLR på spädbarn skall, enligt utsago då jag ej provat, vara svårt eftersom det är väldigt lätt att ge för hårt och således ge stora skador.
Detta får man lära sig i kurser vid barnafödande.
Att då inte uppsöka sjukvård efter den livräddningen är absurd på grund av två orsaker;
1, det var en livshotande situation
2, det kan bli till och med livshotande skador av HLR

En hund ligger begraven i detta, bokstavligen.
Något är skumt och jag tror faktiskt inte hon är lika oskyldig som hon skriver i sitt FB inlägg. Det är åtminstone inte hela sanningen.
Sedan skyldig eller ej, det vågar jag ej uttala mig om.
Citera
2026-02-07, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Samtliga vuxna vet att HLR ger skador, många gånger brutna revben osv.
Att utföra HLR på spädbarn skall, enligt utsago då jag ej provat, vara svårt eftersom det är väldigt lätt att ge för hårt och således ge stora skador.
Detta får man lära sig i kurser vid barnafödande.
Att då inte uppsöka sjukvård efter den livräddningen är absurd på grund av två orsaker;
1, det var en livshotande situation
2, det kan bli till och med livshotande skador av HLR

En hund ligger begraven i detta, bokstavligen.
Något är skumt och jag tror faktiskt inte hon är lika oskyldig som hon skriver i sitt FB inlägg. Det är åtminstone inte hela sanningen.
Sedan skyldig eller ej, det vågar jag ej uttala mig om.

Gick den kursen på neo med min son . Dom säger också väldigt tydligt att man ska ringa 112 DIREKT man ska inte göra hlr inte ens på vuxna utan att ringa 112 på högtalare typ .

Vi får väl vänta in en fup eller liknande. Det är hemskt och såna människor ska inte ha barn punkt.
Citera
2026-02-07, 10:37
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySpazElevator
Det barnen ser inte alls ut att ha Downs. Har du kollat på endast en bild och fått för dig det?
Nä, där får du ta och titta igen. Använd dig gärna av Google och jämför med andra barn.
Hmm, på åtminstone tre av bilderna ser det väldigt mycket ut som Downs, men på vissa bilder är det inte lika tydligt.
Citera
2026-02-07, 10:51
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Läste inlägget på FB. Hon skriver att dottern även behövt få HLR vid två tillfällen av vårdpersonal men att det inte omnämns i dotterns journal. Extremt konstigt. Och om så är fallet, borde ju soc ha pratat med vårdpersonalen för att få deras bild av vad som hände den gången och vad som stämmer eller inte.

Ojoj, tänk dig att få detta i famnen om man missat skriva det i journalen. Din miss gjorde att socialen plockade barnet av dess föräldrar. Jag tror inte många kommer våga ta i den heta potatisen. Det blir nog många "jag minns inte". Dessutom ingen garanti att socialen kappvänder endast pga det.
Citera
2026-02-07, 11:05
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Ojoj, tänk dig att få detta i famnen om man missat skriva det i journalen. Din miss gjorde att socialen plockade barnet av dess föräldrar. Jag tror inte många kommer våga ta i den heta potatisen. Det blir nog många "jag minns inte". Dessutom ingen garanti att socialen kappvänder endast pga det.

Katastrofalt om det skulle stämma, vilket jag tvivlar att det gör iofs... Media skulle vara extremt intresserade i sådana fall, Uppdrag granskning, kvällspressen etc. Allt detta låter som efterhandskonstruktioner. För vad är sannolikheten att det missas TVÅ gånger? Men, ponera att det är så... Om jag hade glömt skriva in det som vårdanställd då skulle jag givetvis stå mitt kast och kontakta soc. Vem skulle vilja leva med att ett barn blir placerat på felaktiga grunder?
Citera
2026-02-07, 11:09
Medlem
Citat:
Katastrofalt om det skulle stämma, vilket jag tvivlar att det gör iofs... Media skulle vara extremt intresserade i sådana fall, Uppdrag granskning, kvällspressen etc. Allt detta låter som efterhandskonstruktioner. För vad är sannolikheten att det missas TVÅ gånger? Men, ponera att det är så... Om jag hade glömt skriva in det som vårdanställd då skulle jag givetvis stå mitt kast och kontakta soc. Vem skulle vilja leva med att ett barn blir placerat på felaktiga grunder?

Tvivlar på att någon glömt det , då man vet att det är ett brott mot dokumentationsplikten m.m , det får man lära sig när man blir anställd också . Så tror knappast det är något man glömt . Och då vid flertal gånger. Och vardör finns inga samtal till 112 ifrån dom själva när det hänt hemma ? Nej jag tror inte det ligger någon sanning i det hon skriver tyvärr
Citera
2026-02-07, 11:39
Medlem
Här verkar de har gjort en gedigen rättsmedicinsk utredning under längre tid för att verkligen utesluta att skadorna skulle uppstått på annat sätt än misshandel eftersom föräldrarna häktades först nu några månader senare. Jag menar det är inte alltid sjukvården gör rätt i dessa fall.

Förstår jag det rätt att mamman förklarar bebisens skador genom att hon utfört HLR hemma när dottern hade slutat andats utan att ringa 112 eller besöka sjukvården vid det tillfället? Eller sökte de sjukvård vid det tillfället och att skadorna då upptäcktes? Lite oklart.

Låter väldigt osannolikt att barnet skulle varit så dåligt på BB att HLR fått utföras vid två tillfällen samt att barnet hade låg andningsfrekvens men ändå fick föräldrarna åka hem hur som helst ?
Att det dessutom inte journalförts är ännu mer osannolikt. En gång kan man tänka sig att det missas men TVÅ gånger ´...nja

Vad jag förstod i artikeln om branden så brann det inte i deras bostad utan i salongen nedanför lägenheten? Annars hade allt varit väldigt suspekta omständigheter, eventuellt dött barn i magen, död valp, brand och nu ett skadat spädbarn.
Citera
2026-02-07, 11:48
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtencool
Tvivlar på att någon glömt det , då man vet att det är ett brott mot dokumentationsplikten m.m , det får man lära sig när man blir anställd också . Så tror knappast det är något man glömt . Och då vid flertal gånger. Och vardör finns inga samtal till 112 ifrån dom själva när det hänt hemma ? Nej jag tror inte det ligger någon sanning i det hon skriver tyvärr

Nej, ytterst tveksamt.
Citera
2026-02-07, 11:50
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Missfall och dödsfall är ju givetvis två helt skilda saker, missfall kan hända vem som helst under en graviditet utan egentlig anledning.

Jag tänkte också på det att dom enbart var kvar 1 extra dag på BB pga av att barnet i princip dog (annars utför man väl inte HLR?) är väldigt lite, orimligt lite.
Kan finnas omständigheter vi ej vet eller anledningar men med såhär mycket som ”drabbar” en familj bara sådär huxflux känns väldigt osannolikt. Inte omöjligt men osannolikt.

Lägg på en brand uppepå det också...
Citera
2026-02-07, 11:52
Medlem
Facades avatar
Citat:
Lägg på en brand uppepå det också...

Nu är det något jag inte sett, utveckla gärna
Citera
2026-02-07, 11:54
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Nu är det något jag inte sett, utveckla gärna

Tidigare i tråden finns det en länk där paret är med i intervju i samband med att de förlorat sin lägenhet i brand. Det brann i salongen under dem.
Citera
2026-02-07, 11:55
Medlem
Citat:
Missfall och dödsfall är ju givetvis två helt skilda saker, missfall kan hända vem som helst under en graviditet utan egentlig anledning.

Jag tänkte också på det att dom enbart var kvar 1 extra dag på BB pga av att barnet i princip dog (annars utför man väl inte HLR?) är väldigt lite, orimligt lite.
Kan finnas omständigheter vi ej vet eller anledningar men med såhär mycket som ”drabbar” en familj bara sådär huxflux känns väldigt osannolikt. Inte omöjligt men osannolikt.

Jag tänker också att det säkert är skillnad på fakturera och fakturer. HLR måste ju ge väldigt klassiska fakturer som är lätta att koppla ihop med ju HLR.
Dessa fakturer kanske sitter mer ut med sidorna tex.
Ett proffs borde ju kunna se direkt om skadorna kommer från HLR eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in