2026-01-27, 08:35
Medlem
Kommunernas vilja att ta emot flyktingar är så stark att ett gäng kommunpolitiker nu är personligen åtalade för tjänstefel efter att ha trotsat staten och i strid mot gällande lagstiftning välkomnat för många invandrare till sin kommun.

Denna osolidariska och giriga kommun ville helt enkelt roffa åt sig mer av de resurser som kompetensregnet av invandrare från mellanöstern innebär än vad de har rätt till. Givetvis på andra kommuners bekostnad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorp-vagrade-ta-emot-kvotflyktingar-kommunpolitiker-riskerar-fangelse
Citera
2026-01-27, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Jag har för mig att Sverige lider stort av bostadsbrist (hyreslägenheter)? Är inte arbetslösheten på rekordnivåer? Men nästan alla kommunerna vill ta in drösvis med mer invandrare som oftast inte ens har utbildning på gymnasienivå? Är inte välfärden urholkad med tanke på den kraftigt sänkta a-kassan, höjt tak på högkostnadsskydd för medicin, hårdare nypor mot socialbidragstagare och höjda avgifter på lån från CSN? Eller kommer dessa invandrare till kommunerna inridandes på kameler med säckar fulla av guld och dollar och är självförsörjande från dag ett och strösslar sina rikedomar i kommunen?

Har jag missat något? Vari ligger det skriande behovet efter mer invandrare? Vad är det dom tillför? Är det mer islam som lockar? Är det fler dysfunktionnella och sexuellt avvikande män till hemtjänsten man åberopar? Fler undermåliga kebabställen? Utvidgad knarkförsäljning i glesbygden?

Frågorna hopar sig.

Frågorna är många jag håller med. men så blir det när inlägget inte riktigt är sanningsenligt.
Citera
2026-01-27, 08:58
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Har jag missat något? Vari ligger det skriande behovet efter mer invandrare? Vad är det dom tillför?

Arbetslösheten är väldigt stor hos akademiker och medelklassungdomar. Inom vård och omsorg skriker man efter folk men den urbana medelklassen och alla ungdomar som drömmer om att bli influerare vägrar ta dessa jobb för de anser att de står över sånt skitgöra. Här kliver invandrarna in som inte har samma prestige. De arbetar hårt och gör en stor insats för att vårt välfärdssamhälle inte skall kollapsa helt och hållet.

Visst finns det en del invandrare som är kriminella, jag är uppväxt i en Stockholmsförort så jag känner väl till den kulturen, men det finns också en enorm grupp av första- och andragenerationens invandrare som är arbetarklass och som försörjer sig hederligt och som hjälper det Svenska samhället.

Vi har ett gigantisk demografiproblem i och med att det föds så få barn, det finns två sätt att lösa det. De som redan bor här börjar föda minst 2,5 barn per kvinna eller så får vi ta in folk utifrån om vi inte vill att välfärdssamhället skall kollapsa.
Citera
2026-01-27, 08:58
Medlem
Citat:
Jag har för mig att Sverige lider stort av bostadsbrist (hyreslägenheter)? Är inte arbetslösheten på rekordnivåer? Men nästan alla kommunerna vill ta in drösvis med mer invandrare som oftast inte ens har utbildning på gymnasienivå? Är inte välfärden urholkad med tanke på den kraftigt sänkta a-kassan, höjt tak på högkostnadsskydd för medicin, hårdare nypor mot socialbidragstagare och höjda avgifter på lån från CSN? Eller kommer dessa invandrare till kommunerna inridandes på kameler med säckar fulla av guld och dollar och är självförsörjande från dag ett och strösslar sina rikedomar i kommunen?

Har jag missat något? Vari ligger det skriande behovet efter mer invandrare? Vad är det dom tillför? Är det mer islam som lockar? Är det fler dysfunktionnella och sexuellt avvikande män till hemtjänsten man åberopar? Fler undermåliga kebabställen? Utvidgad knarkförsäljning i glesbygden?

Frågorna hopar sig.
Ja och du förstår ju mycket bättre situationen än kommunerna ute i landet. Du kanske ska gå in som konsult?
Senast redigerad av Postino 2026-01-27 kl. 09:02.
Citera
2026-01-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Frågorna är många jag håller med. men så blir det när inlägget inte riktigt är sanningsenligt.

Det är bostadsbrist i storstäderna men inte i små kommunerna men nu börjar även bostäderna man bygger i storstäder att rivas på grund av att ingen vill hyra dessa då många hyresrätter ligger för högt uppåt i jämförelse med gamla hyresrätter. I många delar av landsbygden kan man inte hyra ut bostäder för att befolkningen är för få.

Det är därför mycket går i konkurs.
Sedan är det många etablerade invandrare som håller på att lämna Sverige vilket gör att Sverige blir fattigare i jämförelse med Spanien. Har du ett företag i Sverige kan du lika gärna öppna den i Spanien också.
Citera
2026-01-27, 09:00
Medlem
Citat:

Frågorna hopar sig.

Beror nog på vilken migration det gäller. Exenpelvis Ludvika har sett en stor migration av indier som går direkt till kvalificerade jobb på Hitachi Energy. Den sortens migration är bra då det utbildas för få ingengörer i Sverige.
Citera
2026-01-27, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Arbetslösheten är väldigt stor hos akademiker och medelklassungdomar. Inom vård och omsorg skriker man efter folk men den urbana medelklassen och alla ungdomar som drömmer om att bli influerare vägrar ta dessa jobb för de anser att de står över sånt skitgöra. Här kliver invandrarna in som inte har samma prestige. De arbetar hårt och gör en stor insats för att vårt välfärdssamhälle inte skall kollapsa helt och hållet.

Visst finns det en del invandrare som är kriminella, jag är uppväxt i en Stockholmsförort så jag känner väl till den kulturen, men det finns också en enorm grupp av första- och andragenerationens invandrare som är arbetarklass och som försörjer sig hederligt och som hjälper det Svenska samhället.

Vi har ett gigantisk demografiproblem i och med att det föds så få barn, det finns två sätt att lösa det. De som redan bor här börjar föda minst 2,5 barn per kvinna eller så får vi ta in folk utifrån om vi inte vill att välfärdssamhället skall kollapsa.

Helt rätt
Det är därför många chefer i storstäderna gör vad som helst för att behålla kompetens som utlänningar har för att företagen inte ska kollapsa
Citera
2026-01-27, 09:02
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Alla (?) kan bli nöjda. Om en lever på bidrag så flytta till en liten kommun som glatt tar emot dig. Frigör din bostad till en som har jobb men inte bostad i närheten av jobbet.
Så är det. Vår kommun kan också offerera den flyttande en "sign-on-bonus" i den nya kommunen samt flyttkostnaderna. För hela familjen! Så storsinta kan vi vara.

I kontraktet ska det dock stå att den flyttande familjen avsäger sig alla former av kommunalt stöd vid eventuell återflyttning.
Citera
2026-01-27, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Glesbygds kommuner lider av avfolkning, de flesta med något/lite driv flyttar därifrån. Att få ersättning för mottagandet och samtidigt fylla upp tomma hyresrätter som annars rivs är nog en bidragande orsak. Skulle inte ersättningen betalas ut skulle de flesta mindre kommuner inte vilja ha migranter. Bara min tanke.

Stämmer ju inte riktigt, arbetslösheten i Jokkmokk är ungefär hälften av den i Stockholm. Kollar man på Kiruna är regionsbruttoprodukten väldigt mycket högre än i Stockholm.

Problemet beror i mångt och mycket att medlen som dras in norr om Dalälven flyttas ner till storstadsområdena på bekostnad av service och infrastruktur i norr.
Citera
2026-01-27, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik

Varför skulle välfärdssystemet kollapsa om vi blir en mindre befolkning? Flera av de allra rikaste länderna har små populationer.

Man löser inte demografiproblemet genom att ständigt öka på befolkningen, tvärtom så slutar det med en värld där miljarder människor är över 80 år gamla.
Citera
2026-01-27, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man ska komma ihåg att kommunerna kallt räknar med att staten betalar för migranterna, så det är en inkomst som de vill ha helt enkelt.

Lite ungefär som att fängelsechefen vill ha fullt i fängelset för att någon annan betalar för fångarna.

Rimligtvis borde det vara så att kommunerna själva står för alla kostnader för migranter.

Det borde i större omfattning även gälla inkomster som genereras i en kommun. Som det är idag flyttas enorma mängder pengar som skapas i Norrland till storstadsområdena, framför allt till Stockholm.
Citera
2026-01-27, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Det borde i större omfattning även gälla inkomster som genereras i en kommun. Som det är idag flyttas enorma mängder pengar som skapas i Norrland till storstadsområdena, framför allt till Stockholm.

Du tänker på gruvbolaget i Kiruna samt vattenkraften?

Grundproblemet med de verksamheterna är att de sysselsätter nästan inga människor, dvs inga löner som stannar kvar lokalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in