Men det är oklart hur mycket våld som krävs. Man vet ju inte om man blivit attackerad från ingenstans.
Om någon rånar eller oprovocerat börjar veva efter någon framför ai kameran, och man knockar personen, kanske genom en smäll och sen stampar på ena knät ett par gånger så att idioten inte kan springa efter. Vad händer. i mitt tycke kan personen gott få svårt att gå och springa ett bra tag efter att ha försökt råna någon.... även om den omedelbara faran var över, så kanske det inte är över där och då om man inte gör det.
Eller varför ska man riskera att släppa upp en person som nyss hotat en till livet utan vidare. Man vet ju inte om denne bär på vapen och menar att resa sig och försöka mörda en med vapen eller fortsätta försöka slå en. Går inte under nödvärn längre. Därför tillfredsställande när man ser videor från länder där man får skjuta rånare...
Vad händer om man smäller till och lyfter upp en rånare som man själv eller med någon lyckats avväpna, och drämmer personen i marken där huvudet råkar hamna lite först i asfalten och personen avlider. stoppade ett pågående rån, och antagligen fler framtida rån om rånaren råkar dö, men man straffas väl ändå.
Eller om rånare, eller ficktjuv tagit ens mobil och på väg bort. Man ser att råttan precis plockat telefon eller plånbok av en, och en sten vid sidan.... och plockar upp och kastar eller drämmer tjuven i huvudet med den för att ta tillbaka det som den stulit. Tycker jag är rättfärsigat nödvärn.
Eller vid inbrott i garaget där tjuvar håller på att lasta en bil full, osv.. för en jägare ta fram geväret och avrätta råttorna? det anser jag skulle vara nödvärn. Men jag tror inte lagen gör det.
jag är iaf lite oklar med vad som tillåts i olika situationer...
Eller varför ska man riskera att släppa upp en person som nyss hotat en till livet utan vidare. Man vet ju inte om denne bär på vapen och menar att resa sig och försöka mörda en med vapen eller fortsätta försöka slå en. Går inte under nödvärn längre. Därför tillfredsställande när man ser videor från länder där man får skjuta rånare...
Vad händer om man smäller till och lyfter upp en rånare som man själv eller med någon lyckats avväpna, och drämmer personen i marken där huvudet råkar hamna lite först i asfalten och personen avlider. stoppade ett pågående rån, och antagligen fler framtida rån om rånaren råkar dö, men man straffas väl ändå.
Eller om rånare, eller ficktjuv tagit ens mobil och på väg bort. Man ser att råttan precis plockat telefon eller plånbok av en, och en sten vid sidan.... och plockar upp och kastar eller drämmer tjuven i huvudet med den för att ta tillbaka det som den stulit. Tycker jag är rättfärsigat nödvärn.
Eller vid inbrott i garaget där tjuvar håller på att lasta en bil full, osv.. för en jägare ta fram geväret och avrätta råttorna? det anser jag skulle vara nödvärn. Men jag tror inte lagen gör det.
jag är iaf lite oklar med vad som tillåts i olika situationer...
Centrala punkter om nödvärn i Sverige:
Situationer: Rätt till nödvärn föreligger vid påbörjat/överhängande angrepp mot person (t.ex. misshandel), intrång i egendom (t.ex. inbrott) eller när någon vägrar lämna en bostad efter tillsägelse.
Proportionalitet: Våldet som används måste stå i rimlig proportion till angreppet. Det får inte vara "uppenbart oförsvarligt" att ta till.
Nödvärnsexcess: Om någon svårligen kunde besinna sig (t.ex. i extrem panik/rädsla) och överskrider gränsen för nödvärn, kan personen ändå gå fri från straff.
Nödvärn för annan: Man har rätt att ingripa för att hjälpa någon annan som utsätts för ett angrepp.
Skillnad från Nödrätt: Nödvärn riktar sig mot en brottslig gärning, medan nödrätt handlar om att avvärja fara för liv/egendom i en nödsituation utan att det nödvändigtvis föreligger ett brottsligt angrepp.
Exempel på nödvärnshandlingar:
Att hålla fast en tjuv eller angripare ("envarsgripande").
Att använda fysiskt våld för att avvärja en misshandel
Situationer: Rätt till nödvärn föreligger vid påbörjat/överhängande angrepp mot person (t.ex. misshandel), intrång i egendom (t.ex. inbrott) eller när någon vägrar lämna en bostad efter tillsägelse.
Proportionalitet: Våldet som används måste stå i rimlig proportion till angreppet. Det får inte vara "uppenbart oförsvarligt" att ta till.
Nödvärnsexcess: Om någon svårligen kunde besinna sig (t.ex. i extrem panik/rädsla) och överskrider gränsen för nödvärn, kan personen ändå gå fri från straff.
Nödvärn för annan: Man har rätt att ingripa för att hjälpa någon annan som utsätts för ett angrepp.
Skillnad från Nödrätt: Nödvärn riktar sig mot en brottslig gärning, medan nödrätt handlar om att avvärja fara för liv/egendom i en nödsituation utan att det nödvändigtvis föreligger ett brottsligt angrepp.
Exempel på nödvärnshandlingar:
Att hålla fast en tjuv eller angripare ("envarsgripande").
Att använda fysiskt våld för att avvärja en misshandel
men jag tror jag håller på att spåra tråden lite, fast kanske inte. tycker det är något fråga om när svaret för tryggheten alltid tycks vara mer poliser mer kameror, mer väktare, mer befogenheter, bort med kontanter, id-krav för kontantkort, m.m... men inte mycket till diskussion i politiken och svt om på att man nog bäst borde stänga gränsen och börja massutvisa de som kommit hit för att begå brott och plundra systemet på olika sätt, eller utsätta oss för andra inre säkerhetshot så som organiserade terrorattacker i någon inkompatibelt religions namn osv. så att vi har större möjligheter att ta hand om våra egna kriminella med.
intressanta tider iaf med teknologin, den kommer rulla fram oavsett och kan väl inte påverka så mycket alls. men vill iaf inte att det ska rulla fram utan att ha blivit ifrågasatt mer, undrande om mer och lära sig för det går fort nu.
På en generation eller två går vi från nästan noll elektronisk övervakning till potentiellt massiv elektronisk övervakning, ju fler verktyg som kommer fram.
Som sagt, ai kameror är en sak nu, som inte är så självklar den planerade omfattningen av, men det är lätt att motivera mer med vad man gjort med Sverige och mängd fler länder, medvetet otrygga.
Och det börjar med lite kameror, och sen med lite ai-kameror. Med den humanoida robotutveckingen samt anna robotutveckling kommer det högst troligt ingå och nätverkas mellan enheter som går runt för olika syften, både för jobb/arbetskraft och för vakt/polis. Drönarbaser med x antal drönare, boxar installerade med laddstationer och bra linser/zoom, manuell och ai-styrning och ai ansiktsigenkänning, lång batteritid, värmekamera som kan flyga upp i luften direkt vid rapport om brott vid varje område och hitta misstänkta gärningsmän snabbt från luften och följa dem medan bilar åker ut, osv.
Stockholm har väl 2 polishelikoptrar. Teknologin idag kan göra det till tusentals.
Om ai teknologin och robotik används rätt för att skapa överflöd så borde rimligtvis kriminaliteten sjunka som en sten också i och för sig då det inte kommer finnas rimliga skäl till ekonomisk brottslighet, men helt kvitt från den och småbrott lär bli svårt...hur långt är folk villiga att gå för tryggheten... och igen, vem/vilka eller vad styr eller får tillgång till allt i framtiden med allt mer teknologiska verktyg för kontroll.
Senast redigerad av Room531 2026-01-29 kl. 20:06.
Senast redigerad av Room531 2026-01-29 kl. 20:06.