2026-01-27, 10:51
Medlem
Kommuner tjänar pengar på att ta emot flyktingar.

Vilket är helt galet för man vet att kulturen skiljer sig och att de har helt annan syn på samhället och lagar.
Citera
2026-01-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Just när det gäller hemtjänsten så tjänar vi alla på det då det kommer bli både billigare och effektivare, vilket lär göra att vi kan få lägre skatter. För det är ju du och jag som betalar att hemtjänsten existerar.

Men sant, kan man inte finna ett annat sätt att säkra att folk kan försörja sig när arbetet istället utförs av maskiner, så väntar en katastrof.

Men oavsett vad som händer så ser vi att behovet av många människor minskar.
När fick vi lägre skatter? Har vi någonsin fått lägre skatter?
Citera
2026-01-27, 10:58
Medlem
Jag läste också artikeln i DN, tydligen är en av författarna (mannen) knuten till en sosse-tankesmedja och har skrivit en bok om varför vi behöver mer invandring.

Feltänket de gör är väl främst att det som gjorts sedan 1990-talet, nämligen att vi behöver invandring för att klara välfärden. På kort sikt är det faktiskt sant, men problemet är att man underskattar att det snart behövs ännu mer invandring för att ta hand om äldre invandrare, och så hamnar man i en ond spiral. Samma som den UK hamnat i.

Angående studien de gjorde som säger att bara 2% av kommuner vill inte ta in flyktingar så har jag försökt leta efter den, men inte hittat. Kanske skulle mejla författarna personligen och höra. Min erfarenhet av dessa vänsteraktivister är att de ofta ställer ledande frågor eller undviker nämna vissa saker. Dock definitivt något värt diskutera. Vem exakt har exempelvis svarat för kommunen? Har de gett någon anledning att de vill ha fler flyktingar?
Citera
2026-01-27, 10:59
Medlem
Majoriteten av kommunerna i Sverige är antingen någon form av pendlingskommun eller landsbygdskommun. Att dessa vill ha in fler invandrare är inte särskilt konstigt då dom går under annars. Men de inget man säger i debattartikeln. Det är en vinklad studie med höga procent. Men för dom handlar det bara om överlevnad alt för kommuntopparna att behålla sin höga lön. Skicka ett 100 tal asylsökande till Älvdalen då som ett litet test och se om det blir så mkt bättre för de redan boende där eller om även dom tar sitt pick å pack å drar. Jag tror på det sistnämnda.
Citera
2026-01-27, 11:04
Medlem
Kokkashugis avatar
Bizzarro-land. Kommuner erhåller statliga bidrag under en period för att hysa invandrare som inte har några förutsättningar alls att försörja sig själva någonsin. Kejsaren är naken.
Citera
2026-01-27, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Tja, inte omöjligt att det är en bidragande orsak. Känns spontant som att det mest gynnar kommunpolitikerna och inte de svenskar som blir kvar på bygden.

Men som någon skrev i tråden, vore väl det fiffigaste att slussa ut de hemmasittande invandrarna från storstäderna till glesbygden, om det nu finns en framtid för dem där? För i städerna verkar de gå trögt. Bättre att lägenheterna i storstäderna går till de som kan och vill arbeta och integrera sig?
Fast de vill inte flytta från storstaden och kommer inte heller vilja assimileras till att bli skogsarbetare
Citera
2026-01-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Ingenting som är säkert, jag jobbar med AI och i vissa arbetsområden så är AI en försämring och inte ett bra medel.

Jag ser hellre att äldre får mänsklig verksamhet för det handlar om känslor och beröring också som AI inte kan ersätta för äldre.

Läser mycket om AI som sagt och man kan skapa magi med den, den har dock extrema nackdelar

Ja jag ser också att äldre ska få mer närvaro av människor. Man kan utnyttja det här till att hemtjänsten får mer tid att umgås med de äldre och låta robotarna ta transporterna av mat och att utföra en stor del av städningen.

Frågan här om kommunerna har jobb till alla de människor de vill ska komma till dem? Alltså det fanns ju en anledning att migranterna som kom flyttade därifrån så fort de kunde.
Citera
2026-01-27, 11:13
Medlem
SmartSkalles avatar
Bara att fördela landets 1,5 miljoner bidragsparasiterande invällare till dessa kommuner då.
En win win för allah.
Citera
2026-01-27, 11:15
Medlem
arbeitmachtfreis avatar
Samtliga kommuner och ansvariga politiker som förordar ökad invandring bör då också ställa upp sina egna hem för migranterna att bo i (brukar bli tyst då)...
Citera
2026-01-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
När fick vi lägre skatter? Har vi någonsin fått lägre skatter?

Så fort vi haft en borgelig regering så har vi fått sänkta skatter. Även nu år 2026. Med socialdemokratiska regeringar fick man höjda skatter, sänktes skatterna så höjdes skatterna på nåt annat så man gick plus minus noll.
Citera
2026-01-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbeitmachtfrei
Samtliga kommuner och ansvariga politiker som förordar ökad invandring bör då också ställa upp sina egna hem för migranterna att bo i (brukar bli tyst då)...

Ja det brukar bli ett väldigt liv om någon kommun inte vill ta emot invandrare, då ser man tydligt att man ser invandringen som en börda trots att man låtsas som något annat.
Citera
2026-01-27, 11:25
Medlem
Malmö är förstört av kriminella klaner och muslimer.

Lund kommer gå samma öde till mötes.

Trelleborg, Landskrona och Helsingborg är redan fallna precis som Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in