2026-01-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Ja, heter man Tobiaz med z så går ju WT-radarn för fullt. Gissar att beroendet av nässpray passar in i profilen tillsammans med mjukisbyxor, tatueringar och kamphund.
Tror mer han har scenkostym och ingår i ett dansband.
Citera
2026-01-31, 18:55
Medlem
Är väl någon som har missbrukstendenser. Folk missbrukar spel, sex, mat, socker, droger, extremsport, jobb, kaffe, cigaretter, internet, sociala medier, ofta är mekanismerna väldigt lika i jämförelse med vissa droger. Folk som är strikt anti droger, psykedelier och andra preparat brukar missbruka annat såsom socker, mat, sex, spel o.s.v. så är således stora hycklare och ofta projicerar sina egna missbruk på andra.
I studier så kan höga doser socker ge väldigt liknande effekter på hjärnans signalsubstanser och funktioner såsom tunga droger, t.ex. kokain t.ex.
Allt går att missbruka om man är tillräckligt kreativ med det.

Normala människor kan använda nässpray normalt utan att det gör dig beroende till den graden att du måste ha hela kylskåpet fullt. En burk räcker evigheter vid normal användning.

Är du täppt flera dagar p.g.a. sjukdom så spraya enbart i den ena sidan, skifta efter 1-2 dagar så din näsa inte vänjer sig t.ex.
Överdriv inte med användningen, räcker 1-2 gånger per dag om du är täppt. Spraya inte mer än en gång, även om det står två gånger, mindre dos funkar lika bra, tar bara lite längre tid att verka. Men har fördelen att inte göra dina slemhinnor vana lika hårt/fort som en högre/mer frekvent dos.
Less is more när det gäller nässpray.

Undrar hur det hade gått om snubben hade testat fentanylnässpray istället, hade förmodligen inte levt för att vara med i artikeln dessvärre (tack regeringen för att ni klassade kratom så fler kan dö av fentanyl! ).
Senast redigerad av EpicUsername 2026-01-31 kl. 19:07.
Citera
2026-01-31, 19:12
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Slemhinnorna skadas vid överanvändning, sedan måste du fortsätta med sprayen!
Exakt. Var själv med om det då vårdcentralen inte ville hjälpa mig mer, det enda dom rekommenderade var att fortsätta använda nässpray.

Det blir inte bättre utan till slut måste man använda skiten dygnet runt.
Citera
2026-01-31, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Killen har hela kylskåpet fullt av nässpray.

Hur mycket pengar har ni lagt på nässpray under livet? Är det vanligt att bli beroende?

https://www.sverigesradio.se/artikel/tobiaz-har-kopt-nasspray-for-90-000-nu-vill-han-varna-andra

Ska man ha dem i kylen??
Jag har nog lagt en del genom åren. En femhundring om året kanske. Dom m kortison i är dyra
Citera
2026-01-31, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hur blir man beroende av nässpray? Vad är det för mekanism? Lite som att bli beroende av kanelbullar.

Nä inte riktigt samma sak
Citera
2026-01-31, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ungefär 28 kronor.
Vilken tur att man är normal.

Har du bara köpt en i hela ditt liv?
Citera
2026-01-31, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Jojo, jag försöker bara definera vad ett problem är.

219 kr / månad räknas inte som en problematisk summa i mina ögon.

Nä men hyfsat mycket nässpray per månad känns som ett problem
Citera
2026-01-31, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Stämmer det verkligen?
I reportaget säger han att han förbrukar en flaska om dagen. Det blir 30 flaskor i månaden
30 Flaskor kostar mer än 219 kr.

Ja det kan inte stämma
Citera
2026-01-31, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Har du bara köpt en i hela ditt liv?
Ja det var inget för mig.
Bättre att snyta sig.
Citera
2026-01-31, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag vet åtminstånde två som är "beroende"eller i alla fall tvugna att ta nässspray varje dag.
De har gjort så i flera år, 5-10 år.
Värst är det att sova utan att ta spray säget dom.
De blir så täta i näsan att det "slår lock" för öronen och det gör ont i bihålorna.
De tvingas andas genom munnen och blir torra i halsen.
Blir omöjligt att sova eller ens somna, säger dom.
De använder spray med kortizon, den kostar ca 100kr/förpackning.

Japp den använder jag oxå och bara på natten. Det är ok säger läkare. Dock inte att använda nezeril o den typen
Citera
2026-01-31, 20:15
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Exakt. Var själv med om det då vårdcentralen inte ville hjälpa mig mer, det enda dom rekommenderade var att fortsätta använda nässpray.

Det blir inte bättre utan till slut måste man använda skiten dygnet runt.
Finns det någon väg ut?
Citera
2026-01-31, 22:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Nej. Använder du för mycket/länge så framkallar du en inflammation i näsan som gör nästäppan mycket värre än när du började. Då måste du ta mer. Ett extremt vanligt beroende.

Kan man inte bara prova något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in