2026-01-29, 21:23
Medlem
Bor i en brf och det här modemet har nog varit där sedan starten för 15 år sen. Har märkt att hastigheten på min dators internet på sistone blivit jävligt seg. Nu sitter jag med mobilens internetdelning på min dator och det är ljusår skillnad i hastighet.

Precis när jag kom hem så ser jag att jag inte får upp WIFI från mitt modem. När jag sedan kollar i skåpet så ser jag att inga lampor blinkar. Hör bara ett litet ljud som surrar. När jag lägger strömbrytaren på 0 så försvinner det här ljudet. För att komma tillbaka igen när jag ändrar till 1. Har stängt och öppnat säkringen, tagit ut adaptern från modemet och lagt tillbaka den igen. Verkar som att inget funkar. Har den helt enkelt dött? Jag ser att Power lyser grönt men allt annat har lagt sig?
Citera
2026-01-29, 21:33
Medlem
Det låter som att modemet/routern helt enkelt har gett upp, särskilt med tanke på åldern. Att bara power-lampan lyser och inget annat tyder ofta på att den hängt sig eller fått hårdvarufel. Testa gärna en fabriksåterställning om det finns en reset-knapp, men annars är det troligtvis dags att kontakta din internetleverantör eller föreningen för att få en ny enhet. Att det funkat mycket bättre via mobilens internet stärker också att felet ligger där.
Citera
2026-01-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanOchVetAllt
Det låter som att modemet/routern helt enkelt har gett upp, särskilt med tanke på åldern. Att bara power-lampan lyser och inget annat tyder ofta på att den hängt sig eller fått hårdvarufel. Testa gärna en fabriksåterställning om det finns en reset-knapp, men annars är det troligtvis dags att kontakta din internetleverantör eller föreningen för att få en ny enhet. Att det funkat mycket bättre via mobilens internet stärker också att felet ligger där.
AA får göra det. Tack för hjälpen ändå.
Citera
2026-01-29, 21:43
Medlem
Jag har ett Tele 2:abonnemang, de vill byta ut modemen åtminstone vart 7:e år, då anses det föråldrat. Jag fick ett nytt modem när jag påpekade att jag hade problem med uppkopplingen och fick mig det tillsänt gratis och direkt.
Citera
2026-01-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubbo
AA får göra det. Tack för hjälpen ändå.
Vad tusan är AA? Anonyma Alkoholister eller??
Citera
2026-01-30, 00:17
Medlem
sommarlovs avatar
Det kan räcka med att byta nätadaptern.
Citera
2026-01-30, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Vad tusan är AA? Anonyma Alkoholister eller??

Normalt ja.
Kan även, men chansen är nog tämligen liten, vara America Airlines eller allvarlighets-klassificering (tänk FMEA).
Men i detta fall skulle jag gissa på att det är slyngel-slang för "ja". (Fast det brukar nog oftast skrivas "aaa" istället för med bara stora bokstäver.)

Edit: Ah yes. Håller också med om att modemet är trasigt.

Däremot tror jag inte på att modemet har "blivit långsammare". Möjligen att det samlar på sig en massa digital dynga som då hade kunnats rensats vid en omstart. Men jag tror inte elektroniken i sig hade "blivit långsammare", det finns nog en annan förklaring till det. Elektronik som detta har ju två lägen: fungerar eller fungerar-inte. Brukar inte finnas fungerar-dåligt. Men vad vet jag?
Senast redigerad av drKickass 2026-01-30 kl. 07:51.
Citera
2026-01-30, 08:13
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Normalt ja.
Kan även, men chansen är nog tämligen liten, vara America Airlines eller allvarlighets-klassificering (tänk FMEA).
Men i detta fall skulle jag gissa på att det är slyngel-slang för "ja". (Fast det brukar nog oftast skrivas "aaa" istället för med bara stora bokstäver.)

AA kan även vara ett kreditbetyg
"slyngel-slang" - Briljant uttryck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in