2026-02-04, 12:17
Medlem
Jag tänkte delge er om ett fall där min farfars farfar var en av dem som dömdes. Från 1888 fram till 1893 så skedde både mordbrand och sprängningar av hus och lador i området runt Vaksala, från området bakom Vaksala kyrka ända ned till Petterslund och även vid Vaksalatull precis vid infarten till staden från öster. Vaksalatull låg i korsningen Kungsgatan-Vaksalagatan. Jag tror att huset som då drabbades låg en bit längre bort från stan men det hörde till Vaksatullen.

"Hjärnan" bakom dessa attentat var Adolf Andrèn, född i Rasbo men vid den här tidpunkten arrenderade han en gård i Gränby och en i Petterslund. Motiven var framförallt försäkringspengar men även hämnd mot folk, en gubbe som var Andréns svåger fick dynamitgubbar införda I sitt hus men stubintråden hade slocknat innan det small. Två år efter dessa härjningar så hittades rester av dynamit i en arbetsbod nära samma hus.

Min farfars farfar ägde en liten lada/arbetsbod som stod ute på gärdet mittemot Petterslund, väldigt nära vägen. Så ungefär där Kvarngärdet idag ligger längs med Vaksalagatan invid Petterslund. Andrén lyckades övertala min farfars farfar att med Andréns hjälp spränga den i luften och ta ut försäkringsvärdet på den. Så gjordes och min farfars farfar var nu inblandad i något större än bara den lilla ladan.

I juli 1893 så dömdes fem män för inblandning i dåden. Den yngsta av dessa var bara 17 år, Joel Andrén, son till Adolf Andrén.

Adolf Andrén dömdes till 11 års straffarbete och livstids vanfrejd.

Joel Andrén dömdes till 2 år och 6 månaders straffarbete.

Jan Petter Jansson dömdes till 8 års straffarbete och 5 års vanfrejd.

Johan Edvard Karlsson dömdes till 8 års straffarbete och 5 års vanfrejd.

Johan Petter Eriksson dömdes till 3 års straffarbete och 5 års vanfrejd.

Bifogar här en bild på samtliga från deras frisläppande från Långholmen. Andrén avtjänade 10 år effektivt på dagen, från 15/9 1893 till 15/9 1903. Även några andra urklipp från tidningar.

Länk till bild : https://imgur.com/a/5ymrD8j

Min farfars farfar (JP Eriksson) förlorade arrendet av Vaksala Prästgård i samband med domen och familjen tvingades flytta från Vaksala Prästgård ut till Svia nån kilometer bort.

Men hur gick det för de andra? Jag lyckas inte hitta någon grav för varken Adolf eller Joel, men Joel verkar ha flyttat till Gävle och Adolf till Danmark utanför Uppsala. De två andra gubbarna har för vanliga namn för att jag ska hitta dem.

Genom att söka I tidningsarkiven så kan jag bl.a se att min farfars farfar sysslade med korgtillverkning på Långholmen och att hans hustru Erika (förövrigt syster till tv-killen David Hellenius farfars far)
och flera medlemmar i socknen undertecknade en nådeansökan som fick avslag. Har tyvärr inte hittat själva nådeansökan, bara en tidningsnotis.

Har du hört om detta fall tidigare? Hur gick det för dessa människor senare i livet? Min farfars farfar avled iallfall 1914 i Svia i Vaksala och var inte dömd för något brott varken före eller efter detta, vad jag kan hitta. Samtliga inblandade verkar ha varit ostraffade sen tidigare.
Senast redigerad av KrimHist 2026-02-04 kl. 12:31.
Citera
2026-02-04, 12:31
Medlem
Det är första gången jag läser om detta. Tvärcoolt med gamla fall.

Andrèn vad är det för efternamn egentligen ursprungligen?

Jag har endast lyssnat till GW's gamla cases från sent 1800-tall till 1900.
Citera
2026-02-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Det är första gången jag läser om detta. Tvärcoolt med gamla fall.

Andrèn vad är det för efternamn egentligen ursprungligen?

Jag har endast lyssnat till GW's gamla cases från sent 1800-tall till 1900.

Jag vet inte något om namnet Andrén, mer än att det även idag är ett ganska vanligt namn. Jag hoppades att kunna hitta levande släktingar till Adolf idag.

Ja GW och Veckans Brotts "Historiska fall" saknar jag.
Citera
2026-02-04, 14:00
Medlem
Riksreptilens avatar
Försäkringsbedrägeri med dynamit är nog lite mer avancerat än den senare skåningen Martin Svenssons anlagda bränder som gav honom öknamnet Möllebrännaren och på senare år som Veberödsmannen (SVTs Skånska mord bl a).
Citera
2026-02-04, 14:06
Medlem
Japhys avatar
Intressant. Något som slår mig när jag tittar på bilderna från deras frisläppandet är att samtliga ser friska och välfärds ut, särskilt den som suttit åtta år. Hade inbillat mig att de fick välling, tunn gröt och skorpor, men de ser ju ut att ha fått minst tre ordentliga mål mat om dagen.
Citera
2026-02-04, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Intressant. Något som slår mig när jag tittar på bilderna från deras frisläppandet är att samtliga ser friska och välfärds ut, särskilt den som suttit åtta år. Hade inbillat mig att de fick välling, tunn gröt och skorpor, men de ser ju ut att ha fått minst tre ordentliga mål mat om dagen.

Ja det verkar inte ha varit undernärda under tiden på kåken iallfall. Men jag tänkte faktiskt just på det då jag läste deras fångrullor. Joel Andrén 17 år och 161 cm lång och min egen farfars farfar var endast 162 cm lång, men muskulöst byggd. Känns rätt ovanligt idag. Men om man växte upp fattigt så kanske längden påverkades av det bristfälliga näringsintaget?
Citera
2026-02-04, 14:51
Medlem
Joel verkar gifta sig år 1900, skaffar två barn och emigrerar till Nordamerika 1903:

https://imgur.com/a/Tnq7sdr

Gävle Heliga Trefaldighet (X) AIIaa:9 (1896-1920) Bild 1680 / sid 3364 (AID: v134907.b1680.s3364, NAD: SE/HLA/1010056)
Citera
2026-02-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Joel verkar gifta sig år 1900, skaffar två barn och emigrerar till Nordamerika 1903:

https://imgur.com/a/Tnq7sdr

Gävle Heliga Trefaldighet (X) AIIaa:9 (1896-1920) Bild 1680 / sid 3364 (AID: v134907.b1680.s3364, NAD: SE/HLA/1010056)

Tusen tack för den uppgiften! Om han blev kvar där så finns det då nog släktingar I USA idag.

Såg att jag skrivit att J.P avled 1914, rätt ska vara 1919. Han föddes 5/2 1846 i Sparrsätra, alltså för 180 år sen på dagen i morgon.
Senast redigerad av KrimHist 2026-02-04 kl. 15:05.
Citera
2026-02-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Tusen tack för den uppgiften! Om han blev kvar där så finns det då nog släktingar I USA idag.

Såg att jag skrivit att J.P avled 1914, rätt ska vara 1919. Han föddes 5/2 1846 i Sparrsätra, alltså för 180 år sen på dagen i morgon.
Det gör det garanterat! Skaffa gratis konto på Familysearch.org och kolla hans släktträd där:

https://www.familysearch.org/sv/tree/pedigree/landscape/GQL2-ZHS

Verkar som att alla fyra av hans barn gifter sig.

Bild:
https://imgur.com/a/IdT8m4X
Citera
2026-02-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det gör det garanterat! Skaffa gratis konto på Familysearch.org och kolla hans släktträd där:

https://www.familysearch.org/sv/tree/pedigree/landscape/GQL2-ZHS

Verkar som att alla fyra av hans barn gifter sig.

Bild:
https://imgur.com/a/IdT8m4X

Tack för bilden! Jag släktforskar och har konto på Ancestry, men ej betalversionen så kan inte se något alls längre förutom mitt eget träd. Förr kunde man se och spara en del av dokumenten även med gratisabbonemanget men det är ändrat.

Jag kommer leta upp barnbarn till namnen på bilden och skriva en rad ☺️ Kan du se var i USA de verkar ha hållit hus?
Senast redigerad av KrimHist 2026-02-04 kl. 16:04.
Citera
2026-02-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Tack för bilden! Jag släktforskar och har konto på Ancestry, men ej betalversionen så kan inte se något alls längre förutom mitt eget träd. Förr kunde man se och spara en del av dokumenten även med gratisabbonemanget men det är ändrat.

Jag kommer leta upp barnbarn till namnen på bilden och skriva en rad ☺️ Kan du se var i USA de verkar ha hållit hus?
Jag ska kolla lite mer under morgondagen - återkommer!
Citera
2026-02-04, 20:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den Andrénska ligan i Uppsala 1888-1893.

Stort tack för detta mycket intressanta gamla kriminalhistoriska fall från Uppsala.

Har aldrig tidigare hört talats om dessa dynamitattentat från anno dazumal. Hoppas att det kom att gå så bra som möjligt för dessa fem män. Adolf Andrén blev dömd till 11 års straffarbete och avtjänade 10 år. Undrar hur många år efter frisläppandet avled han?

Människor var på den tiden betydligt kortare än idag. Näringsintaget var naturligtvis inte det bästa. Även om ingen av dem såg undernärda ut vid frisläppandet så var definitivt inte fångkosten den bästa på den tiden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-02-04 kl. 20:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in