2026-01-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är väl inte skumt? En sådan petning kan dels inte SD göra (bara domstol, och bara vid ett relativt allvarligt brott). Däremot kan riksdagen porta henne från utskott och SD kan besluta att ta bort henne från vallistorna. Hon kan också uppmanas att avgå, men OM hon väljer att sitta kvar som "vilde" tiden ut, så kan SD inget göra (och ingen annan heller).

Jag vet att hon kan sitta kvar i riksdagen som partilös, men inte i utskotten väl?
Där sitter hon ju i egenskap av SD.are, lite som att vara minister.

Har du bättre koll får du gärna upplysa, svårt att hitta öppen info på detta, men minstrar och utskottsposter är ju representanter för partierna, är dom inte med i något av partierna som har sådana poster måste dom väl torska posten?

Lite mer Ontopic då; slutgiltiga provsvar kommer göras offentliga i slutet av nästa vecka.
En trådsanning har varit att deadlinde var förra torsdan, men det var aldrig bekräftat utanför denna tråd.

Detta är senaste nytt vad jag kan hitta, från igår:

Till SVT sa åklagaren Anders Jakobsson på måndagen att analysen av påsen och Nybergs blod är klar, men att man räknar med att kunna ge besked om provsvaren först i slutet av nästa vecka

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-ledamoten-katja-nyberg-efter-brottsmisstankarna-offentligt-karaktarsmord

Fredag 6 februari absolut deadline för (antagligen) ett formellt åtal, alltså.
Senast redigerad av Robokopf 2026-01-27 kl. 16:01.
Citera
2026-01-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Gå igenom tråden som alla andra gjort.
Jo , jag har följt tråden men ingenstans står det att det skulle vara bevisat att det var kokain i påsen ?
Citera
2026-01-27, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
snabbtestet dom gör på stationen.

för fällande dom måste detta bekräftas i labb.
Var har du läst att det var Kokain i påsen ?
Citera
2026-01-27, 16:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag vet att hon kan sitta kvar i riksdagen som partilös, men inte i utskotten väl?
Där sitter hon ju i egenskap av SD.are, lite som att vara minister.

Har du bättre koll får du gärna upplysa, svårt att hitta öppen info på detta, men minstrar och utskottsposter är ju representanter för partierna, är dom inte med i något av partierna som har sådana poster måste dom väl torska posten?

Ja, det trodde jag framgick av "riksdagen kan porta henne från utskott". :-)

Det innebär att någon olämplig (det kan ju vara kortsiktigt) kan entledigas från utskott av riksdagen. Sker det på egen begäran blir det enkelt, annars får man låta riksdagen rösta.
Citera
2026-01-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Var har du läst att det var Kokain i påsen ?

Jag har läst att snabbtestet på stationen gav utslag på kokain och att påsen misstänktes innehålla kokain.

Oklart om dom testade både påsen och Katja, eller bara Katja.

I vilket fall som helst är det väl rimligt att anta att om nån som testar positivt på kokain och har en påse med vitt pulver i väskan, så är det vita pulvret kokain. Men dom kan ju snabbtestat påsen och fått utslag på den också.

Men dom slutgiltiga provsvaren verkar av allt att doma vara inne. Att dom inte frikänt Katja från misstanke än tyder väl på att dom kom tillbaka positiva och att dom just nu sammanställer ett åtal.

Alternativet är väl att dom kom tillbaka negativa men åklagaren har så lite att göra att han vill dra ut på att lägga ner misstankarna så länge som möjligt. Detta känns dock osannolikt.
Citera
2026-01-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja, det trodde jag framgick av "riksdagen kan porta henne från utskott". :-)

Det innebär att någon olämplig (det kan ju vara kortsiktigt) kan entledigas från utskott av riksdagen. Sker det på egen begäran blir det enkelt, annars får man låta riksdagen rösta.

Ah, okej, missade det hahaha

Då hade SD kunnat pausa henne också får man anta. Man vill kanske inte agera för snabbt heller vilket är förståeligt. Att pausa är inte att kicka iofs, och då hade man kunnat få nån lämpligare på plats snabbare. Sättet Katja agerat kring detta hittills pekar ju mot att det kan bli bråk. Nu sparade man hela konflikten till när skiten träffar fläkten på allvar. Kanske var smart, vafan vet jag. Hade hon vart pausad i väntan på provsvar så hade det dock varit mjukare att helt enkelt inte o-pausa henne utan bara låta det blekna bort. Eller så är hon oskyldig och bara extremt dåligt mediatränad. Då får ledningen en applåd av mig för is i magen och jag är skyldig Katja en ursäkt.

Den som lever i slutet av nästa vecka får se
Senast redigerad av Robokopf 2026-01-27 kl. 16:14.
Citera
2026-01-27, 16:17
Medlem
Mailmanss avatar
Det enda som förbryllar mig är att om hon aldrig någonsin tagit kokain borde sagt det vid det här laget..
Citera
2026-01-27, 16:18
Medlem
Citat:
Jag har läst att snabbtestet på stationen gav utslag på kokain och att påsen misstänktes innehålla kokain.

I vilket fall som helst är det väl rimligt att anta att om nån som testar positivt på kokain och har en påse med vitt pulver i väskan, så är det vita pulvret kokain. Men dom kan ju snabbtestat påsen och fått utslag på den också.

Men dom slutgiltiga provsvaren verkar av allt att doma vara inne. Att dom inte frikänt Katja från misstanke än tyder väl på att dom kom tillbaka positiva och att dom just nu sammanställer ett åtal.

Alternativet är väl att dom kom tillbaka negativa men åklagaren har så lite att göra att han vill dra ut på att lägga ner misstankarna så länge som möjligt. Detta känns dock osannolikt.
Var läste du om att snabb testet gav utslag på Kokain ? Eller läste du bara att utslaget gav en träff ?
Citera
2026-01-27, 16:20
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:

Det känns som en riktig summering och rimlig slutledning, ja.

Tillsammans med avkörningen och analyser av varifrån eventuell kola kommer, kontroll av beslag hon eventuellt har till förfogande, kontakter med langare och ytor på arbetsrum etc så har nog utredarna att göra (om hon nu lämnat positiva prov).
Citera
2026-01-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Var läste du om att snabb testet gav utslag på Kokain ? Eller läste du bara att utslaget gav en träff ?

Kan du snälla sluta försöka förstöra tråden?

Det har stått i varenda länk till varenda artikel jag länkat. Bland annat denna:

Snabbtester ska enligt åklagaren ha visat att det handlar om narkotika, men ännu är de slutgiltiga provsvaren inte offentliggjorda. Nyberg har tidigare nekat till anklagelserna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-ledamoten-katja-nyberg-efter-brottsmisstankarna-offentligt-karaktarsmord
Citera
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Gå igenom tråden som alla andra gjort.

Har gått igenom tråden samt artiklarna, hittar ingenstans att det är fastställt eller gjorts något snabbtest på påsen.
Citera
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Kan du snälla sluta försöka förstöra tråden?

Det har stått i varenda länk till varenda artikel jag länkat. Bland annat denna:

Snabbtester ska enligt åklagaren ha visat att det handlar om narkotika, men ännu är de slutgiltiga provsvaren inte offentliggjorda. Nyberg har tidigare nekat till anklagelserna.

Snabbtester är på urin, inte på påsen…

Edit: ser att svt skrivit annorlunda
” Snabbtester ska enligt åklagaren ha visat att det handlar om narkotika, men ännu är de slutgiltiga provsvaren inte offentliggjorda. Nyberg har tidigare nekat till anklagelserna.”

Väldigt otydligt skrivet.
Troligen med flit.
Senast redigerad av Mailmans 2026-01-27 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in