2026-01-26, 20:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det kan man inte påstå. Jag har skaffat en annan livsåskådning.
Du skrev ju att du skaffade din livsåskådning pga att du uppfattade att kristendom syftade till att få dig att lyda.
Citera
2026-01-26, 20:58
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du skrev ju att du skaffade din livsåskådning pga att du uppfattade att kristendom syftade till att få dig att lyda.

Du skrev att du förstår det som om Ateism är frånvaro av en livsåskådning.

Jag menade att vilken livsåskådning är fine så länge den inte tvingas på en
Citera
2026-01-26, 20:58
Medlem
Citat:
Frågan är inte om medvetande finns, för det gör det. Vi har massor av ord på saker vi vet finns utan att veta vad det är.
När vi vet vad medvetande är kan vi också närma oss att ta reda på om det existerar fri vilja. Det tycks åtminstone finnas slump inom kvantfysiken. Att göra tvärtom: argumentera för ett medvetande utifrån att viljan är fri- det blir ju bara konstigt. Vi vet att vilja och medvetande finns. Hur fria de är vet vi inte.
Nej, du kan inte motbevisa solipsism. Hävdar jag att du är ett omedvetet virus i en simulering så kan du inte motbevisa mig.

Du kan inte heller motbevisa mig om jag säger att materian inte existerar.

Den fria viljan är för mig ett minst lika närliggande antagande utifrån mitt medvetande som antagandet om den materiella världen.
Citera
2026-01-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Enligt kristendom är medvetande grunden till all existens. Om universum inte hade något medvetande i det, skulle det fortfarande finnas? det är en svår fråga, men jag skulle säga nej.

Grunden till existensen och allt i den är då ett slags oändligt medvetande utan gräns.
Gud skapades aldrig, utan har alltid funnits. Fast det blir egentligen ännu mer komplicerat, eftersom gud är utanför tid. Tid är någonting som gud har skapat och som bara finns inuti universum.

Gud har ingen början och slut, och behöver därför inte ha blivit skapad av någonting. Det är otroligt svårt för oss att förstå för allt vi vet om har ett början och slut.

Eftersom universum har en början, och vi kan bevisa det, så måste någonting utanför universum ha skapat universum. Där faller din idé om att universum är allt som finns direkt. Vad tror du orsakade universum? har du någon bättre idé än gud?

Alltså, någonting måste funnits föralltid, och det jag menar är att gud passar bättre in på den rollen än universum p.g.a. många anledningar

Nej tid är inget som gud har skapat. Det är ett begrepp som människan har hittat på.

Om vi ändå godtar att tid existerar, så är det inget som är beroende av varken plats eller miljö. Den existerar i sig självt och påverkas inte av några yttre faktorer. Den har ingen början och inget slut.
Citera
2026-01-26, 21:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Nej tid är inget som gud har skapat. Det är ett begrepp som människan har hittat på.

Om vi ändå godtar att tid existerar, så är det inget som är beroende av varken plats eller miljö. Den existerar i sig självt och påverkas inte av några yttre faktorer. Den har ingen början och inget slut.
Den har en ganska tydlig början vid bing bang.
Citera
2026-01-26, 21:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du skrev att du förstår det som om Ateism är frånvaro av en livsåskådning.

Jag menade att vilken livsåskådning är fine så länge den inte tvingas på en
Ateism är en åskådning. Det är frånvaro av gudstro, vilket innebär en tro att Gud inte finns.
Citera
2026-01-26, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Den har en ganska tydlig början vid bing bang.

Nej tid är inte beroende av händelser.
Citera
2026-01-26, 21:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Nej, du kan inte motbevisa solipsism. Hävdar jag att du är ett omedvetet virus i en simulering så kan du inte motbevisa mig.

Du kan inte heller motbevisa mig om jag säger att materian inte existerar.

Den fria viljan är för mig ett minst lika närliggande antagande utifrån mitt medvetande som antagandet om den materiella världen.
Hävdar jag att det inte är vilja, utan att detta är en uppfattning du känner, så kan du inte motbevisa mig.

Medvetande och vilja är ord vi har på funktioner.
Senast redigerad av LadySweden 2026-01-26 kl. 21:09.
Citera
2026-01-26, 21:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Time
"Measurable time is believed to have effectively begun with the Big Bang 13.8 billion years ago, encompassed by the chronology of the universe."
Citera
2026-01-26, 21:08
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ateism är en åskådning. Det är frånvaro av gudstro, vilket innebär en tro att Gud inte finns.

Ain´t that a shame

Du menar att jag blivit skrämt att bli ateist .
Senast redigerad av Upplyften 2026-01-26 kl. 21:10.
Citera
2026-01-26, 21:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"Tid är en grundläggande dimension i vår tillvaro som gör att vi kan beskriva händelser i vad som har skett, vad som sker nu och vad som kommer att hända senare, det vill säga ge en ordnad följd, en sekvens, av händelser."

"I fysik är tid, något förenklat, definierad som avståndet mellan händelser längs den fjärde axeln i rumtiden. Speciella relativitetsteorin visade att tid inte kan tolkas på annat sätt än som del av rumtiden, en kombination av rum och tid."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tid

Tid är förändring.
Citera
2026-01-26, 21:11
Medlem
Citat:
"Tid är en grundläggande dimension i vår tillvaro som gör att vi kan beskriva händelser i vad som har skett, vad som sker nu och vad som kommer att hända senare, det vill säga ge en ordnad följd, en sekvens, av händelser."

"I fysik är tid, något förenklat, definierad som avståndet mellan händelser längs den fjärde axeln i rumtiden. Speciella relativitetsteorin visade att tid inte kan tolkas på annat sätt än som del av rumtiden, en kombination av rum och tid."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tid

Tid är förändring.

Ja tid är något som människan själv har hittat på för att lättare kunna mäta avstånd mellan händelser. Men tiden i sig är inte beroende av varken händelser, plats eller miljö. Den har alltid funnits och kommer alltid att finnas, oavsett yttre omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in