2026-01-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus. Den som tror på Jesus har sanningen.

I mina öron låter det här som en fras som man lärt sig att upprepa. Säger mig ingenting.
Citera
2026-01-25, 11:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Man måste först ta reda på vad det är för sorts vittne, är hen trovärdig? Sedan måste man relatera till vad hen påstår, känns det vettigt/ trovärdigt o c v. Människor som använder sekundärprocess tänkande överväger alltid om något känns trovärdigt eller inte innan de bestämmer sig.
När det gäller UFO så vittnar många människor av helt olika social ställning att de sett vad de förstår är främmande teknologi. Att misstro alla dessa är inte normalt annat än i vårt genomorganiserade kontrollsamhälle och dess övertro på auktorireter (som oftast är ute efter pengar). I andra samhällen, t.ex jägarsamhällen, vore detta en omöjlighet.
Citera
2026-01-25, 11:37
Medlem
Man måste såklart ha upplevt något obevisbart[för någon annan] för att förstå detta om ”Gud(omlighet)”, upplevelsen/erna är högst personlig och visar sig bli verklig, sånt som synskhet, bli given omens, varsel.
De flesta har säkert förmågan men mängder av vardags distraktioner dominerar sinnet och blir som en sköld…kan jag förstå
Citera
2026-01-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Fast big bang är i princip bevisat. Universum hade en början, så universum kan inte vara det eviga som alltid funnits. Det måste vara någonting annat. Varför inte gud?

Nu kommer du in på frågor om exakt vad gud är, hur gud fungerar och sådant. Om jag hade tillfredställande svar på de frågorna skulle jag vara på samma nivå som gud själv.

Vi är begränsade i vår förståelse och kommer aldrig kunna förstå gud helt, men det behövs inte, för man behöver inte veta allt för att veta vad man vet.

Fast i huvudsak så är det här argumentet inte ett av de bästa för att bevisa guds existens, utan mer för att visa att det i alla fall är en rimlig möjlighet. Själva bevisningen kommer från andra håll.

Kan du i alla fall hålla med om att det är en rimlig möjlighet?

Vilket skulle i s f vara ett bättre gudsbevis? Och varför måste ett påstått gudsbevis ha med just kristendomens gudom att göra?
Citera
2026-01-25, 11:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
I mina öron låter det här som en fras som man lärt sig att upprepa. Säger mig ingenting.
Jag har inte lärt mig att upprepa de orden utan formulerade dem just när jag skrev.

Från min utgångspunkt har Gud skapat världen så som människor skapat spelvärldar, fast så ofattbart mer avancerat och med andra syften. Vi i världen lever efter hans spelregler medan andra ("systemoperatörer") kan komma in i världen med högre status än vad någon "spelare" kan uppnå. För Gud är allt möjligt och Jesus var utvald för att kommunicera med oss människor.

Det kan inte finnas något alternativ till Guds sanning och han kan "exekvera" eller "radera" sin värld. Ingen kan bevisa det men Jesus hävdar det och jag tror på hans vittnesmål.
Citera
2026-01-25, 11:51
Medlem
Citat:
När det gäller UFO så vittnar många människor av helt olika social ställning att de sett vad de förstår är främmande teknologi. Att misstro alla dessa är inte normalt annat än i vårt genomorganiserade kontrollsamhälle och dess övertro på auktorireter (som oftast är ute efter pengar). I andra samhällen, t.ex jägarsamhällen, vore detta en omöjlighet.

Jag tycker att det är viktigt att alltid använda sitt sunda förnuft. Det betyder inte att man tror blind på auktoriteter om man litar på forskning som känns trovärdig. Det är vettigt att man utgår från verklighet, det vi vet i dag. Det är inte uteslutet att man kan ändra sig om vi får nya kunskaper om något, då kan man överväga att ändra sin åsikt p g a att man fått veta något nytt som känns trovärdigt. Men man utgår alltid efter det som finns och det som vi vet i dag. Man håller sig till fakta och skiljer fantasier från verklighet.

Det är sannolikt att det finns liv liknande oss någonstans i universum men vi skall inte okritiskt tro på alla som säger sig ha sett UFOs.
Citera
2026-01-25, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Naturvetenskapen har svar på mycket, men långt ifrån allt. Bing bang är en bra teori - men varifrån kom den stora materieklumpen som exploderade. Kanske från energi, energi och materia är ju två sidor på samma mynt. Ok, men varifrån kom då all denna energi. Kanske från en gud? Varifrån kom då Guden?

Att inte tro på en Gud är en religion lika mycket som att tro på en Gud, man har inte heller något svar på hur det hela började. Att vara agnostiker är däremot fritt från religiösa inslag, då säger man ju bara att man inte kan veta.

Själv är jag kristen. Mest kulturellt, men gärna även rituellt. Där känner man en samhörighet och en gemenskap med likasinnade, samt känner att vi tillsammans utgör en fast mur mot helvetets falske profet och store Satan - Muhammed.

Det är en enorm stor skillnad att vara kulturellt kristen....och för den delen också rituellt, mot att vara fundamentalist. Och där ger jag dig helt rätt. Religion är ett viktigt sammanhållande kitt i en kultur/civilisation.
Citera
2026-01-25, 11:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag tycker att det är viktigt att alltid använda sitt sunda förnuft. Det betyder inte att man tror blind på auktoriteter om man litar på forskning som känns trovärdig. Det är vettigt att man utgår från verklighet, det vi vet i dag. Det är inte uteslutet att man kan ändra sig om vi får nya kunskaper om något, då kan man överväga att ändra sin åsikt p g a att man fått veta något nytt som känns trovärdigt. Men man utgår alltid efter det som finns och det som vi vet i dag. Man håller sig till fakta och skiljer fantasier från verklighet.

Det är sannolikt att det finns liv liknande oss någonstans i universum men vi skall inte okritiskt tro på alla som säger sig ha sett UFOs.
Nej, vissa bluffar och ljuger, men redan innan jag såg "flygande tefat" i en Stockholmsförort så förstod jag att inte alla ljög eller misstog sig. På den tiden var jag inte troende men denna upplevelse fick mig att öppna dörrar som varit igenspikade. För jag insåg att jag inte hade kontroll över vad som finns eller inte finns.
Citera
2026-01-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
De bästa argumenten och bevisen för Guds existens är ytterst svaga, och kräver en kraftig dos av självbedrägeri för att kunna köpas.

För den som tar sig an frågan på ett objektivt sätt råder det ingen tvekan om att religiös tro i grund och botten bara bygger på rent önsketänkande.

Sagan om abiogenes med blixturladdningar i en gasblandning är förstås desto mer trovärdig? Livet uppstod i vattenpölar, då förhållandena var exakt "de rätta".

Att förlita sig på slumpen är givetvis "objektivt" och har inget med önsketänkande att göra?
Citera
2026-01-25, 12:08
Medlem
Citat:
Den enda hjärntvätt jag gått igenom är från massmedia, skola och universitet. Jag skulle aldrig låta någon annan bestämma över vad jag upplever och tror.
Du fick ju reda på religionen av någon annan, eller var det Gud som talade till dig direkt? Du hörde röster i huvudet?
Citera
2026-01-25, 12:13
Medlem
Citat:
Jag har inte lärt mig att upprepa de orden utan formulerade dem just när jag skrev.

Från min utgångspunkt har Gud skapat världen så som människor skapat spelvärldar, fast så ofattbart mer avancerat och med andra syften. Vi i världen lever efter hans spelregler medan andra ("systemoperatörer") kan komma in i världen med högre status än vad någon "spelare" kan uppnå. För Gud är allt möjligt och Jesus var utvald för att kommunicera med oss människor.

Det kan inte finnas något alternativ till Guds sanning och han kan "exekvera" eller "radera" sin värld. Ingen kan bevisa det men Jesus hävdar det och jag tror på hans vittnesmål.

Ledsen men jag kan inte dela din verklighetsuppfattning. Det som du skriver känns som sagor och önsketänkande, inte som sant. Jag kan inte släppa mitt sunda förnuft som säger att det du påstår stämmer inte. Jag tror inte att vi kan övertyga varandra, vi funkar helt olika.

Jag tror inte mera på något allsmäktigt och behöver inte en allsmäktig väsen. När jag var riktigt liten behövde jag tro på att mina föräldrar var allsmäktiga, jag hade inte orkat med en sanning att de är bristfälliga. Genom tron att de var allsmäktiga kunde jag skaffa mig en känsla av grundtrygghet och när jag nått det stadiet kunde jag gå vidare och börja förstå att mina föräldrar var bara människor med sina brister. Mitt behov att tro på något allsmäktigt försvann när jag inte mera behövde känna mig trygg med hjälp av fantasin om någon allsmäktig som tog hand om mig.

Jag tror att tron på gudar handlar mycket om behov som inte blev tillfredsställda, som att man saknar grundtrygghet. Vi tillfredsställer vissa behov med hjälp av fantasin så länge vi upplever att det funkar. Om fantasin slutar fungera som ett sätt att få det man behöver/vill ha blir vi tvungna att möta verkligheten.
Citera
2026-01-25, 12:14
Medlem
Citat:
Jesus. Den som tror på Jesus har sanningen.
Men Bibeln innehåller ju bara berättelser om Jesus. "Guds son", med sina "övernaturliga förmågor", ville eller kunde tydligen inte själv skriva något avsnitt i Bibeln. Trots att han enligt myterna var skrivkunnig. Hur förklarar du det, om Jesus skulle ha varit ett sändebud från Gud? Det är naturligtvis inte rimligt att tro att han var någon väldigt speciell person. Kanske var han en halvkänd muntlig profet, en slags forntida influencer, men tydligen inte så duktig att han blev publicerad i Bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in