2026-02-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varforanonym
Det intressanta med domarna är att de inte bygger på IF-diagnos, utan brist på omsorg, psykisk ohälsa, maniska episoder och under dessa så prioriteras egna behov och intressen framför barnens, dålig själv insikt i sin problematik och nekar stöd insatser.

Olika professioner och fadern delar uppfattningen om att M har brister i omsorgen och att hon saknar självinsikt. Samtidigt så lyfter alla positiva sidor, men just pga de maniska episoder och barnets ringa ålder så anses det vara påtaglig risk för barnet i nu läget. Alla är överens om LVU beslutet, det finns ingen som är skiljaktig.

Som det ska vara eftersom eventuell IF-diagnos eller annan psykisk eller fysisk funktionsnedsättning eller diagnos inte är en kriterie för LVU-vård utan hur eventuell svårighet visar sig utifrån bristande föräldraförmåga.
Därför är det märkligt att större delen av FB-tråden försöker få det till att det handlar om en diagnos som ska vara felaktig… Det spelar ingen roll om hon har IF eller inte. Klarar hon inte av att tillgodose barnets behov av omsorg och dessutom inte har insikt i de brister hon har och inte vill eller kan ta emot stöd för att skapa bättre förutsättningar för barnet så är det de som är problemet..
Citera
2026-02-01, 21:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du har alltså blivit tillrättavisad tidigare i tråden men inte tagit till dig av informationen. "Det är omöjligt för en människa att lära sig det hon tror att hon redan vet."

Du utgår från ett väldigt byråkrati kritiskt perspektiv som bygger på konspirationsteorier, i Sverige har vi ett väldigt rättssäkerhet system. Där vi har myndigheter som granskar andra myndigheter och samtliga med självstyre, jag får inte riktigt ihop din teori. Vi har även offentlighetsprincipen där vi som medborgare kan ta del av samtliga handlingar förutom personuppgifter som är sekretessbelagda. Vilket gör det väldigt möjligt att kontrollera för oberoende parter att få insyn och kontroll tillvägagångssättet.

Jag har i det aktuella fallet först sätt dokumentären och haft en bild av orättvisa, men samtidigt kände jag att detta kan inte vara hela sanningen för det lät osannolikt att beslutet av LVU skulle grundas i en if-diagnos. Jag har efter det tagit del av domen och sett att den bygger på helt andra faktorer än vad som framställs i UG.
Ah, nej det stämmer inte. LVU-processen är nog den mest kritiserade vi har inom statlig byråkrati. Rättssäkerheten är väck där.

Socialtjänsten tar lagen i egna händer medan rättsväsendet tiger still

LVU-granskningen: Kommunen bröt mot grundlagen

Vacklande rättssäkerhet för tvångsomhändertagna barn

"Utredningar baseras på skvaller"

Din uppfattning om hur det går till är inte i linje med hur det faktiskt är.
Citera
2026-02-01, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnishenanigans
Vad har ledningsgruppen för utredningshemmet för utbildningar och de som utreder?
Vilka är de övriga tio-ich anställda och vad har de för utbildning? Är de också "ögon- och öron" och rapporterar till ansvarig i ledningsgruppen eller utredaren? Eller hur fungerar det?
Du verkar har en hel del insikt om detta, därför jag frågar dig.

Eftersom det har tillstånd av IVO att bedriva verksamheten, och IVO ställer tydliga krav på en högskoleutbildning.
Citera
2026-02-01, 21:57
Medlem
Citat:
Det låter som att du står nära ärendet. Om du vet så är jag otroligt nyfiken på varför det juridiska ombudet, som har varit med genom hela processen inte ställer upp i UG och skyddar Malins intressen?
Jag står väldigt långt ifrån utredningen och var jag involverad så skulle jag knappast ägna tid åt att följa en tråd på fb. Så jag kan med andra ord dessvärre inte svara på din fråga.
Har du någon inside information om utredningshemmet så att du kan besvara mina frågor? Eller ska jag fråga någon annan?
Citera
2026-02-01, 22:02
Medlem
Citat:
Eftersom det har tillstånd av IVO att bedriva verksamheten, och IVO ställer tydliga krav på en högskoleutbildning.
Socionom?
Citera
2026-02-01, 22:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnishenanigans
Jag står väldigt långt ifrån utredningen och var jag involverad så skulle jag knappast ägna tid åt att följa en tråd på fb. Så jag kan med andra ord dessvärre inte svara på din fråga.
Har du någon inside information om utredningshemmet så att du kan besvara mina frågor? Eller ska jag fråga någon annan?

Enligt andra trådar på flashback verkar det vara ett riktigt skräckhem detta Cederängen.
Citera
2026-02-01, 22:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Enligt andra trådar på flashback verkar det vara ett riktigt skräckhem detta Cederängen.
https://www.vlt.se/2013-10-25/mordaren-var-som-en-tickande-bomb/

Mord har tydligen förekommit med.
Citera
2026-02-01, 22:15
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Återigen. Är det konstigt att folk som hamnar där ogillar stället?

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
https://www.vlt.se/2013-10-25/mordaren-var-som-en-tickande-bomb/

Mord har tydligen förekommit med.

Well, är ju lite sånt folk som hamnar där. Som ni menar är goda föräldrar utan några som helst problem och fullgod föräldraförmåga.

Är det cederängens fel?
Citera
2026-02-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ja, verkar som ett riktigt drömställe helt klart. Undrar om ledningsgruppen har några kickbacks där i kommunhuset.
Citera
2026-02-01, 22:19
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Återigen. Är det konstigt att folk som hamnar där ogillar stället?

Well, är ju lite sånt folk som hamnar där. Som ni menar är goda föräldrar utan några som helst problem och fullgod föräldraförmåga.

Är det cederängens fel?
Den diskussionen har förts här: (FB) Västerås: Eva-Marree Kullander Smith knivmördad, socialarbetare knivskuren
Citera
2026-02-01, 22:20
Medlem
Citat:
Du sitter ju och spekulerar precis som soc gör om personer du inte känner.

Ja hur många timmar får de och vad räcker den tiden till? Kan du inte berätta för mig då du som vet och tror att ett juridiskt ombud ska hinna dubbelkolla mot all rådata och dubbelkolla med alla vittnen att allt stämmer, läsa alla läkar/BUP/Habilitering/skola och jämföra med vad socialsekreteraren påstått. Den tiden finns liksom inte. Det är rena fantasier du kommer med att detta ska hinnas med på så kort tid. Alla med en fungerande hjärna vet att den lilla tiden bara räcker till att gå igenom utredningen och förbereda sig inför förhandling i domstol.

Du pratar utifrån broschyren om LVU som på pappret ser rättssäker ut, men när man börjar titta närmare på processen så inser man snabbt att den är helt bisarr till sin konstruktion och att föräldrar inte alls är jämbördiga parter mot soc, trots att de egentligen ska vara det rent juridiskt.

Ja med tanke på den låga nivån på barnutredningar så är det tyvärr så att det är ett lotteri. Brottmålsprocessen ser helt annorlunda ut och LVU-processen borde egentlingen vara mer utformad som den med riktiga bevis som krav och obligatorisk faktagranskning av exakt alla påståenden. Det saknas idag. Säger du annat ljuger du.

Återigen bygger ditt resonemang på önsketänkande och ett okritiskt förtroende för systemet. Man kan inte försvara sig med handlingar man inte har tillgång till. Så länge socialtjänsten inte lämnar ut handlingar, eller fördröjer och krånglar med utlämnanden, står föräldrar i praktiken maktlösa.

JO-anmälningar förändrar inte detta i realtid, vilket alla som har prövat vet. I bästa fall leder de till en mild tillsägelse i efterhand. Under tiden har föräldern tappat ytterligare mark, medan socialtjänsten hunnit styra narrativet vidare och ofta tillfört nya anklagelser.

Resultatet blir ett klassiskt moment 22 för den som utsätts för dessa kafkaartade processer. Det handlar inte om konspirationer, utan om något betydligt enklare: socialtjänsten vill inte bli granskad. Så fort en förälder börjar faktagranska uppgifterna uppstår det byråkratiska motståndet.

Hela ditt resomenang bygger på en fantasvärld som inte finns där du nu menar att fuskande socialsekreterare skulle dömas för tjänstefel. Detta händer inte i den verkliga världen och det vet alla föräldrar som försökt polisanmäla fuskande socialsekreterare. Det är absolut ett lagbrott, men polisen säger bara att det är ett "förvaltningsrättsligt fel" och därmed går de inte att sätta dit. Detta även när de hittat på och lagt in falsk information i en barnutredning. Men fortsätt leva i dina byråkratiska lögner du. Hur börjar man tänka så här sjukt?

Ja i praktiken är det faktiskt just arga tanter som styr med gem och papperskopior.. Exakt så illa är det. År 2026.

Återigen. Vad lagen säger har ingenting med verkligheten att göra. Det är där någonstans du kör i diket fullständigt med ditt resonemang.

Socialsekreterare skulle fällas för tjänstefel? Advokater hittar alla fel på några timmars arvoderad tid? jo men tjena.. lögn på lögn.

Det är nästan fascinerande hur du lyckas konstruera en hel alternativ verklighet där fysikens lagar och juridisk logik upphör att existera. Att du avfärdar rättssystemet som en broschyr samtidigt som du hyllar din egen granskning av rådata – som du i nästa mening påstår är omöjlig att få ut – är en intellektuell kortslutning av episka proportioner. Du har verkligen checkat av varenda ruta i konspirationsteoretikerns handbok: systemet är riggat, motståndaren är en maffia och alla bevis som talar emot dig är en del av lögnen.

När det gäller advokaternas tid så visar du återigen att du inte har en susning om hur rättshjälp fungerar. En advokat fakturerar för den tid som krävs för att utföra uppdraget med omsorg. Om akten är 2 000 sidor så läser de 2 000 sidor och får betalt för det. Att du sitter och hittar på ett snitt på fem timmar är bara ännu ett desperat försök att få din offerkofta att passa. Om en förälder har en advokat som inte faktagranskar, då är det ett problem med just den individen, inte en systemkollaps orsakad av arga tanter med gem.

Att du dessutom drar till med att LVU-processen borde likna brottmål är ju komiskt med tanke på att kraven på bevisning och utredning i förvaltningsrätten i många avseenden är mer omfattande genom officialprincipen. Skillnaden är att i ett brottmål handlar det om att straffa någon, i LVU handlar det om att skydda ett barn. Det är där din tankevurpa ligger: du ser processen som ett krig mot föräldern, när lagen ser det som ett skydd för barnet.

Ditt prat om att polisen avfärdar polisanmälningar mot socialsekreterare som förvaltningsrättsliga fel beror inte på en konspiration, utan på att det du kallar för fusk i 99 % av fallen handlar om en professionell bedömning som du råkar ogilla. Att en handläggare drar en annan slutsats än du är inte ett lagbrott, hur mycket det än svider i ditt bekräftelsebehov.

Du kan fortsätta lajva i din Kafka-roman där byråkratin är ond och papperskopior är tortyrinstrument, men vi andra som faktiskt kan läsa en lagtext ser ju att du bara är en person som gått vilse i din egen bitterhet. Verkligheten stannar inte upp bara för att du vägrar förstå den.
Citera
2026-02-01, 22:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanOchVetAllt
Det är nästan gulligt hur du kämpar med dina väggar av text, men ärligt talat börjar det kännas lite väl mycket som att du bara trycker på generera-knappen i något AI-verktyg för att ge sken av att du har substans bakom dina floskler. Den där strukturerade ordbajseri om glappet mellan teori och praktik luktar väldigt mycket promptad åsiktsmaskin och väldigt lite faktisk juridisk erfarenhet. Men visst, låt oss låtsas att du faktiskt skrivit det här själv.

Att du upprepar ditt dravvel om journalstöd och vittnesuppgifter som om det vore en revolutionerande upptäckt visar bara hur lite du förstår av en huvudförhandling. Tror du på fullt allvar att förälderns ombud sitter och rullar tummarna medan socialtjänsten fabulerar? Om du faktiskt hade suttit i en rättssal – och inte bara läst vinklade sammanfattningar på nätet – hade du vetat att det är just dessa avvikelser som advokaten lever för att grilla handläggaren på. Din idé om att domstolen inte upptäcker fel beror antagligen på att de fel du påstår dig ha hittat inte håller för en juridisk prövning när de väl ställs mot väggen.

Och snälla, sluta grina över kopieringsavgifter och papperskopior som om det vore ett systematiskt rättsövergrepp. Det är administrativa rutiner som gäller för precis alla myndighetskontakter i Sverige. Att du försöker koka ihop en konspiration kring att papper är svåra att läsa säger mer om din egen kapacitet än om systemets brister.

Vi kan väl enas om att din praktiska verklighet mest består av bittra forumtrådar och AI-genererade utläggningar, medan vi andra förhåller oss till hur rättsväsendet faktiskt fungerar och tillämpas enligt lagboken. Har din AI-assistent några fler förformaterade halmgubbar att bjuda på, eller ska vi försöka föra en debatt baserad på faktiska lagrum för en gångs skull?
Jag håller delvis med men samtidigt stämmer det kurt-sune skriver med hur verkligheten ofta fungerar.

Problemet är att socialtjänsten paketerar och presenterar en utredning som talar för deras argumentation och motparten har i praktiken väldigt små möjligheter att motbevisa detta. Domstolen gör ingen egen utredning utan går på parternas utsagor. Då socialtjänsten är den professionella aktören väger deras yttrande tungt i domstolen. Det är oerhört ojämna styrkeförhållanden.

I praktiken innebär det här att lagkraven på saklighet och opartiskhet kan kringgås av socialtjänsten utan att motparten kan skydda sig mot det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in