2026-02-01, 11:43
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jadegren082
Är det stängt tak? Hur varmt är det i Melbourne idag?

Just nu är det bara 14 grader varmt ute - men klockan är ju snart kvart i tio på kvällen…
Citera
2026-02-01, 13:01
Medlem
Haha, han blir utskrattad för sitt Kia-fjäskande. Helt rätt.
Citera
2026-02-01, 13:07
Medlem
Man fattar hur stor Novak är i tennisvärlden när han får stående ovationer som 2a pristagare

Störst någonsin i tennis om ni frågar mig
Citera
2026-02-01, 13:14
Bannlyst
Första gången damfinalen var mer spännande.
Herrarna borde gå ner och köra 3-sets matcher fram till semin, sen kan dom spela bäst av 5 set.

Inget kul att se slitna spelare i final.
Citera
2026-02-01, 13:16
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NWOBHM74
Man fattar hur stor Novak är i tennisvärlden när han får stående ovationer som 2a pristagare

Störst någonsin i tennis om ni frågar mig

Statistiskt sett så är Novak Djokovic störst någonsin, med stor sannolikhet kommer ingen att ta över den stafettpinnen heller så länge jorden snurrar runt sin egen axel från väst till öst, en helt makalös spelare. Däremot måste jag nog sticka ut hakan och säga att Roger Federer ändå är den största genom alla tider sett till vad han har gjort för sporten, utvecklat den och bidragit till sportens tillväxt.

När Djokovic går i pension så kommer det bli ett enormt tomrum, den siste krigaren av the big three. Tomrummet som dessa herrar lämnar efter sig kommer aldrig kunna ersättas. Jannik Sinner, Carlos Alcaraz och nån till i all ära - men dessa fantastiska unga demoner kommer nog aldrig fylla tennisvärlden med det som Novak Djokovic, Rafael Nadal och Roger Federer har gjort.
Citera
2026-02-01, 13:17
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jadegren082
Första gången damfinalen var mer spännande.
Herrarna borde gå ner och köra 3-sets matcher fram till semin, sen kan dom spela bäst av 5 set.

Inget kul att se slitna spelare i final.

Det kommer aldrig att hända. Grand Slam turneringar ska avgöras i fem set.
Citera
2026-02-01, 13:29
Medlem
Jag tror nog Djokovic innerst inne är ganska nöjd med att vara runner-up i AO26 - även om jag mera är ett Federerfan så måste man väl ändå imponeras av Novaks totala uppslutenhet kring sitt idrottande kosthållning och fokusering på detaljer.

Carlos Alcaraz var väl den värdiga vinnaren, helt klart, sett till hela turneringen.
Jag gillar Carlos humor och karisma, en gla’ skit off court och en glad och fokuserad spelare på banan.

Tennis skall vara underhållning, men har svårt för Jannik Sinners buttra uppsyn och hans hela ego - sedan kan jag inte helt glömma hans massagesalva…

Vad tror vi om resten av 2026? Kommer vi få se Djokovic fler gånger i slutomgångarna, speciellt i Wimbledon?
Citera
2026-02-01, 13:33
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Om Alcaraz vinner finalen blir han yngst till 7 GS med 22 år och 272 dagar. Björn Borg vann sin 7:e GS 23 år och 5 dagar gammal. Vinner Djokovic blir han äldst någonsin att vinna GS i singel och först att vinna som 38 åring.

Nu är Alcaraz den yngste på nästan hundra år som vunnit alla fyra GS. Men statistiknörd som jag är kan det konstateras att Björn Borg fortfarande kommer vara den yngste som först hunnit vinna 8 GS
Beror givetvis på att nästa GS dröjer över 4 månader. Men ändå statistik är statistik och det gäller.
BB var 23 år och 1 månad+1 dag Wimbledon-79. Född 6/6-56 Finalen 1979 spelades 7/7.
Om vi leker med tanken att Alcaraz, född 5/5-03 vinner sin 8:e GS i french open Final 7/6-26 (det är ingen dum gissning om man säger så)..
Då är Alcaraz 23 år och 1 månad+2 dagar. Lite kul för Borg vinna den kampen med 1 dag utifall CA vinner FO.
Senast redigerad av outback4 2026-02-01 kl. 13:35.
Citera
2026-02-01, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det kommer aldrig att hända. Grand Slam turneringar ska avgöras i fem set.

Många har ju varit inne på att även damerna borde spela GS-mästerskapen över fem set - naturligtvis skulle dom bästa damerna orka med detta rent fysiskt men problemet skulle bli tiden, alltså den tid som GS-tävlingarna sträcker sig, tre veckor (en vecka kval).
Skulle 64 matcher i första omgången för damerna gå till fem set så skulle man nog behöva lägga till minst fyra dagar till i evenemangen.

Dessutom, i London regnar det ju ganska mycket till och från - där har man ju alltid problem att få ihop tidsplanen…

Damerna kanske skulle spela över fem set från och med kvartsfinalerna?
Citera
2026-02-01, 13:40
Medlem
Tråkig match. Klart hur det skulle gå innan match. Serben borde lägga av nu.
Citera
2026-02-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Nu är Alcaraz den yngste på nästan hundra år som vunnit alla fyra GS. Men statistiknörd som jag är kan det konstateras att Björn Borg fortfarande kommer vara den yngste som först hunnit vinna 8 GS
Beror givetvis på att nästa GS dröjer över 4 månader. Men ändå statistik är statistik och det gäller.
BB var 23 år och 1 månad+1 dag Wimbledon-79. Född 6/6-56 Finalen 1979 spelades 7/7.
Om vi leker med tanken att Alcaraz, född 5/5-03 vinner sin 8:e GS i french open Final 7/6-26 (det är ingen dum gissning om man säger så)..
Då är Alcaraz 23 år och 1 månad+2 dagar. Lite kul för Borg vinna den kampen med 1 dag utifall CA vinner FO.

Ha! Intressant iakttagelse!

Att Alcaraz har chans att vinna i Paris i år är väl ganska klargjort? Han är väl ändå ”bäst” på grus, eller hur?

In the end - vem av dom kommande ungdomarna i herrklassen kommer kunna utmana Carlos och Jannik närmaste två-tre åren?
Finns ju många med potential, men flertalet av dom verkar inte ha den mentala styrkan för topptennis, bara själva tennistekniken och fysiken…

Vad tror vi om Henry Bernet?
Citera
2026-02-01, 13:45
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
Det är ett av många av tennisens svaghetstecken och brist på bredd. Spelare över 30 år "ska" inte regelbundet ta sig till finalerna i GS. Djokovic fyller 40 nästa år. Samma finalister i samtliga GS förra året. För torftigt. På tennisens storhetstid fanns det 10-15 man som hade potential att ta en GS, vid varje givet ögonblick.

När var den storhetstiden du hänvisar till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in