2026-02-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om någon påstod att de hade bevis för att aliens fanns hade jag definitivt varit intresserad i alla fall.
Du verkar ju helt blind och inte riktigt närvarande på något sätt, jag hoppas du kommer ur det.
Dina bevis är ju inte bevis, det är det som är poängen. Bibelord är inte bevis vilket jag tänker att du förstår själv men även andra människor som hävdar att gud finns eller att de hittat ett tygstycke som kanske tillhörde Jesus är inte heller något bevis. Det konstiga är att du tror att du sitter på tillräckligt med bevis för att övertyga en ateist.

Ingen religion har lyckats bevisa att den har rätt och det största beviset på det (!) är att det finns så många religioner och ingen lyckas övertyga den andre.
Citera
2026-02-01, 13:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Dina bevis är ju inte bevis, det är det som är poängen. Bibelord är inte bevis vilket jag tänker att du förstår själv men även andra människor som hävdar att gud finns eller att de hittat ett tygstycke som kanske tillhörde Jesus är inte heller något bevis. Det konstiga är att du tror att du sitter på tillräckligt med bevis för att övertyga en ateist.

Ingen religion har lyckats bevisa att den har rätt och det största beviset på det (!) är att det finns så många religioner och ingen lyckas övertyga den andre.
Vad hade behövts för att övertyga dig?
Citera
2026-02-01, 14:00
Medlem
Citat:
Vad hade behövts för att övertyga dig?
Vad hade övertygat dig om att Allah fanns?
Citera
2026-02-01, 14:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad hade övertygat dig om att Allah fanns?
Ett tygstycke som inte kan återskapas av människor.
Citera
2026-02-01, 14:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kanske detta är kärnan som skiljer en ateist och en gudstroende kristen åt? Denna känsla av att vara förlorad eller inte?

En ateist är i grunden inte förlorad på något sätt utan väl förankrad i verkligheten. Visst finns där svårigheter i livet, men det är en del av livet och sedan dör man.

En gudstroende kristen ser det annorlunda. Enda räddningen från livet är att tro på gud som ska hjälpa dem genom livet och sedan erbjuda ett härligt smärtfritt och enkelt liv efter döden.
Jag förstår vad du menar och du kan ha rätt på ditt sätt, men Gud ser vår undergång och vad den kommer att kräva av oss.

Vår ohållbara värld skjuter många allvarliga problem framför sig: klimatförändringar, mikroplaster i allt levande, radioaktiva material, kärnvapen, många människor beroende av ett ekonomiskt system som kollapsar utan rovdrift o.s.v.

Vad som händer när det inte längre distribueras mat är massvält och allt vad det för med sig.

Och då skola många komma på fall, och den ene skall förråda den andre, och den ene skall hata den andre. Och många falska profeter skola uppstå och skola förvilla många. Och därigenom att laglösheten förökas, skall kärleken hos de flesta kallna. Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst. Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:10-14

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22
Citera
2026-02-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ett tygstycke som inte kan återskapas av människor.
Så ett gammalt tygstycke som påstås komma från Allah/Allahs son hade fått dig att omvända dig och lämna kristendomen? Är det så jag ska tolka dig?
Citera
2026-02-01, 14:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Tror du att en ateist läser dina långa haranger och tar åt sig av bibelorden? Tänker du att "nu förstår de äntligen att de måste vända sig mot gud så att de inte hamnar i helvetet"?

Eftersom vi ateister inte tror att bibeln är en helig bok så betyder texterna ingenting, på samma sätt som att du inte blir berörd av att läsa verser från koranen. Vi är inte rädda för helvetet, vi gör goda gärningar utan att bli belönade eller pga rädsla för straff efter döden.
Jag vänder mig till alla men är glad att också ateister läser.
Citera
2026-02-01, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag vänder mig till alla men är glad att också ateister läser.
Dina kommentarer lockar nog ingen att gå med i din klubb, du låter mest manisk och märklig.

En fråga, jobbar du? Umgås du med vanliga människor och hör deras åsikter och hur deras liv är eller lever du mer i en bubbla?
Citera
2026-02-01, 15:15
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
De har Jesus begravningstyg. Det har en övernaturlig avbildning på sig som skapades via ett övernaturligt starkt ljus när Jesus återuppstod. Ingen har lyckats återskapa bilden ens med modern teknologi. Forskare säger att vi har inte tillräckligt med energi på jorden för att göra det.

Detta är absolut bevis att kristendom är sant, lägg en timme av ditt liv på att se denna och alla dina tvivel kommer försvinna föralltid:
https://www.youtube.com/watch?v=OElbxDPsqpw
Jag tycker att det verkar lite otroligt att flera labb kommer fram till samma felaktiga slutsats när de ska datera tyget och ingen märker att de testar bomull istället för linnen.
Citera
2026-02-01, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Han uppstod ur Guds vilja att fostra en profet bland motsträviga israeler.

”Det var detta du bad Herren, din Gud, om vid Horeb, den dag ni var samlade där: ’Låt mig slippa höra Herren min Guds röst och se denna stora eld mer, annars dör jag.’ Då sade Herren till mig: ’De har rätt i vad de säger. Åt dem skall jag låta en profet lik dig träda fram ur deras egna led, bland deras bröder. Jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem helt enligt mina bud. Om någon inte lyssnar till de ord han talar i mitt namn, skall jag själv utkräva ansvar av den människan.’” — 5 Mos 18:16–19

Jaha men varför använda övernaturliga förklaringar när det var en historisk person som inte landade med ett UFO eller liknande utan ingick i en politisk religiös miljö precis som alla andra människor. Du missar vad den historiska personen Jesus var om du inte lär dig antik historia och konflikten mellan judar och romare med mera. Det är uppenbart att det fanns sekter så som Esséerna som skrev döda havsrullarna som hade liknande idéer som Jesus så varför tro exeptionella förklaringar när det finns normala förklaringar?
Citera
2026-02-01, 15:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om någon hade bevis för att den kristna guden fanns hade alla känt till det, åtminstone i västvärlden. Alla hade delat det och alla hade diskuterat det.

Du kommer mycket längre med att bara säga att du har inga bevis men att du känner det på dig, då hävdar du inte saker som kan motbevisas på tre sekunder utan det handlar bara om hur religionen får dig att må. Din ensak och inget som stör andra.
Bevisen är verkligen inte politiskt PK, ej heller kristet PK... Talar då inte om tyget bakelsen skriver om.

Det vore lättare att sprida nazism i Aftonbladet än få publicerat en artikel om bevisen.
Citera
2026-02-01, 15:55
Medlem
Citat:
Hur letar jag efter detta? kan du hjälpa?

Läs texter om judarnas historia fördrivnignen till Babylon, återvändandet och judisk-romerska krigen. De tidiga kristna konflikten mellan Paulus och jude-kristna. Den judisk-romerske historikern Josephus texter om judarnas historia och annat liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in