Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeRambler
Sedan när är Tysklands åsikter kring europeisk geopolitik och strategi intressanta? De lade ju ned sitt försvar och gjorde hela sin energipolitik beroende av Ryssland. Deras demografi är dessutom helt geriatrisk och kommande generationer har en helt annan värdegrund.
Nej, Tyskland skall betala och hålla käften.
Tyskland är på väg bort och då menar jag inte att de är på väg att bli helt betydelselösa, självfallet inte utan i bemärkelsen att deras totala relevans kommer spela mycket mindre roll kommande årtiondena jämfört med de föregående.
Jag tror det kommer bli positivt för resten av Europa då Tyskland har ett notoriskt dåligt omdöme, som kombinerat med sin stora ekonomi ställer till med väldigt mycket problem. Frankrike har en betydligt bättre framtid och kommer vara den ledande nationen i Europa, dock inte styra och ställa som Tyskarna. Men inte utan en brant uppförsbacke först.
Polen verkar också kunna bli ett land att räkna med i framtiden. Och sen vill jag avsluta med de Nordiska länderna, jag sätter de i samma grupp som Polen och Frankrike. Osäker på UK.