2026-01-31, 10:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Tobiaz har lagt ca. 500kr/månad i 18 år - är inte mycket alls. Sedan är det kanske mycket nässpray som gåt åt, men 90 000kr på 18 år är ju en skitsumma i sammanhanget...
Citera
2026-01-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Nässpray måste vara det absolut sämsta man kan bli beroende av. Den ger ju inte ens ett rus!
Indirekt
När du använt näspray länge vilket
minskat blodflödet till slemhinnorna genom att dra ihop blodådrorna

När du slutar så kommer kroppen försöka reparera skadan som nässprayen orsakat , kroppen pumpar blod med näring till skadan, blodådrorna vidgas och du blir täppt i näsan istället.. väldigt täppt så du inte kan andas iprencip
Då tar personen nässpray som drar ihop blodådrorna igen och den kan andas igen

Gör du detta för länge och ofta så kan du tillslut ruttna sönder näsväggen med mer ..

Det är som folk som tar alvedon när de är sjuka
Alvedon är inflammationshämmare.
Kroppen skapar inflammation för att läka

Men Alvedon hämmar det så du blir sjuk längre men slipper den jobbiga känslan och förstör levern lite på köpet

Lika idiotiskt men folk för det för att slippa den korta jobbiga känslan när man är täppt eller sjuk tex
Citera
2026-01-31, 10:50
Medlem
Istället för beroendeframkallande nässprayer (som innehåller oximetazolin eller xylometazolin) ;
Renässans, Nezefri Menthol, Viruseptin och Proponent <--- alla marknadsförs som icke beroendeframkallande (baserade på saltlösningar och kortison).
Citera
2026-01-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Killen har hela kylskåpet fullt av nässpray.

Hur mycket pengar har ni lagt på nässpray under livet? Är det vanligt att bli beroende?

https://www.sverigesradio.se/artikel/tobiaz-har-kopt-nasspray-for-90-000-nu-vill-han-varna-andra

Haha. Kan ingen berätta för honom hur enkelt det är att göra en egen saltvattenlösning?
Citera
2026-01-31, 10:57
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Haha. Kan ingen berätta för honom hur enkelt det är att göra en egen saltvattenlösning?

Apoteket säljer även nässpray med saltvattenlösning.

Jag blev förkyld och använde nässpray en längre period.
När jag slutade var det som att tända av på heroin fast utan heroinet.
Citera
2026-01-31, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Apoteket säljer även nässpray med saltvattenlösning.

Jag blev förkyld och använde nässpray en längre period.
När jag slutade var det som att tända av på heroin fast utan heroinet.

Ja men det jag vill säga är att gör du egen saltvattenlösning så kommer det kanske kosta 9 kr istället för 90000 kr.
Citera
2026-01-31, 10:59
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Hur mycket pengar har ni lagt på nässpray under livet?

Vet inte.

Citat:
Är det vanligt att bli beroende?

Jag blev beroende, och kunde inte sova utan. Men, problem är till för att lösas. Och jag gick till läkaren och begärde sömntabletter, och när jag hade sovit på tabletter i typ två veckor så hade slemhinnorna i näsan normaliserats och jag kunde sova utan nässpray. Visst, det tog väl några dagar sen också att sova utan tabletter.
Citera
2026-01-31, 11:04
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Ja men det jag vill säga är att gör du egen saltvattenlösning så kommer det kanske kosta 9 kr istället för 90000 kr.

Fast egen saltvattenlösning som du kör igenom kranen med en nässprruta vs nässpray är ungefär som att jämföra lättöl med starköl.
Citera
2026-01-31, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Jag har vad jag minns aldrig köpt nässpray. Att man kan bli beroende av det vet jag efter att Pernilla Wahlgren i nån artikel uttalat sig om saken. Ena stunden är näsan täppt - spray - för att i nästa vara ren och fin. Inte undra på att folk blir beroende av det. En människa kan bli beroende av nästan vad som helst. Är förvånad att ingen har anmält dessa människor till en myndighet. Vi lever ju trots allt i angiverisverige.
Men skillnaden är att nässpray inte påverkar belöningssystemet som sex, droger eller spel gör. Detta är så jävla löjligt.
Citera
2026-01-31, 11:16
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hur blir man beroende av nässpray? Vad är det för mekanism? Lite som att bli beroende av kanelbullar.
Det är ganska enkelt? Det börjar med att du blir täppt i näsan efter en förkylning och hur skönt är det? Väldigt obekvämt. Sedan köper man Otrivin Menthol och man kan andas friskt och skönt. Man vill fortsätta andas friskt och skönt och få en full god natts sömn men plötsligt går inte det längre för du blir täppt i näsan och vaknar upp av att det är svårt att andas. (Tycker du att din kanelbulle-jämförelse är bra?)

Man blir täppt då och då under dagen och det suger? För jag är inte typen som andas genom munnen så att näsan ska fungera fullt optimalt är viktigt för min goda sinnesstämning annars blir jag vansinnig!

Jag lyckades bli fri i 7 år sedan fastnade jag igen. Nu försöker jag sluta igen men det är en process, jag har 4-5 halvtomma nässpray jag krigar med.. för att jag förbjudit mig själv köpa en till. Nu kommer jag försöka avvänja mig genom att använda natriumklorid nässpray (som suger) men som normaliserar och rensar typ från damm, pollen, kvalster och sedan gå täppt 2-5 dagar sedan är jag på banan igen.

Fråga mig hur det har gått om en vecka.
Halva livet har jag kramat otrivin.
Man skadar slemhinnorna i näsan så dom inte fungerar som dom ska. Tror dom blir överkänsliga.
Citera
2026-01-31, 11:18
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Men skillnaden är att nässpray inte påverkar belöningssystemet som sex, droger eller spel gör. Detta är så jävla löjligt.
Alla är olika, du vill knulla knarka och spela och jag vill andas friskt.
Citera
2026-01-31, 11:21
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hur blir man beroende av nässpray? Vad är det för mekanism? Lite som att bli beroende av kanelbullar.

Nej, kanelbullar är mat. Mat är naturligt, alla äter dagligen. Kanske inte kanelbullar, men något.
Nässpray däremot är en helt konstruerad produkt, helt utan något naturligt bakomliggande beteende.

För att bli beroende av nässpray krävs att man är ... knäpp!

Positivt dock att snubben sent om sider upptäckt att han är beroende ocg att det är ett problem. Det är ju steg 1 för att göra något åt saken. Vi får hoppas på snabbt tillfrisknande för trådens hjälte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in