Citat:
Malin är inte den första som har fastnat i SOCs klor, kan du visa mig någon annan som tack var ombud lyckats dra in SOC, socialnämnden och förvaltningsdomstolen inför rätta och återförenas med sin familj?
Du verkar inte förstå att mitt huvudargument är just att reglerna inte efterlevs. Lite OT tycker jag att CFR:s långa skrift är dålig. Den är alldeles för lång och pratig samtidigt som den inte har så mycket substans.
För att göra en lång historia kort så hjälper det inte med lagar och rutiner om de inte efterlevs. Nya lagar och rutiner kommer inte heller att efterlevas. Det här kan fortsätta så länge den stora massan ger legitimitet åt ofoget. Folk behöver lära sig regelverket och använda det mot systemet – då kan det inte fortsätta som nu.
Malin, och alla andra i hennes sits, behöver ett kompetent ombud som kan hjälpa henne. Problemet är att det tar väldigt mycket tid för ett ombud så det blir väldigt dyrt. Här någonstans behöver en meningsfull diskussion börja – allt annat är bara bisaker.
För att göra en lång historia kort så hjälper det inte med lagar och rutiner om de inte efterlevs. Nya lagar och rutiner kommer inte heller att efterlevas. Det här kan fortsätta så länge den stora massan ger legitimitet åt ofoget. Folk behöver lära sig regelverket och använda det mot systemet – då kan det inte fortsätta som nu.
Malin, och alla andra i hennes sits, behöver ett kompetent ombud som kan hjälpa henne. Problemet är att det tar väldigt mycket tid för ett ombud så det blir väldigt dyrt. Här någonstans behöver en meningsfull diskussion börja – allt annat är bara bisaker.
Jag har inte kunnat hitta något hittills.
Vad CFR argumenterar för är att regelverket är gjort på så viss att medborgaren inte kan föra åtal mot staten i dessa lägen ut det får lösas av statens egna myndigheter. Vilket är absurt. De lagförändringarna CFR föreslår gör det möjligt att väcka åtal och få en rättvis rättegång.
På så viss kan man straffa myndigheterna när de inte följer lagen. För så som det ser ut nu har man inte den möjligheten.
Du får ju bemött det du efterfrågar här i rapporten:
Till skillnad från myndigheten saknar de flesta enskilda juridisk kompetens och har aldrig varit i en rättegång förut. För att ha en sportslig chans mot myndigheterna i domstol behövs ett juridiskt ombud. Men det har inte alla råd med. I dag får enskilda betala sin advokat själv – även om man vinner mot myndigheten. En sådan ordning är inte förenlig med rätten till en rättvis rättegång. Det blev Sylvie varse, när Högsta förvaltningsdomstolen bedömde att hon skulle behöva stämma staten i en annan domstol för att få en rättvis rättegång.
Det är det här jag menar med att för att Malin nu står inför en domstol som inte uppfyller rätten till en opartisk, oberoende och offentlig rättegång.
Adam kunde hållas i flera år från sin pappa trots att domstolen hade sagt att han skall ha vårdnaden. Vilket betyder att regelverket är format på så vis att SOC tycks vara högsta lag.
Hur ska Malin lyckas hävda sin rätt till sitt barn på det viset regelverket är format idag?