2026-02-02, 21:53
Medlem
TheBusters avatar
För att bryta det Amerikanska monopolet när det gäller betallösningar så har första steget tagit,

https://epicompany.eu/media-insights/bancomat-bizum-epi-sibs-and-vipps-mobilepay-sign-mou-to-accelerate-the-rollout-of-sovereign-pan-euro pean-payment-solutions

Citat:
Brussels, Lisbon, Madrid, Oslo, Rome 2nd February 2026 – Bancomat, Bizum, SIBS-MB WAY and Vipps MobilePay (all of which are members of the EuroPA Alliance) and EPI Company (EPI) jointly announce today the signing of a Memorandum of Understanding (MoU), marking a decisive step towards strengthening Europe’s payment sovereignty. The cooperation brings together leading European payment solutions, with the shared ambition of enabling seamless cross-border payments across Europe by 2027.

Kommer Swish att ansluta sig också? Hur går det för Klarna som tänker sig en liknande lösning?
Citera
2026-02-02, 22:02
Medlem
dude2ks avatar
Aldrig hört talats om företagen?

Skulle aldrig falla mig in att lita på något europeiskt framförallt när det kommer till pengar.

Fortsätter med Visa och Amex oavsett.
Citera
2026-02-02, 22:07
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Aldrig hört talats om företagen?

Skulle aldrig falla mig in att lita på något europeiskt framförallt när det kommer till pengar.

Fortsätter med Visa och Amex oavsett.
Bizum är som Swish men i Spanien, iden är att du kan skicka mig pengar med din SWish och jag får den som Bizum.
Citera
2026-02-02, 22:08
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
För att bryta det Amerikanska monopolet när det gäller betallösningar så har första steget tagit,

https://epicompany.eu/media-insights/bancomat-bizum-epi-sibs-and-vipps-mobilepay-sign-mou-to-accelerate-the-rollout-of-sovereign-pan-euro pean-payment-solutions

Kommer Swish att ansluta sig också? Hur går det för Klarna som tänker sig en liknande lösning?

Det behövs ett europeiskt betalkort, inte app.
Citera
2026-02-02, 22:10
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Används inte Swish i Sverige som betalkort en hel del? Men visst jag håller med dig i sak.
Citera
2026-02-02, 23:38
Medlem
Det hade varit mycket välkommet med en sådan lösning.
Citera
2026-02-02, 23:41
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Du tänker som Eurocard?
Som ju var en del av MasterCard. Eller Carte Bleue, som var VISA.
Citera
2026-02-03, 02:58
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du tänker som Eurocard?
Som ju var en del av MasterCard. Eller Carte Bleue, som var VISA.

Eurocard är MasterCard.

Det behövs ett europeiskt betalkort som är helt oberoende från MasterCard/Visa, som ryska Mir.
Citera
2026-02-03, 05:58
Medlem
Håller med om att man behöver ta fram ett europeiskt uppbackat betalkort. Det är inte så kul hamna i krig med USA och de helt sonika stänger av betalkortsfunktionen för en.

Jag menar inte att vi helt ska ersätta amerikanska lösningar, men det är skönt om man vid sådana situationer bara kan ta fram sitt andra betalkort och genomföra köpet.
Citera
2026-02-03, 10:28
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Kanske kommer som ett swish kort
Connected till andras eu länders swish o swuch .
Skulle funka bra
Betala med swish i Grekland
Betala för nåt köp i Tyskland med swish
Ta ut kontanter med swish eller swash .
Har börjat att betala endast med swish den här vecka
Har funkat bra förutom 1 gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem