2026-01-29, 15:38
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Lawen Redar (S) vill inte samarbeta med SD eftersom partiet enligt henne inte ser henne som svensk. SD-toppen Nima Gholam Ali Pour bedyrar dock att invandrare enligt SD:s politik blir "svenskar" så fort de själva anser sig vara det.
– Är man svensk medborgare så är man svensk, förklarar Jimmie Åkesson själv – medan Tidöregeringen nu delat ut närmare 200.000 nya medborgarskap.

https://www.friatider.se/sds-besked-ar-man-svensk-medborgare-sa-ar-man-svensk

Man vet inte om man ska skratta eller gråta. SD är ett fittigt antisvenskt parti som inte gör ett smack för att förhindra folkutbytet. De vill behålla hets mot folkgrupp trots att det bara är svenskar som kan dömas. De älskar judar och Israel trots att judar är den grupp som varit pådrivande i mycket stor utsträckning för att Sverige skulle bli multietniskt.

Och ändå kommer idioter fortsätta rösta på SD i hopp om att de ska göra någor för svenskar. Varför är det så?
Citera
2026-01-29, 15:41
Avstängd
För att en majoritet av deras anhängare är mindre begåvade, och inte klarar av att analysera situationen. Roland på jobbet röstar ju så, och då gör jag samma.
Citera
2026-01-29, 15:41
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Hahahaha.
Det är ju lika dumt som att påstå att bara för att du befinner dig på jorden, så är du jordbo.
Citera
2026-01-29, 15:43
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
För att en majoritet av deras anhängare är mindre begåvade, och inte klarar av att analysera situationen. Roland på jobbet röstar ju så, och då gör jag samma.

Så kan det mycket väl vara men antagligen så ser inte svenskar något annat alternativ. Svensken är så blåögd att denne tror att SD vill svenskar väl.
Citera
2026-01-29, 15:46
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Hahahaha.
Det är ju lika dumt som att påstå att bara för att du befinner dig på jorden, så är du jordbo.

Nä, bor man på planeten Tellus är man per definition jordbo, men om du (om vi antar att du är svensk) och flyttar till Vietnam så vet vi ju alla att du inte blir vietnames eller kommer betraktas av vietnameser som en vietnames trots att du fått ett vietnamesiskt pass. Du kommer fortfarande vara svensk även i Asien.

En neger i Sverige är fortfarande en neger. En syrian i Sverige är fortfarande en blatte. Det är inte svårare än så.

Nu vet ju jag att du bara vill förstöra tråden med piss, vilket är ditt sedvanliga modus operandi.
Citera
2026-01-29, 15:51
Avstängd
EmMEw0w93s avatar
"Om jag åker tunnelbana i Tokyo är jag Japan då?"

-Jimmie Åkesson

Men om man är Japan och skaffar medborgarskap i Sverige då är man svensk.

Jaha... Ok

Much logik
Citera
2026-01-29, 16:11
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
om du (om vi antar att du är svensk) och flyttar till Vietnam så vet vi ju alla att du inte blir vietnames eller kommer betraktas av vietnameser som en vietnames trots att du fått ett vietnamesiskt pass. Du kommer fortfarande vara svensk även i Asien.

En neger i Sverige är fortfarande en neger. En syrian i Sverige är fortfarande en blatte. Det är inte svårare än så.
Vinsten kommer senare.

Exempelvis folk som migrantade till Vietnam för hundra år sedan räknas idag av alla som vietnameser, för deras barnbarnsbarn är ju vietnamese.

Ta Cornelis Vreeswijk.
Han är ju svensk.
Fast han inte ens var medborgare.
Citera
2026-01-29, 16:26
Medlem
Exemplarisk.s avatar
SD är helt inne på att det inte finns något svenskt folk utan alla kan bli svenskar, så kallad öppen svenskhet som partiet gärna framhäver.

Mycket därför jag slutade rösta på dem. Nu när alla boomers äntligen sett problemen med invandring och vågat gå över från S till SD så dröjer det väl ytterligare 10 år innan dessa inser att SD är låtsasnationalister och lika folkblandningskåta som resten av åttaklövern.
Citera
2026-01-29, 16:27
Medlem
De är mellanmjölk
Citera
2026-01-29, 16:36
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
SD är helt inne på att det inte finns något svenskt folk utan alla kan bli svenskar, så kallad öppen svenskhet som partiet gärna framhäver.

Mycket därför jag slutade rösta på dem. Nu när alla boomers äntligen sett problemen med invandring och vågat gå över från S till SD så dröjer det väl ytterligare 10 år innan dessa inser att SD är låtsasnationalister och lika folkblandningskåta som resten av åttaklövern.

Tyvärr är det så. För mig blir det omöjligt att stödja ett parti som öppet är för att byta ut mitt eget folk i mitt eget land. SD är ett skämt.
Citera
2026-01-29, 16:48
Moderator
MrFishboys avatar
Det här är en central fråga för alla som kallar sig nationalister, vilket delar av SD stundtals gör. Det som blir kritiken och centralt i diskussionen är; ”Vem är svensk?”

Om man accepterar att judar har rätt till ett eget folk och stat (Israel) (och att palestinska folk har samma rätt(Palestina)), finns det ingen logisk väg att säga att svenskar inte skulle ha samma rätt. Det handlar inte om att vara nationalist i politisk mening, utan om en universell princip för folk och demokrati. Demokratier vilar på den explicita slutsatsen att samhället byggs upp av principer, principer som nödvändigt måste gälla alla. Undantag får inte vara godtyckliga eller baseras på kategorier som inte erkänns av demokratin i sig själv.

Principen i steg
1) Folk existerar, de är konkreta historiska och kulturella kollektiv.
2) Rätt till kollektiv självbestämmande, varje folk får definiera sin framtid inom sitt territorium.
3) Principer gäller lika för alla, demokratiska spelregler, mänskliga rättigheter och rättsstat gäller oavsett folk.
4) Ingen selektiv moral, om man erkänner andra folk, måste man också erkänna sitt eget folk.

Varför detta är radikalt i dagens Sverige, i dagens debatt accepteras ofta punkt 1 och 2 för andra folk, men inte för svenskar.
Israel = etnonation, accepteras
Palestina = etnonation, accepteras (ofta av vänstern)
Svenskt folk > ifrågasätts > måste ”inkluderas” i multikulturellt narrativ
Detta skapar dubbelmoral och undergräver logiken i demokrati och folkstyre.

Så det är en principfråga: Om man accepterar etnonationalism för andra folk(i Sverige för grupper som judar och samer), måste man acceptera etnonationalism för svenskar. Det är konsekvent, logiskt och universellt. Alternativet är ju att underkänna kategorin folk universellt, eller att underkänna demokrati som legitim styrelseform.
Citera
2026-01-29, 16:49
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

SD har i praktiken blivit etablissemangets stora säkerhetsventil. Ett korrupt anhang som kanaliserar folklig frustration, men som man kan lita på alltid kommer försvara status quo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in