2026-02-02, 23:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Yes jag ska nog gå in i marknaden med pengarna snart. Blir nog lite investmentbolag för pengarna
Nej, inte snart. Läs mitt inlägg igen.
Citera
2026-02-03, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Time in the market beats timing the market. Ju längre tid du väntar på en krasch, desto mer avkastning missar du på sikt.
Det stämmer väl inte. Om du köper idag och ditt innehav minskar tills dess att jag köper så har du varken priset eller tiden på din sida?
Senast redigerad av crackproof 2026-02-03 kl. 01:57.
Citera
2026-02-03, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Yes jag ska nog gå in i marknaden med pengarna snart. Blir nog lite investmentbolag för pengarna
Precis, så in nu. Över tid så är det en bra strategi. Sedan skulle jag nog vänta ett tag med att stoppa in allt nu.

Citat:
Nej, inte snart. Läs mitt inlägg igen.
Aha, så du har koll.

En fördel med ditt sätt att se på investeringar är ju att du aldrig får några nedgångar, det där med att titta på kapitalet man har i portföljen är ju enligt dig inte något, man ska i stället titta på hur många aktier eller andelar i fonder man har. Och köper man då hela tiden fler så kan det ju aldrig minska i antal.

Man har ett kilo guld, oavsett vad guldet är värt. Punkt. Att ens diskutera det hela är bara korkat, för så är det. Ett kilo guld. Det är vad du har.

Ett mycket spännande sätt att se på det hela, och om det gör dig lycklig så okej. Om det är fiffigt är en annan sak. Medans dina globala aktiefonder stod still i värde förra året, men inte i antal, så ökade mitt innehav med kanske tjugo procent, också det med lika många i antal.

Visst är det jättekonstigt. Att jag har tjugo procent mer i kapital än vad du har efter ett år. Enligt dig spelar det ju dock ingen roll, för vi har ju lika många i antal, du och jag.

Jag har gett upp det där att du ska förstå, men jag hoppas att andra fattar bättre.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-03 kl. 04:01.
Citera
2026-02-03, 04:45
Medlem
wwrs avatar
Planer på Trumps nye FED-gubbe Warsh verkar kunna krascha både börser och metaller. En riktig hök 😀
Citera
2026-02-03, 08:31
Medlem
TUKs avatar
Galet rally i Asien inatt. Nikkei upp 3,92%. Ser ut att bli ännu en fin börsdag här också och kraschen lyser som vanligt med sin frånvaro.
Citera
2026-02-03, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Det stämmer väl inte. Om du köper idag och ditt innehav minskar tills dess att jag köper så har du varken priset eller tiden på din sida?
Nej det stämmer inte. Men den du diskuterar med vägrar att ta in den informationen.
Citera
2026-02-03, 14:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Ja efteråt vet man ju hur det gick men totalt sett så lönar det sig bättre att köpa och ligga lång än att försöka pricka dalarna om man ser till det genomsnittliga resultatet hos småspararna.

Men här på Flashback så köper vi alla på botten och säljer på toppen.
Citera
2026-02-03, 14:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej det stämmer inte. Men den du diskuterar med vägrar att ta in den informationen.

Stämmer gör det ju om man lyckas men de flesta som försöker det misslyckas.
Citera
2026-02-03, 16:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Problemet är att du inte kan förutspå marknaden - ingen kan det. Marknaden kan lika gärna gå upp fem år till eller krascha imorgon. Ingen vet. Därför är det, statistiskt sett, bättre att vara fullinvesterad i vått och torrt på lägre sikt.
Citera
2026-02-03, 17:14
Bannlyst
Citat:
Problemet är att du inte kan förutspå marknaden - ingen kan det. Marknaden kan lika gärna gå upp fem år till eller krascha imorgon. Ingen vet. Därför är det, statistiskt sett, bättre att vara fullinvesterad i vått och torrt på lägre sikt.
Åh dessa floskler, stackars Buffett vet ingenting. Som vanligt så finns experterna här på FB! All In, All In alltid!

"Warren Buffett's Berkshire Hathaway has amassed a significant cash reserve, which is a key aspect of its investment strategy. As of late 2025, the company held approximately $381 billion in cash and short-term Treasury bills, representing about 31% of its total portfolio. This is a notable increase from previous years, reflecting a cautious approach to current market conditions."
Citera
2026-02-03, 17:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schangdobel
Åh dessa floskler, stackars Buffett vet ingenting. Som vanligt så finns experterna här på FB! All In, All In alltid!

"Warren Buffett's Berkshire Hathaway has amassed a significant cash reserve, which is a key aspect of its investment strategy. As of late 2025, the company held approximately $381 billion in cash and short-term Treasury bills, representing about 31% of its total portfolio. This is a notable increase from previous years, reflecting a cautious approach to current market conditions."
Ännu en person som missuppfattat Buffett.

Även Buffett försöker inte tajma marknaden eller påstår sig kunna förutspå den. Han investerar i bolag som han anser är värda priset oberoende av hur marknaden i övrigt står sig. Han baserar inte inte sina affärer på huruvida aktiemarknaden kommer gå upp eller ned.
Citera
2026-02-03, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ännu en person som missuppfattat Buffett.

Även Buffett försöker inte tajma marknaden eller påstår sig kunna förutspå den. Han investerar i bolag som han anser är värda priset oberoende av hur marknaden i övrigt står sig. Han baserar inte inte sina affärer på huruvida aktiemarknaden kommer gå upp eller ned.
Är du dum på riktigt? Han har 31% i cash. Du får be någon som är smartare än dig att förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in