2026-01-28, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vad är fördelen för EU? Det är inte många i Indien som har råd med lyxvaror från Europa. Vin och sprit? Trodde en stor del av indierna var påtvingat nykterister genom någon av deras religioner. Och våra bilar? Kan inte vara en enorm marknad för dom i Indien.

nä. men det är enorma tullar på dem (kommer det dock fortsätta vara för billiga europieska bilar) , och även eu har då tullsatt indiska varor. det kommer även i detta avtal vara rejäla tarrifer.

Citat:
Och på importsidan? Ska textilier från Indien bli ännu billigare? Det är ju redan en av världens mest omoraliska och brutala industrier. Hur hänger det ihop med våra miljöambitioner?

kan dock tycka att det är lite mer ärligt. då kan vi ha sweatshops i europa som importerar tyget direkt, istället för den "så gott som färdiga produkten" från asien (har för mig att man sätter på typ knappar eller dragkedjor så man kan skriva "made in italy" på plagget.

Citat:
Och att Indien fortsätter handla med Ryssland, hur går det med våra problem i Ukraina?

det är väldigt cyniskt, stärker tyvärr min tes att "koka putin grodan långsamt" strategi.

Citat:

Återstår att se, men att det här skulle innebära så mycket positivt har jag svårt att se.
För sverige är det nog bra. för EU i stort är det nog ett nollsummespel.
Citera
2026-01-28, 08:12
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Precis, 5e största ekonomi trots en miljard i befolkning. Det spelar liksom ingen roll att det finns 10 000 indier som jobbar på en kakfabrik med 100 kronor på fickan för de kommer inte köpa en BMW, en amerikan däremot.

EU kan snart exportera bilar till Indien med 10% tull. Innan var det 110% tull. En jättemarknad. EU kommer vinna bigtime på detta.

Taco Boy kan tycka vad han vill, marknadskrafterna är starkare än vad en orange dåre tycker för dagen i usa.

Tull, tull på dig Taco Boy.
Citera
2026-01-28, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Ett möjligt nytt kneg alltså, man tackar ör supporten.

Vad tycker du själv att vi skall öga? Hålla tummarna extra hårt och hoppas på att Trump bara skojat den sista tiden och att han behandlat oss som paria bara var på kul. Fattar ni inte skämt, Europa?

Hoppas att det vore så, men tror det inte. Då måsta vi antigen lägga oss på rygg och dö, eller så försöker vi bryta ny mark. På bara några veckor har vi fått ihop avtal med Sydamerika och Indien, det är ju ändå ganska fantastiskt (avtal som har diskuterats under väldigt lång tid, men ändå).

Finns ju goda skäl till att "de diskuterats" under väldigt lång tid. för sverige är det nog inte negativt (förutom allt det här miljölarvet,)

men för många socilistka "manjana-manjana" eu-länder (typ alal kring medelhavet...) och även tidigare sovjetländer, är det nog inte så kul.

trist för en portugiska fiskare att konkurera med en indisk, som nöjer sig med typ 1/40 del av lönen....
Citera
2026-01-28, 08:25
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Men att handla med Kina kommer ju bara funka något år innan de invaderar Taiwan.

Kina är långsiktigt och de vet att de kan ta Taiwan närsomhelst. De ör det inte just nu för at det politiska priset bedöms som för högt. Kanske får vi till ett avtal med Kina också?

Sedan kan vi höja ögonbrynen lite över ytan och fråga oss om det fins någon rimlighet i att Taiwan och Kina faktiskt hör ihop? Intressant är ju att Taiwan gör anspråk på Kina på samma sätt som Kina gör anspråk på Taiwan. Det hela går ju tillbaka till Mao, kommunistrevolutionen och Taiwan som Kuomintangs sista motståndspost.
Citera
2026-01-28, 08:31
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Finns ju goda skäl till att "de diskuterats" under väldigt lång tid. för sverige är det nog inte negativt (förutom allt det här miljölarvet,)

men för många socilistka "manjana-manjana" eu-länder (typ alal kring medelhavet...) och även tidigare sovjetländer, är det nog inte så kul.

trist för en portugiska fiskare att konkurera med en indisk, som nöjer sig med typ 1/40 del av lönen....

Är det inte redan bara filippinare som är arbetskraft på alla båtar. Kanske inte på mindre lokala fiskebåtar i kustsamhällen (nostalgiskt, finns ens dessa kvar, den gamla fiskarfamiljen med sin fiskeskuta).

Men fiskeskutorna idag är ju stora skepp, förmodligen utflaggade till virgin island eller liknande.
Citera
2026-01-28, 08:38
Medlem
Citat:
Ett möjligt nytt kneg alltså, man tackar ör supporten.

Vad tycker du själv att vi skall öga? Hålla tummarna extra hårt och hoppas på att Trump bara skojat den sista tiden och att han behandlat oss som paria bara var på kul. Fattar ni inte skämt, Europa?

Hoppas att det vore så, men tror det inte. Då måsta vi antigen lägga oss på rygg och dö, eller så försöker vi bryta ny mark. På bara några veckor har vi fått ihop avtal med Sydamerika och Indien, det är ju ändå ganska fantastiskt (avtal som har diskuterats under väldigt lång tid, men ändå).
Från början bygger allt på ett falskt påstående om Ryssland.
Man har fullständigt lagt locket på vad gäller historik och fakta gällande konflikten.
Trodde aldrig EU kunde stödja en djupt korrupt stat med nazibataljoner.
Men det är verklighet idag.
Citera
2026-01-28, 08:43
Medlem
Citat:
Är det inte redan bara filippinare som är arbetskraft på alla båtar. Kanske inte på mindre lokala fiskebåtar i kustsamhällen (nostalgiskt, finns ens dessa kvar, den gamla fiskarfamiljen med sin fiskeskuta).

Men fiskeskutorna idag är ju stora skepp, förmodligen utflaggade till virgin island eller liknande.

var ett tag sedan du besökte en lokal fiskmarknad antar jag?

(men visst, det finns ju olika skalor av verksamheter i de flesta bransher, mitt exempel var mer en representation av en bredare utmaning.

jag hittar ju redan ibland "naturkött" från sydamerika på mitt lokala coop, (halva priset, men tyvärr av blandad kvalite).
Citera
2026-01-28, 08:52
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Från början bygger allt på ett falskt påstående om Ryssland.
Man har fullständigt lagt locket på vad gäller historik och fakta gällande konflikten.
Trodde aldrig EU kunde stödja en djupt korrupt stat med nazibataljoner.
Men det är verklighet idag.

Totally lost me - vem är det som är nazister? Är det Indien? I så fall, på vilket sätt?
Citera
2026-01-28, 08:58
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
var ett tag sedan du besökte en lokal fiskmarknad antar jag?

(men visst, det finns ju olika skalor av verksamheter i de flesta bransher, mitt exempel var mer en representation av en bredare utmaning.

jag hittar ju redan ibland "naturkött" från sydamerika på mitt lokala coop, (halva priset, men tyvärr av blandad kvalite).

Gällande kött så har vi ju en brist, framför allt på nötkött. Men du skall köpa Ana Paula Black Angus från Uruguay istället, den är mer melerad. That Said - svenskt kött är svårslaget!

Ofta på fiskmarknader utomlands, senast på Sicilien. Visst, här får man ett "intryck" av småskalighet. Men även där såldes laxsidor. Gissar att dessa var från norska odlingar?
Senast redigerad av TheJesuit 2026-01-28 kl. 09:45.
Citera
2026-01-28, 09:08
Medlem
Citat:
Gällande kött så har vi ju en brist, framför allt på nötkött. Men du skall köpa Ana Paula Black Angus från Uruguay istället, den är mer melerad. That Said - svenskt kött är svårslaget!

Ja. ska vara ärlig med att min "sydamerikanska" köttexpertis är oerhört begränsad, och det var under ett 6 veckors " diet (jag åt under 5g kolhydrater/dygn,) som jag vid 3 tillfällen köpte oxfile från "naturkött-coop" ursprung "sydamerika" (minns inte vilket land, men gissar argentina...)

första kg- helt ok, (även om kg priset hade varit det dubbla)
andra kg - sådär, men ok efter priset
tredje kilot - dåligt och inte värt att äta, ens om det var gtratis.

men som du säger, svenskt är svårslaget.

Citat:

Ofta på fiskmarknader utomlands, senast i Catania på Sicilien. Visst, här får man ett "intryck" av småskalighet. Men även där såldes laxsidor. Gissar att dessa var från norska odlingar?

äter inte lax pga av det (och har inte fångat någon själv på 20+ år), såg någon dokumentär för några år sedan att laxpalletsfodret gjordes på vilt fångad småfisk fisk , och jag äter hellre makrill, sill och.... småfisk då.
Citera
2026-01-28, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Detta är 100% för att skynda på massinvandringen. Indien skickar sina problem till EU. De har ett enormt mansöverskott och EU hejar som vanligt på allt som kan förinta européerna.
En vettig röst bland hundra cuckade känslosvar.
Citera
2026-01-28, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Det är inte 1995 längre, sånt prat kan du inte lura oss med. Dom har ett industriellt system för att producera förfalskade betyg och meriter. Man läser en förbannelse när en flicka föds och ända sen foster-scanning gjorde att man kunde avgöra könet har dom skaffat sig ett präktigt köttberg av värdelösa män som nu ska exporteras med hösta politiska ledningens goda minne. I utlandet kommer dom verka för Indiens sak med sina röster och skicka hem pengar. Det är bara att titta på Kanada och USA för att se hur det fungerar. När företagen leds av indiska män och kvinnor avskedas helt sonika hela arbetsttyrkan och återanställs som "kvalificerade migranter" som är beredda att leva och jobba som insekter. Dessutom finns det ingen som hatar den Europeiska urbefolkningen mer än våra ledare, t.ex. häxan Ursula; att vi ska växlas ut, helst i förrgår, är ingen hemlighet. Vi är redan en minoritet bland ungdomarna i alla större städer tack vare tidigare beslut som dessa ledare har fattat. "Det är ingen fara, vi kommer bara ta emot lite nödlidande asylsökande" sa dom på 80 talet.

Att idioterna och cucksen i tråden inte ser detta är fan i mig en gåta. Vi som är lite äldre har sett den demografiska förändringen och försämringen. Vilket folk ger bort sitt livsrum till främmande organismer och låter sig ersättas? Måste vara nått själsvirus som bara vissa är immuna mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in