2026-01-26, 12:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Nära-döden-upplevelser och påstådda mirakel är inget unikt för kristendomen och bevisar absolut ingenting.
Att religionen de facto skulle vara sann pga subjektiva upplevelser av folk som i de flesta fall redan tror på religionen i fråga eller har en kulturell koppling till den, hamnar ganska långt ner på listan över troliga förklaringar.
Om din undermåliga bevisstandard ska godkännas så blir man tvungen att acceptera att i princip alla tänkbara religioner är sanna samtidigt.

Och enligt andra religiösa är just deras religion bevisad, men ingen av er har några bra argument att presentera. Tvärtom så är det i princip samma argument man får se, oavsett vilken religion det gäller.
Men just din religion utav tusentals andra, är såklart bevisad.

Det är bara för att du redan på förhand har bestämt dig (eller mer sannolikt blivit indoktrinerad till) att kristendomen är sann, som du känner att all fakta bekräftar detta. Tydlig bias.
Grejen är att det du skriver baseras inte på någonting utan du skriver hur du vill att det ska vara. Sanningen är att NDE upplevelser är ett starkt bevis för kristendom, och antagligen har du inte läst om ämnet eller satt dig in i ämnet alls. Läste du studien?
Citera
2026-01-26, 12:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag har påpekat detta massvis av gånger för bakelsernassmak i en annan tråd, men det är tyvärr lönlöst.
H*n tror på fullt allvar att arguments from ignorance utgör vetenskapliga bevis för mirakel.
Här har vi den store tickelitu. Vi hade utragna och givande diskussioner förut.
Hans huvuddrag är att skriva argument from ignorance och god of the gaps på allt utan att engagera sig djupare än så.

Han skrev även att om Jesus magiskt dök upp framför honom och sa "jag är riktig" så skulle det inte räknas som bevis enligt han själv.

Jag låter hans ord tala för sig själva.
Citera
2026-01-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Grejen är att det du skriver baseras inte på någonting utan du skriver hur du vill att det ska vara. Sanningen är att NDE upplevelser är ett starkt bevis för kristendom, och antagligen har du inte läst om ämnet eller satt dig in i ämnet alls. Läste du studien?

I så fall är även nära-döden-upplevelser av muslimer och hinduer starka bevis för att islam och hinduism är sanna religioner.
Men det går du ju knappast med på, eller hur?
Citera
2026-01-26, 12:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
I så fall är även nära-döden-upplevelser av muslimer och hinduer starka bevis för att islam och hinduism är sanna religioner.
Men det går du ju knappast med på, eller hur?
När du skickar en studie eller länk som pekar på det här kommer jag analysera och ge dig ett svar som kommer vara mer värt än "nähä".

Tills dess är allt du skriver rappakalja, jag kan backa upp det jag påstår, det kan inte du.
Citera
2026-01-26, 12:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Det fick man lära sig i grundskolan.

Einsteins formel:

E = mc²

säger att:
• materia är kondenserad energi
• energi kan bli materia – och materia kan bli energi

Det betyder inte att det är lätt, bara att det är möjligt.

Skapa materia kräver energi

För att skapa materia måste du tillföra tillräckligt mycket energi.

Exempel:
• Partikelacceleratorer (CERN):
Man krockar partiklar med enorm energi → nya partiklar (materia) uppstår.
• Parbildning:
En mycket energirik foton (ljus) kan bli ett elektron–positron-par.

Ingen energi = ingen ny materia.

Det där säger inte att energi inte kan uppstå utan materia. Det där säger något annat. Visst är det vackert, men som sagt det är inte det vi talar om här.
Citera
2026-01-26, 12:59
Avslutad
Citat:
Okej, nu har jag sett klart den.

Nu ska jag förklara hur det gick.
I början var det skitjobbig musik och jag fick ont i huvudet. Sen började dom prata om hur kyrkorna bara vill ha pengar och hur sky daddy är påhittad. Jag tänkte "är det här det bästa dom har att komma med?"
Sen började dom prata om hur det funnits flera Jesus-liknande räddarfigurer som också hade följare som gjorde mirakel och återuppstog och var födda från en oskuld.
Jag började bli lite orolig och tänkte "kan det här verkligen stämma?" "Är jesus plagiariserad från andra berättelser?" "varför har jag inte hört om detta tidigare?"
Jag researchade lite och frågade chatGPT om det funnits flera jesus-liknande figurer som också påståtts ha återuppstått.

ChatGPT nämnde specifikt den här dokumentären och sa att det var antingen falskt eller grovt överdrivet. Dokumentären ljög i princip. Den gav en massa detaljer om hur det inte stämde. Jaha, tänkte jag och var lättad.

Sen pratade dom om hur det finns liknande historier som dom i bibeln inom andra texter, t.ex. epic of gilgamesh. Det visste jag redan och har redan gått in djupt på så det är inget som jag bryr mig om.

Den pratade om hur Josef-berättelsen i bibeln symboliserar Jesus och hur man kan dra paralleler mellan båda, så som 12 bröder/följare och hur båda fungerar som en räddare. Det visste jag redan om, men för mig var det ett argument för kristendom, inte emot. Skumt.

Sen sa dom att Jesus var påhittad och aldrig ens funnits. Där började jag förstå att dokumentären inte är särskilt seriös. Jag har gått in djupt på det här, ingen historiker, inte ens ateister säger så. Det är tydligt att skaparen inte bryr sig om fakta alls och bara säger vad som helst som låter dåligt för kristendom.

Sen pratade dom om 9/11 i typ en halvtimme, inget jag bryr mig om, det berör inte min tro. Sen pratade dom om banker och räntor eller något ett tag, jag förstog inte riktigt, och sen pratade dom om andra världskriget och hur pearl harbor var iscensatt?

Nu är jag klar, eller det är typ 15 min kvar men vem bryr sig. Enligt mig känns det som skaparen inte bryr sig särskilt mycket om fakta och vill bara vara edgy och säger vad som helst som låter kontroversiellt eller provocerande och skiter lite i hur korrekt det är. Lite konspiratoriska "kolla på mig" vibbar.

Inte imponerad. Min tro är, ungefär densamma.

Du kan väl göra efterforskning om det utan ChatGPT? Den är ju förprogrammerad och svarar på vissa sätt gällande vissa ting.
Om du hade varit seriös så hade du kollat upp dessa paralleller som dom drar, till andra historiska figurer och det astronomiska. Vilket givetvis är fullt naturligt för folks överlevnad hängde på att man höll koll på stjärnhimmelen för att veta när det är dags att så och skörda osv.
Citera
2026-01-26, 13:01
Medlem
Citat:
Här har vi den store tickelitu. Vi hade utragna och givande diskussioner förut.
Hans huvuddrag är att skriva argument from ignorance och god of the gaps på allt utan att engagera sig djupare än så.
Lögnhals. Jag har fler än en gång gett dig utförliga förklaringar och konkreta exempel på varför många av dina argument är just ”god of the gaps”.
Din religiösa tro hindrar dig dock från att ta till dig av något som eventuellt motsäger dina föreställningar. Därför stoppar du fingrarna i öronen och börjar om från ruta ett, om och om igen. Ett beteende som är mycket vanligt bland religiösa som inte kan skilja på tro och fakta.

Citat:
Han skrev även att om Jesus magiskt dök upp framför honom och sa "jag är riktig" så skulle det inte räknas som bevis enligt han själv.

Jag låter hans ord tala för han själv.
Jag skrev även att det beror på om händelsen kan verifieras med ljud och/eller video.
Citera
2026-01-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Det är du som inte förstått evolutionsteorin, det står klart och tydligt att den startar EFTER det tillkommit liv
Evolutionsteorin (Darwin + modern genetik) förklarar:
• hur liv förändras över tid
• hur arter uppstår genom mutation, urval, genetisk drift
• hur komplexitet kan växa från enklare former

Den börjar när liv redan finns.
Det förstår jag. Vi vet inte hur den allra första arten uppstod, men vi vet hur alla andra arter efter den har uppstått. Människan har uppstått genom slumpmässiga mutationer och det naturliga urvalet. Genom ett helt automatiskt system.

Det är anledningen till att vi ser annorlunda ut än alla våra andra släktingar i djur och växtriket.
Citera
2026-01-26, 13:04
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag har påpekat detta massvis av gånger för bakelsernassmak i en annan tråd, men det är tyvärr lönlöst.
H*n tror på fullt allvar att arguments from ignorance utgör vetenskapliga bevis för mirakel.

Som en man av vetenskap är det alltid lite humoristiskt att kristna bara är en gud ifrån min egen övertygelse.
Indierna har åtminstone 10–12 huvudgudar att luta sig mot.

För mig är ”gud” inte knutet till någon särskild religion, utan ett namn vi ger åt sådant vi ännu inte förstår.
Precis som Tor och Ra försvinner de i takt med att vetenskapen avancerar. Idag är det mest indoktrinering av barn som håller dem flytande.

“God is the name we give to the blanket we throw over mystery to give it shape.”

UFO-gänget har i praktiken lika starka belägg för sina idéer som de kristna.
Skillnaden är att de kristna är tillräckligt många för att politikerna ska ta dem på allvar.
Citera
2026-01-26, 13:10
Medlem
Citat:
När du skickar en studie eller länk som pekar på det här kommer jag analysera och ge dig ett svar som kommer vara mer värt än "nähä".

Tills dess är allt du skriver rappakalja, jag kan backa upp det jag påstår, det kan inte du.

Det finns inga studier som bevisar någon religion. Det jag säger är att muslimer som upplever exempelvis Mohammed i en nära-döden-upplevelse eller hinduer som upplever exempelvis Shiva i en nära-döden-upplevelse, även det enligt din egen standard måste vara starka bevis för islam och hinduism.

Att det inte bara är upplevelser av Jesus och annat inom just kristendom som folk tycker sig uppleva kan väl knappast vara en nyhet för dig?

Du kör med dubbla måttstockar pga ditt bias. Subjektiva upplevelser av Mohammed är inte bevis för islam men subjektiva upplevelser av Jesus är bevis för kristendom.
När man för samma diskussion med en muslim råder motsatt förhållande. Ser du inte problemet här?
Citera
2026-01-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Som en man av vetenskap är det alltid lite humoristiskt att kristna bara är en gud ifrån min egen övertygelse.
Indierna har åtminstone 10–12 huvudgudar att luta sig mot.

För mig är ”gud” inte knutet till någon särskild religion, utan ett namn vi ger åt sådant vi ännu inte förstår.
Precis som Tor och Ra försvinner de i takt med att vetenskapen avancerar. Idag är det mest indoktrinering av barn som håller dem flytande.

“God is the name we give to the blanket we throw over mystery to give it shape.”

UFO-gänget har i praktiken lika starka belägg för sina idéer som de kristna.
Skillnaden är att de kristna är tillräckligt många för att politikerna ska ta dem på allvar.

Citat:
Precis som Tor och Ra försvinner de i takt med att vetenskapen avancerar.
Ja jag har tidigare gett exempel på historiska gudar som man trott på för att man saknade förklaringar på olika fenomen. Åskgudar, solgudar, eldgudar, vulkangudar, regngudar, jordbävningsgudar osv.
Alla kan se att detta var just god of the gaps, men likväl insisterar religiösa på att göra exakt samma misstag igen och stoppa in andra gudar i saker som vi för närvarande inte förstår.
Citera
2026-01-26, 13:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja jag har tidigare gett exempel på historiska gudar som man trott på för att man saknade förklaringar på olika fenomen. Åskgudar, solgudar, eldgudar, vulkangudar, regngudar, jordbävningsgudar osv.
Alla kan se att detta var just god of the gaps, men likväl insisterar religiösa på att göra exakt samma misstag igen och stoppa in andra gudar i saker som vi för närvarande inte förstår.
Visst har all materia ande, åtminstone om det visar sig stämma att vågkollapser innebär fria val samt att medvetandet ligger i den kärnfysiska dimensionen.

Spännande tider och spännande om än även skrämmande forskning på området nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in