Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Jag hoppas att inkommande val utgör dödsstöten för den svenska "blockpolitiken" och att vi återgår till det demokratiska, parlamentariska systemet att man bildar regering utgående från hur väljarna röstar. Och INTE genom icke-offentliga överenskommelser mellan partier i förväg, innan valet. Det är direkt odemokratiskt, väljarna får samma redan överenskomna politik oberoende av vilket "blockparti" de röstar på och partierna i ett block lurar medvetet väljarna genom att låtsas ha olika politik.
Jag kan inte på rak arm peka ut ett enda annat demokratiskt land i Europa som skulle ha en sådan "blockpolitik". Det är helt förkastligt. Därför kommer jag ALDRIG att rösta på ett parti som kör med sådan "blockpolitik", oberoende av var det partiet ligger på diverse skalor. Jag röstar BARA på partier som är beredda att ta väljarnas "stöd" eller "dom" för sin EGEN politik och som är beredda att diskutera och ev. sitta med i någon regering EFTER valet. Baserat på hur vi, väljarna, röstar.
Jag vill ha ett demokratiskt och politiskt dynamiskt Sverige, inte den här satans "blockpendeln" som svänger av och an och alltid i slutändan resulterar i att Sverige landar "i mitten" men att alla politiska lösningar ligger nån annanstans, ute mot nåndera ändan. Det kan inte bli mer dysfunktionellt än så, och det är så inihelvete skadligt för Sverige.
Ja, det är ett problem som får omfattande konsekvenser.
Antagligen därför som debatten har kantrat och reducerats till ren taktik istället för politik, det har blivit viktigare att ägna sig åt rävspel och pajkastning än att kunna besvara frågor om den egna politiken.
Politiker framstår mer och mer som en egen samhällsklass med mer gemensamt med varandra än med resten av folket.
Det är naturligtvis väldigt bekvämt för politikerna eftersom det är både enklare och roligare att hantera skandaler etc. än att på ett ärligt sätt förklara sin politik med allt vad det innebär med syfte och konsekvenser.
Istället har vi en miljard spinndoktorer som drar växlar på "Kolla Jimmie, han heilar framför en skolklass!" eller "C är pedofiler å Magda en vinhagga som anlitar kriminella gäng!"
Fokus har hamnat på tok för mycket på person och vad för skit man kan klistra på varandra, istället för politiken.
Jimmie hänger med kriminella och Magda lurar pensionärer - visst, trovärdighet är viktigt men det uppnås inte med pajkastning.
Däremot köper pajkastning tid att genomföra saker som inte nått de nivåer av uppmärksamhet som pajkastningen ligger på - utan att besväras av relevanta frågor.
Det verkar nästan som en tyst överenskommelse att inte diskutera sakpolitik.
Naturligtvis är media också en bidragande orsak till eländet, ingen älskar att mjölka en skandal till sista droppen lika mycket som en journalist.
Å folk...folk har ett outtömligt behov av att bli upprörda, något som både media och politiker känner till och profiterar på.