2026-01-26, 22:33
Medlem
von-der-Wettets avatar
Denne författare verkar inte ha någon egen tråd här i forumet.
Lite märkligt eftersom det är otvistligt är en av de verkligt stora författarna.

Här är en fråga för att starta tråden:

Stendhal anses ha givit krigskildringen en realistisk prägel i Kartusianklostret i Parma.
Beskrivningarna från slagfältet sägs visa den förvirring och oöverskådlighet hos den enskilde soldaten som inte tidigare framgått.

Men det stämmer väl inte, Tolstoj visar ju just detta i sina skildringar i Krig och Fred?

Nu är jag inte kunnig om Stendhal och har inte läst Kartusianklostret så frågan är om denne verkligen på något sätt tillförde något som övergår Tolstojs krigsskildringar. Till exempel Hemingway ansåg att Stendhal hade kommit med något nytt. Nu behöver man förstås inte bry sig om Hemingway i en sådan här fråga men kanske hade han rätt?

Vad säger ni som läst såväl Stendhal som Tolstoj när det gäller krigsskildringen?
Citera
2026-01-26, 22:58
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Denne författare verkar inte ha någon egen tråd här i forumet.
Lite märkligt eftersom det är otvistligt är en av de verkligt stora författarna.

Här är en fråga för att starta tråden:

Stendhal anses ha givit krigskildringen en realistisk prägel i Kartusianklostret i Parma.
Beskrivningarna från slagfältet sägs visa den förvirring och oöverskådlighet hos den enskilde soldaten som inte tidigare framgått.

Men det stämmer väl inte, Tolstoj visar ju just detta i sina skildringar i Krig och Fred?

Nu är jag inte kunnig om Stendhal och har inte läst Kartusianklostret så frågan är om denne verkligen på något sätt tillförde något som övergår Tolstojs krigsskildringar. Till exempel Hemingway ansåg att Stendhal hade kommit med något nytt. Nu behöver man förstås inte bry sig om Hemingway i en sådan här fråga men kanske hade han rätt?

Vad säger ni som läst såväl Stendhal som Tolstoj när det gäller krigsskildringen?

Kartusianklostret kom ju trettio år före Krig och fred. (Har läst den, men inte Tolstoj. Stendhal beskriver slaget vid Waterloo realistiskt. Det är dock bara en mycket liten del av en bok som i övrigt inte är realistisk, och dessutom ganska tråkig.)
Citera
2026-01-26, 22:58
Medlem
Fina tankar! Båda böcker har jag läst men ej fullständigt någon, då dessa båda författare har en kyla/ opersonlighet som jag har svårt för.

Vad gäller Kartusianklostret, så nämnde Horace Engdahl att detta var en favoritbok, men att ha ansåg den första delen av densamma tråkig. Själv ansåg jag det vara precis tvärtom. Men jag har funderat efteråt på ifall inte Stendahl hade nåt speciellt att säga med hans förtätade osubtila stil som sedan rådde?

Hoppas att du får svar och om ej, så kan det hända att du i framtiden får svar ifrån mig, d.v.s. ifall jag pånytt vågar mig på dessa båda verk.
Citera
2026-01-26, 23:36
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Ser ofta LEO Tolstoj. På ryska låter det som "Jev"
Citera
2026-01-26, 23:41
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Ser ofta LEO Tolstoj. På ryska låter det som "Jev"

Bästa krigsskildringar av Stendahl eller Tolstoj? Men kom igen! Hur många på FB har en uppfattning om det? Däremot finns miljoner som är intresserade av Anna Book.

Citera
2026-01-27, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Bästa krigsskildringar av Stendahl eller Tolstoj? Men kom igen! Hur många på FB har en uppfattning om det? Däremot finns miljoner som är intresserade av Anna Book.

att härovan hade ju en tanke om en Stendahls krigsskildring. Det är just litteraturen härinne som ska upp flera snäpp, så det är bara att börja läsa!
Citera
2026-01-27, 08:31
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Kartusianklostret kom ju trettio år före Krig och fred. (Har läst den, men inte Tolstoj. Stendhal beskriver slaget vid Waterloo realistiskt. Det är dock bara en mycket liten del av en bok som i övrigt inte är realistisk, och dessutom ganska tråkig.)

Jaha, det var snopet, hade fått för mig att Stendhal kom efter Tolstoj. Men stort tack för din input.
Håller på och läser Krig och Fred och slogs av hur välskrivna krigsscenerna var.

Men man kanske ska vända på frågan då, tog Tolstoj något intryck av hur Stendhal skildrade slaget vid Waterloo?
Man kan hitta sånt här på nätet:

Leo Tolstoy was heavily influenced by Stendhal's famous treatment of the Battle of Waterloo, where his protagonist wanders about in confusion over whether or not he has been in "a real battle."
newworldencyklopedia

Hade inte tänkt läsa Stendhal men nu kanske man måste för att se hur Tolstoj tog intryck.
Annars verkar det rätt tråkigt, Stendhal alltså, läste rött och svart när jag var liten och det gjorde inget intryck. Det är ju också vad att säger här.
Citera
2026-01-27, 14:07
Medlem
von-der-Wettets avatar
Kartusianklostret finns som pdf och jag läste igenom de få kapitel som behandlar slaget vid Waterloo. Det är en ung man som inte är tränad som soldat som får se vad som utspelar sig. Han har ingen som helst överblick och det hela är beskrivet moment för moment. Stilen är "nu gör F. det och det, nu säger hon det och det".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in