Nackdelen är att man känner ånger när man blir äldre. Man mobbade en del brudar på högstadiet och tio år senare dyker dom upp på krogen med fina pattar och vrålsnygga i nyllet, inte fan har man en chans att doppa veken i dom då.
Det bygger karaktär och lär mobboffren att stå upp för sig självt fysiskt, att slå en mobbare på käften och förnedra vederbörande är berusande och något viktigt att bära med sig resten av livet, den mobbade lär sig att stå upp för sig själv och mobbaren får på käften och lär sig att hålla käften.
Ovan är svårare att hantera i vuxenvärlden, där får man vara mer subtil med sitt tillvägagångssätt.
Mobbare tenderar att vara små och fysiskt underlägsna som vill imponera på en grupp individer de avgudar.
Fördelen är att mobbing utfört på rätt sätt där man får alla med sig är väldigt effektivt. Knasbollen packar ihop och försvinner med ett snyft. Det kan även stärka sammanhållningen på en arbetsplats, vi-och-dom-tänkandet helt enkelt.
Nackdelen är att det tar en del tid och styr bort fokuset från arbetsuppgifterna.
Handlar om osäkerhet. Vissa människor blir starkare av att trycka ner andra. Man testar någon form av maktmissbruk och har man otur förstör man ett helt liv.
Jag nedvärderade min mobbare genom att bli bättre än han på jobbet, ta över service (han fick noll resor), fick 25% högre lön, fick företagskort, resväska, hörlurar, beröm och personer som ser upp till mig.
Han försökte grusa igen mina vägar på jobbet men blev straffad med avundsjuka. Avundsjuka är ett enastående bevis på att man gör något rätt och att mobbaren önskar att han/hon hade gjort. Min framgång framställde mobbaren som misslyckad och blev avslöjad.
Jag är så jävla glad att jag är jag och skäms inte ett dugg för hur jag är. Ingen vågar ställa sig upp mot mig längre.
Fördelen är att mobbing utfört på rätt sätt där man får alla med sig är väldigt effektivt. Knasbollen packar ihop och försvinner med ett snyft. Det kan även stärka sammanhållningen på en arbetsplats, vi-och-dom-tänkandet helt enkelt.
Nackdelen är att det tar en del tid och styr bort fokuset från arbetsuppgifterna.
En del utsatta tar livet av sig. Men det ser du kanske som en fördel?