2026-01-26, 07:18
Medlem
Avmilitäriseringen av Ryssland pågår

Generalstaben: Under de senaste 24 timmarna har Ryssland förlorat ytterligare 1 020 soldater i kriget mot Ukraina.
Iryna Vakulyuk — 26 januari, 06:53

"Under de senaste 24 timmarna dödade och sårade de ukrainska försvarsmakterna 1 020 ryska ockupanter, och fiendens totala förluster i kriget uppgick till 1 235 060 människor."

Källa : Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

"Detaljer : Totala fiendens förluster i strid från 24/2/22 till 26/1/26 var ungefär:

personal – cirka 1 235 060 (+1 020) personer;
stridsvagnar – 11 608 (+3) enheter;
bepansrade stridsfordon – 23 951 (+1) enheter;
artillerisystem – 36 644 (+32) enheter;
MLRS – 1 626 (+2) enheter;
Drönare på operativ-taktisk nivå – 115 813 (+917) enheter;
fordonsutrustning och tankbilar – 75 906 (+147) enheter;
specialutrustning – 4 051 (+1) enheter."

Mer om den ryska katastrofen:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/26/8017845/
Bra jobbat av Ukrainska försvarare i samverkan!
Den ryska militära katastrofen fortsätter
Citera
2026-01-26, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ja ja gubben sätt dig ner. Ta en bulle. Ni magsura sosse-boomers är för roliga.
Tvivlar du på AI-sammanfattningen så får du väl kontra med en källa som du anser är bättre. Inte svårare än så.
Men du förstår ju uppenbarligen inte ens vad jag skriver i mina inlägg, så hur skulle du kunna söka och värdera en källa?

Mitt antagande var att Putin höll tillbaka i Ukraina pga diverse hållhakar från Väst. När vissa tvivlade på det så frågade jag retoriskt "okej, så vad är alternativet? att Putin gjorde det av humanitära skäl?".

Får snarare intrycket av att det är du själv som ser världen som uppdelad i goda och onda. Och ja. Det är efterblivet, precis som du säger.

Finns inga anledningar att "hålla igen" i krig. Man sparar inga liv på det, tvärtom är det så att ju längre ett krig pågår desto fler kommer att dö. Däremot finns det såväl strategiska och taktiska anledningar till att inte sätta in mer kraft än vad man bedömer kommer behövas för uppgiften, men det är inte detsamma som att "hålla igen".
Citera
2026-01-26, 07:42
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Avmilitäriseringen av Ryssland pågår

Generalstaben: Under de senaste 24 timmarna har Ryssland förlorat ytterligare 1 020 soldater i kriget mot Ukraina.
Iryna Vakulyuk — 26 januari, 06:53

"Under de senaste 24 timmarna dödade och sårade de ukrainska försvarsmakterna 1 020 ryska ockupanter, och fiendens totala förluster i kriget uppgick till 1 235 060 människor."

Källa : Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

"Detaljer : Totala fiendens förluster i strid från 24/2/22 till 26/1/26 var ungefär:

personal – cirka 1 235 060 (+1 020) personer;
stridsvagnar – 11 608 (+3) enheter;
bepansrade stridsfordon – 23 951 (+1) enheter;
artillerisystem – 36 644 (+32) enheter;
MLRS – 1 626 (+2) enheter;
Drönare på operativ-taktisk nivå – 115 813 (+917) enheter;
fordonsutrustning och tankbilar – 75 906 (+147) enheter;
specialutrustning – 4 051 (+1) enheter."

Mer om den ryska katastrofen:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/26/8017845/
Bra jobbat av Ukrainska försvarare i samverkan!
Den ryska militära katastrofen fortsätter

Intressant att USF (Unmanned Systems Forces) står för nästan 40% av dessa tandlösa terrorister (personal) på daglig basis.
Citera
2026-01-26, 07:47
Medlem
Dagen vblogg från Anna from Ukraine

Hon tar upp Rysslands energi och värme problem, som kommer på grund av Rysslands förfall inifrån, inte Ukrainska anfall.
Russki Stronk!!

KREMLIN SILENT: MOSCOW, MURMANSK, KAMCHATKA COLLAPSE Vlog 1300: War in Ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=YzgfWnJlw3I
Citera
2026-01-26, 07:47
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob

On-Topic:

Putler höll inte tillbaka något vid första attacken, han blåste på med full styrka, utom värnpliktiga.
Såg att du redan fått svar ovan mitt inlägg, så det får räcka.

Liten invändning. Eftersom jag nyligen skrev om detta. Kryssaren Moskva hade många värnpliktiga som också dog. Olagligt enligt Rysslands egna lagar. Våldet med krig olagligt enligt folkrätten.

Sedan var Putin och ryssarna så blockerade av sin självgodhet, att de skulle göra en snabb sak av det hela, trodde de.
De skulle ta över Ukraina och ville därför ha allt intakt, så långt som möjligt.
Även internationellt ville man undvika kritik mot sitt anfall. Eller minimera kritiken.
Världens 2a största armé ville visa att man var en stormakt som bestämmer i världen.
När vi talar om krigsbrott, så är de allmänna attackerna på Ukrainas energiförsörjning, utan tvekan krigsbrott. Allihopa. Inte direkt militärt. Inte proportionerligt. Påverkar inte kriget eller frontlinjen, direkt.

Ukrainas krigsbrott finns.
För mig är det underordnat, så länge detta inte på samma brutala sätt påverkar civila, som Rysslands krigsbrott gör.
Ukrainas krigsbrott hade kunnat undvikas, om hela världen hade följt FNs regler om folkrätten och följt sanktionerna. Man skulle kunna hårdra att Kina och Indien, m fl är medskyldiga till Ukrainas krigsbrott.

Det roliga i sammanhanget är att Rysslands kärnvapen och hot om vedergällningar, om utländsk trupp i Ukraina, skulle trupp vara ok, men lagliga mål. Men vedergällningar mot städer är krigsbrott.

Min moralkompas ogillar att Ukraina begår krigsbrott men blundar, då ryssarnanas krigsbrott är mångfald mycket större. Ukraina har inte bett om detta krig.
Om Ryssland vill slå Nato, slå mot Nato. Var inte så mesiga. Var bättre än ert hatobjekt USA.
Citera
2026-01-26, 07:48
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ja ja gubben sätt dig ner. Ta en bulle. Ni magsura sosse-boomers är för roliga.
Tvivlar du på AI-sammanfattningen så får du väl kontra med en källa som du anser är bättre. Inte svårare än så.
Men du förstår ju uppenbarligen inte ens vad jag skriver i mina inlägg, så hur skulle du kunna söka och värdera en källa?

Mitt antagande var att Putin höll tillbaka i Ukraina pga diverse hållhakar från Väst. När vissa tvivlade på det så frågade jag retoriskt "okej, så vad är alternativet? att Putin gjorde det av humanitära skäl?".

Får snarare intrycket av att det är du själv som ser världen som uppdelad i goda och onda. Och ja. Det är efterblivet, precis som du säger.
Humanitära skäl! Ni äckliga vatniks som stöder Putin är ta mig fan helt väck! Putin är en efterlyst krigsförbrytare och diktator som ligger bakom hundratusentals dödade.
Att ni sitter här på ett svensk forum och försvarar grisen är fan i mig lika illa som Putin själv. Hur fan kan ni ser er i spegeln utan att skämmas?
Några vänner eller arbete kan ni knappast ha om ni inte helt kniper käft med era sjuka tankar.
Putin har aldrig hållit tillbaka, han har matat på med allt han haft tillgång till för stunden i sitt mördande.
Senast redigerad av bema56 2026-01-26 kl. 08:08.
Citera
2026-01-26, 07:51
Medlem
Det Ukrainska luftförsvaret fungerar

Luftförsvar neutraliserade 110 drönare av 138: träffar inträffade på 11 platser
Stanislav Pohorilov — 26 januari, 08:21

"Natten den 26 januari attackerade de ryska inkräktarna med 138 Shahed-, Gerber- och andra typer av drönare, varav cirka 90 Shahed-plan."

Källa : Flygvapenkommandot​

"Detaljer : Enligt preliminära uppgifter hade luftförsvaret skjutit ner och släckt 110 fientliga Shahed-, Gerbera- och andra typer av drönare i norra och östra delen av landet klockan 08:00."

"Luftattacken avvärjdes av flyget, luftvärnstrupper, enheter för elektronisk krigföring och obemannade system samt mobila eldgrupper från Ukrainas försvarsmakter."

"Attacken pågår, med flera fientliga drönare i luftrummet."

Mer att läsa I länken;
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/26/8017849/
Bra kämpat av Ukrainas hjältar i samarbete!
Citera
2026-01-26, 07:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Ryssen har bråttom att nå en vapenvila innan det blir stillestånd pga resursbrist utan att avtal slutits.

Det finns ju de hjon här i väst som tror att ryssen hållit tillbaka.

Det kan vara en korrekt iakttagelse.
Denna vinter är vad de har på sig att genom dagliga krigsbrott en masse, knäcka Ukraina.
På slagfältet gör de det inte. (Att Ukraina backar metrar för att inte offra folk i onödan, samtidigt som ryssarna offrar sina medborgare i en masse, är inte tecken på framgång.)
Man försöker med terror. Krigsbrott mot civilbefolkningen.
Man försöker med utpressning mot omvärlden. Hot om kärnvapen? När det går så bra på slagfältet…

Borde införas att hot mot 3e part med kärnvapen, är ett krigsbrott, som fråntar en från rätten att hävda krigsbrott.
Citera
2026-01-26, 07:58
Medlem
Tjeckiskt företag överför FPV-drönare baserade på avlyssnad rysk drönare till Ukraina
Nyheter — Måndagen den 26 januari 2026, 08:19 — Olga Kovalchuk

"Ett tjeckiskt företag förser, i samarbete med volontärer, Ukraina med fiberoptiska FPV-drönare, vilka är baserade på teknik från avlyssnade ryska drönare."

Detta, enligt "European Truth", rapporteras av publikationen Idnes .

"FPV-drönaren "Jan Žižka", uppkallad efter den tjeckiske befälhavaren. Drönaren drivs med fiberoptik, vilket gör den osårbar för elektronisk krigföring, och är dessutom tre gånger billigare än andra modeller."
Mer att läsa I länken:
https://www.eurointegration.com.ua/news/2026/01/26/7229795/
Bra tjeckiskt initiativ! Bra timing.
Citera
2026-01-26, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Liten invändning. Eftersom jag nyligen skrev om detta. Kryssaren Moskva hade många värnpliktiga som också dog. Olagligt enligt Rysslands egna lagar. Våldet med krig olagligt enligt folkrätten.

Sedan var Putin och ryssarna så blockerade av sin självgodhet, att de skulle göra en snabb sak av det hela, trodde de.
De skulle ta över Ukraina och ville därför ha allt intakt, så långt som möjligt.
Även internationellt ville man undvika kritik mot sitt anfall. Eller minimera kritiken.
Världens 2a största armé ville visa att man var en stormakt som bestämmer i världen.
När vi talar om krigsbrott, så är de allmänna attackerna på Ukrainas energiförsörjning, utan tvekan krigsbrott. Allihopa. Inte direkt militärt. Inte proportionerligt. Påverkar inte kriget eller frontlinjen, direkt.

För mig är det underordnat, så länge detta inte på samma brutala sätt påverkar civila, som Rysslands krigsbrott gör.
Ukrainas krigsbrott hade kunnat undvikas, om hela världen hade följt FNs regler om folkrätten och följt sanktionerna. Man skulle kunna hårdra att Kina och Indien, m fl är medskyldiga till Ukrainas krigsbrott.

Det roliga i sammanhanget är att Rysslands kärnvapen och hot om vedergällningar, om utländsk trupp i Ukraina, skulle trupp vara ok, men lagliga mål. Men vedergällningar mot städer är krigsbrott.

Min moralkompas ogillar att Ukraina begår krigsbrott men blundar, då ryssarnanas krigsbrott är mångfald mycket större. Ukraina har inte bett om detta krig.
Om Ryssland vill slå Nato, slå mot Nato. Var inte så mesiga. Var bättre än ert hatobjekt USA.

Jag tar din kritik, missade att det var värnpliktiga på numera "Ubåt" Moskva

Att Ryssland trodde folket i Ukraina skulle mottage dem med blommor och parader, stämmer och det var den infon Putain fått.

Har ju nu väntat på att Putain ska komma med nya hot om kärnvapen mot allt och alla, men tror han håller tillbaka på grund av affärsuppgörelsen mellan USA och RyZZland där Ukraina sitter i kläm.

Abu Dhabi vill jag inte kalla fredsuppgörelse, för det är mer affärsprat i bakgrunden

I övrigt ser jag också lite mellan fingrarna om Ukrainas krigsbrott, eftersom ryssarna har satt det som taktik.
Citera
2026-01-26, 08:27
Medlem
tenebriss avatar
Här är bara ett exempel på hur det ser ut när ryssen visat återhållsamhet och kirurgiskt enbart angripit militära mål https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mdbaha2jik2g
Citera
2026-01-26, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus

Bara att instämma i allt du skriver. En snabb lyckad rysk aktion som snabbt ställt världen inför fait accompli hade Ryssland kommit undan med ganska lindrigt. Ingen skulle ha tagit Ukrainas parti annat än i ord i det läget.

Ukrainas krigsbrott är naturligtvis allvarliga, men det är Ryssland som startat kriget och det var de som började bryta mot krigets lagar så alla fel som Ukraina gör bär i grunden Ryssland det moraliska ansvaret för. Jag blundar inte för Ukrainas krigsbrott (eller andra fel och brister i landet), men Ukrainas alla fel är i detta läge underordnat invasionen och Ryssland bär den moraliska skulden för det mesta av de fel Ukraina just idag begår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in